07/06/2006 - 00:00
Com s'aplica l'avaluació ambiental? Existeixen eines eficients i operatives per dur a terme aquesta tasca? Es poden comptabilitzar els interessos urbanístics amb els ambientals?
Responsables polítics d'urbanisme i medi dels àmbits local i nacional, així com tècnics de l'administració responsables del planejament territorial i medi ambient s'han donat cita aquest dimecres, 5 de juny, a la Sala del Vagó del Recinte de l'Escola Industrial de la Diputació de Barcelona, per tal de trobar-hi respostes i per conèixer les noves eines que permetran elaborar a partir d'ara els informes ambientals en el planejament en general. Una jornada organitzada conjuntament per l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona i el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya.
Urbanisme i medi ambient, disciplines per fi integrades
La nova llei estatal 9/2006 sobre avaluació i efectes de determinats plans i programes en el medi ha entrat en vigor el 2 de maig d'enguany i estableix un marc general per a la realització de l'avaluació ambiental i de l'informe ambiental corresponent. Com ha passat altres vegades, les noves lleis són vistes amb recel per les administracions municipals, perquè compliquen la gestió i a més no aporten els recursos necessaris i es fa difícil establir les competències i obligacions generades als ajuntaments.
Francesc Baltasar, Conseller de Medi Ambient i Habitatge, va manifestar que sempre ha existit una dicotomia entre la planificació urbanística i territorial i les mesures ambientals, dicotomia que amb aquesta nova directiva i marc legal ha de desaparèixer. Tanmateix, el Text Refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya Dleg. 1/2005 estableix ja la necessitat d'elaborar i tramitar informes ambientals en els diversos plans urbanístics. Per tant, l'urbanisme i el medi ambient, es contemplen per fi com disciplines integrades i les Agendes 21 locals ja no són tant independents de la planificació territorial municipal.
El conseller va enunciar alguns dels elements de reflexió que han d'estar inclosos en aquesta nova valoració ambiental. Va alertar de la urgència de treballar conjuntament amb els ens locals integrant els valors ambientals ja que 'l'urbanisme democràtic ha refet moltes coses però caminem amb retard per tenir un bon nivell de desenvolupament sostenible, tal com mostra l'últim Informe Ambiental de la Generalitat'. 'S'està consumint set vegades més sòl del necessari en relació a l'evolució del nombre d'habitants i malgrat les mesures de protecció ambiental que ja existeixen, s'està produint també una pressió urbanística molt gran sobre el litoral'. Un altre element de reflexió és el gran creixement de la ciutat difusa que ha dificultat en molts casos l'extinció d'incendis, ha generat més costos derivats de l'enllumenat, de la vigilància municipal i de la xarxa de clavegueram. L'alternativa, el nou model de ciutat mediterrània compacta que no malbarata tant el sòl, un procés complex i llarg.
L'avaluació ambiental contemplada en aquest nou marc legal, ha de permetre que en el moment de fer un planejament territorial es compti amb tots els elements de sostenibilitat natural, ecològica , ambiental, sociològica i econòmica des de l'inici, per no trobar-nos més tard en contradicció amb els indicadors ambientals.
La Generalitat, segons va afirmar el conseller Baltasar, té la voluntat de col·laborar en termes interadministratius, des de l'inici de qualsevol planificació i programa, facilitant en tot moment les eines i elements operatius per a la formulació dels informes ambientals dels plans territorials i urbanístics. 'L'avaluació ambiental és un element de referència fonamental que es veu recolzada per una Directiva europea, una llei estatal i un avantprojecte de llei autonòmic que, malgrat l'actual ambient d'escalfor política, s'espera pugui esdevenir aviat una realitat'.
Aquesta voluntat de col·laboració compartida en termes de planificació sostenible ja ha estat iniciada de fa temps tal com va manifestar Núria Bonaventura, Presidenta Delegada de l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona que va obrir aquesta jornada.
