06/07/2005 - 00:00
Cal una revolució educativa per incloure des de l'arrel i de forma interdisciplinar l'educació ambiental. Aquest va ser el missatge que ahir dilluns 6 de juny els representants de l'àmbit educatiu volgueren deixar clar en la celebració oficial del Dia Mundial del Medi Ambient, aquest any dedicada a l'educació per la sostenibilitat.
En l'acte organitzat pel Departament de Medi Ambient i Habitatge i Unescocat, i davant la presència del Conseller Salvador Milà, representants del professorat feren una anàlisi de la situació actual de l'educació ambiental a l'escola primària i secundaria; la formació professional i la universitat.
En aquest sentit, Carles Saura de l'Escola Verda IESM Narcís Monturiol va destacar un dels problemes més importants amb què es troben els centres: La manca d'una vertadera organització entre els equips docents per incloure l'educació per al desenvolupament sostenible. Per això va demanar noves condicions per als centres que permetin abordar l'educació ambiental com una realitat interdisciplinària. Ja que, va destacar, avui tot està en mans de la bona voluntat o interès individual dels professors.
Carles Saura va denunciar també que actualment els centres no tenen les condicions, ni els recursos per abordar realment l'educació ambiental. Per tant va reclamar a la societat en conjunt un treball de sensibilització, i a l'administració que ofereixi als centres els mitjans de governança adients per treballar en aquesta línia. I que siguin conscients que impregnar l'escola de l'educació ambiental exigeix sens dubte canviar d'arrel la forma en que es planteja l'educació.
Genís Pascual, del IES Mercè Rodoreda de l'Hospitalet de Llobregat, va concretar alguns dels canvis necessaris. Com ara la necessitat d'una revisió dels curricula per explicitar els temes de sostenibilitat, i incloure tota la normativa ambiental relacionada amb allò que s'estudia, així com la necessitat que als centres pugin haver-hi persones encarregades del tema de legislació ambiental, que actualment no existeixen, per obrint canals més àgils de comunicació i actualització de la formació.
Assumpció Vila, presidenta de la Taula del Tercer Sector, va destacar la importància del voluntariat ambiental en la sensibilització de la població i l'exemplificació. I va demanar als mitjans de comunicació més implicació en aquesta sensibilització i educació ambiental.
L'acte va comptar també amb la presència de Mario Bertero, responsable del sector de Ciències de la Unitat de Coordinació de la Dècada de l'Educació per a la Sostenibilitat de la UNESCO. Bertero va recordar la importància fonamental del paper de l'educació com a fonament d'una societat més viable per la humanitat. I la urgència d'integrar el desenvolupament sostenible en el sistema d'ensenyament escolar a tots els nivells. Va destacar que el Decenni de les Nacions Unides per l'educació per al Futur (2005-2014) intensificarà la cooperació internacional en favor de l'elaboració i la posada en comú de pràctiques, polítiques i programes innovadors d'educació per al desenvolupament sostenible.
Adjunt | Mida |
---|---|
Mario Bertero fa el seu parlament. Foto: L.H. | 43.38 KB |