Aquest 22 de gener, en el marc d'una jornada en què han participat tots els municipis metropolitans, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, ha presentat un conjunt de propostes que formen part del compromís metropolità per assolir una mobilitat neta i millorar així la qualitat de l'aire.
S'ha concretat un primer grup de propostes que es plantejaran per ser debatudes amb els ajuntaments metropolitans, la Generalitat de Catalunya i el món científic i social, i que seran desenvolupades pels tècnics dels del Consell de Municipis per a Lluita contra la Contaminació Atmosfèrica, creat el passat 1 de desembre.
Aquestes propostes contemplaran, per exemple, la creació de zones de baixes emissions en el territori metropolità de Barcelona, seguint l'exemple d'altres metròpolis europees. Es plantejaran en la següent gradació:
- Una zona de baixes emissions metropolitana, per a tot el territori AMB (36 municipis)
- Una zona de baixes emissions urbana, per a l'àmbit delimitat per l'anell de les rondes de Barcelona.
- Zones urbanes d'atmosfera protegida (ZUAP), prop de localitzacions especialment sensibles, com ara les escoles.
A cada nivell s'aniran restringint les condicions d'accés dels vehicles en funció del seu grau de contaminació.
També s'han concretat propostes referents a l'ambientalització de les flotes públiques, amb un horitzó ben definit, el 31 de desembre de 2020:
- Transport públic urbà (autobusos): es proposa que el 2020 s'hagin eliminat totalment els vehicles dièsel més contaminants i que, a partir d'ara, l'AMB adquireixi únicament nous autobusos híbrids, elèctrics i de gas natural.
- Taxi: es continuarà promovent la compra de vehicles no contaminants. L'objectiu proposat és que el 2020 menys del 50% dels taxis siguin dièsel, i de cara al 2025, menys del 33%.
- Flotes de servei públic de l'AMB i dels ajuntaments: es tendirà cap a un parc sense dièsel, a partir del finançament d'unitats noves de baixes emissions i preferentment elèctriques.