Impregnar de criteris ambientals les decisions de futur
Els ajuntaments i els seus instruments de la planificació són els actors fonamentals per aquesta avaluació. L'avaluació ambiental és una oportunitat per integrar els valors ambientals en la planificació i una possibilitat de crear un marc de col·laboració institucional. En aquest sentit possibilita que els òrgans promotors com els ajuntaments, l'òrgan ambiental com el departament de medi ambient i les autoritats ambientals afectades (Agència Catalana de l'Aigua, de residus, etc) col·laborin conjuntament. A més, permet la participació ciutadana i de les entitats en les decisions per la formulació, tramitació i aprovació del planejament urbanístic. L'avaluació ambiental no és un entrebanc per alentir el planejament, al contrari, és una oportunitat.
Aquests van ser alguns dels aspectes destacats en la primera ponència de la Jornada que va realitzar Catalina Victory, assessora del Departament de Medi Ambient i Habitatge.
A més, va explicar en detall el marc general per a la realització de l'avaluació ambiental. En aquest sentit ja hi ha un recurs davant del Tribunal europeu per l'incompliment del termini de la transposició a l'Estat Espanyol de la Directiva Europea, però malgrat això, el govern ja ha realitzat conjuntament amb el Ministeri de Medi Ambient, un avantprojecte de llei per regular la correcta execució de l'avaluació ambiental. L'estat espanyol ja va aprovar la llei, la 9/2006, que obliga des del dia 2 de maig d'enguany a fer l'avaluació en tots els plans i programes de les administracions públiques.
Victory, va mostrar de manera molt clara els reptes que s'han marcat des del Departament de Medi Ambient, relacionats amb la regulació, organització i execució de l'avaluació ambiental. A nivell regulador va destacar l'avantprojecte de llei d'avaluació de plans i programes que sortirà a informació pública el mes de setembre, una llei instrumental que pot facilitar en gran mesura l'execució de l'avaluació. A més, a partir d'ara, s'hauran d'emetre informes ambientals en qualsevol tipus de plans i programes. En quant a temes d'organització, el Departament promou la creació de cinc oficines territorials d'avaluació que ajudin a fer l'avaluació ambiental urbanística ( Girona, Barcelona, Terres de l'Ebre, Lleida i l'oficina d'avaluació central). A nivell d'execució, es faran criteris, instruccions i directives sobre mobilitat urbanística, ambiental, connectivitat ecològica, etc, instruments que ajudaran a tots els actors que intervenen en l'avaluació. Es tracta d'impregnar de criteris ambientals les decisions de futur que es prenguin sobre el territori i proporcionar elements operatius per a la formulació d'informes ambientals dels plans territorials i urbanístics.
El nou model d'avaluació ambiental va ser exposat de manera molt clara i lliurat a tots els assistents a la jornada en forma de disquet, amb tot els detalls i les legislacions que la recolzen. A més de definir els àmbits d'actuació, aquest model explica les fases que s'ha de seguir en tot el procés de l'avaluació, per evitar la duplicitat. Així, ha de contemplar una fase d'intervenció prèvia de l'òrgan ambiental, en aquest cas del Departament de Medi Ambient, una fase de consulta i participació ciutadana, una memòria ambiental, una elaboració de la proposta del pla o programa, una publicitat del pla i posterior declaració i finalment un seguiment i una supervisió.
Les dues ponències que van tenir lloc després van córrer a càrrec de Rufi Cerdan, Assessor de polítiques transversals en matèria de medi ambient i sostenibilitat i Xavier Carceller, Arquitecte del Centre de Política de Sòl i Valoracions. Els objectius d'aquestes dues ponències van ser donar a conèixer a fons l'aplicació de l'avaluació ambiental i la seva aplicació als plans i programes i de donar una sèrie d'instruccions tècniques per a l'elaboració dels informes ambientals en el planejament general.