Medi Ambient presenta el nou Pla general de política forestal, vàlid per als pròxims 10 anys

13/12/2004 - 00:00
El Pla general de política forestal és un pla territorial sectorial que té com a objectiu establir les directrius i les estratègies per fomentar la gestió sostenible dels terrenys forestals, i assegurar la conservació dels ecosistemes forestals i les seves funcions ambientals, així com el desenvolupament sostenible i els seus valors socials i econòmics. El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Salvador Milà, el director general del Medi Natural, Ramon Luque, i el subdirector general de Boscos i Gestió de la Biodiversitat, Ignasi Rodríguez, han presentat aquesta setmana el nou Pla general de política forestal (2005-2014). Un dels principis que han inspirat el pla és l'ambiental, definit amb reconeixement de la gestió forestal sostenible i multifuncional 'un dels objectius principals del pla--, que ha d'incorporar els elements de tota gestió ambiental (normalització, certificació, millora contínua, avaluació ambiental estratègica, indicadors, auditories periòdiques, etc.). Els punts més importants del nou Pla es poden establir en el decàleg següent, segons ha sintetitzat en un comunicat el propi departament:
1. Únicament amb la incorporació dels aspectes forestals en tots els graus de presa de decisions es pot garantir l'adequada protecció d'aquesta infraestructura bàsica del país. Això vol dir integrar la planificació forestal en la planificació territorial i urbanística. A fi d'aconseguir aquest objectiu amb garanties, el nou Pla general de política forestal tindrà la consideració de pla territorial sectorial. 2. En els darrers anys, els terrenys forestals han deixat de ser uns espais destinats a la producció d'una sèrie de matèries primeres (fusta, principalment) per passar cada cop més a subministrar a la societat una diversitat de béns i serveis. No podem, per tant, pensar que el Pla general de política forestal ha de limitar-se a regular els usos tradicionals del bosc. Ha d'abordar, amb voluntat d'innovació, la totalitat de les activitats i els usos que es desenvolupen en les forests; ha de preveure com pot col·laborar la gestió forestal en la fixació de carboni, com pot millorar el balanç energètic del país, de quina manera es pot trobar suport en aquests terrenys per millorar la sostenibilitat del territori. 3. En aplicació del nou Pla s'elaborarà un Model de gestió del risc d'incendis forestals de Catalunya que analitzi les causes estructurals dels incendis i proposi mesures de prevenció vinculades a la gestió forestal i silvopastoral. 4. En els ecosistemes forestals mediterranis, garantir l'activitat humana és el primer pas per disminuir-ne el risc d'incendis. Per això es donarà molta importància a fomentar les diferents funcions productives del bosc. Això significa fomentar una indústria de transformació adaptada a la producció potencial dels nostres boscos, i també potenciar la recerca de nous usos per als productes forestals. 5. En el nou Pla general de política forestal s'impulsaran els Contractes territorials d'explotació com a eina idònia per assolir una bona entesa entre l'Administració pública i els gestors dels terrenys forestals, i aplicar-hi codis de Bones Pràctiques que garanteixin la sostenibilitat de la gestió. 6. Un dels objectius prioritaris serà la consolidació del patrimoni públic forestal, i la millora de la gestió dels terrenys forestals públics, per la importància que bona part d'aquests terrenys tenen en l'estabilització de conques, conservació de la biodiversitat o prevenció de l'erosió. Així, doncs, la gestió que es faci als terrenys forestals de titularitat pública ha de servir com a exemple de Bones Pràctiques. 7. La falta de rendibilitat directa dels aprofitaments forestals, i, alhora, la indubtable aportació del sector forestal a l'equilibri territorial i dels boscos com a actiu de producció d'activitats econòmiques directament vinculades a la qualitat del paisatge, com el turisme, fan necessari estudiar l'establiment de mesures fiscals complementàries que garanteixin el finançament adient per promoure la gestió sostenible dels terrenys forestals i la seva conservació. La retribució de les externalitats o beneficis indirectes que la propietat forestal ofereix a la societat en forma de qualitat del paisatge, conservació de la biodiversitat o regulació atmosfèrica, entre d'altres, justifica plenament que la societat hi dediqui un esforç econòmic, ja que alhora demanda aquests serveis, per compensar la falta d'ingressos directes dels aprofitaments forestals atesa la competència dels mercats internacionals. D'altra banda, s'establiran els mecanismes adients per crear fons de finançament estables en el temps en correspondència a la temporalitat a mitjà i llarg termini de les actuacions forestals. 8. Un objectiu prioritari de la nova política forestal és, evidentment, garantir que la gestió que es faci dels nostres boscos sigui sostenible. L'assoliment d'aquest objectiu porta necessàriament a dotar-se d'òrgans consultius en què estiguin representades totes les 'veus' que tenen alguna cosa a dir sobre la planificació i gestió forestal. De la mateixa manera, també es vol crear noves fórmules de gestió per facilitar la participació de la societat civil en la preservació i gestió dels boscos. 9. La competitivitat dels mercats externs, així com les noves demandes terciàries envers els boscos i els seus productes i serveis, fan imprescindible establir línies d'innovació tecnològica i recerca aplicada per fer front als principals reptes del sector, tant des de la perspectiva tradicional, la millora tecnològica dels aprofitaments i productes forestals, com, per exemple, la valoració de les externalitats, els models integrals de gestió del territori o la regulació dels usos recreatius. Conscients del capital humà i tecnològic en temes forestals ja existent a Catalunya, es pretén establir un Programa marc de recerca que tingui la interdisciplinarietat i la coordinació com a eixos inspiradors. 10. El nou Pla general de política forestal serà un document fàcilment auditable, mitjançant la determinació d'indicadors qualitatius i quantitatius de seguiment i la creació d'una comissió específica intersectorial que n'avaluï el compliment. La participació, es continua valorant des del DMAH, és un element primordial en el nou Pla i des del començament del procés de redacció ha estat present; s'ha incentivat la participació activa i la incorporació d'opinions d'experts, dels tècnics de l'Administració, dels agents socials relacionats amb el sector forestal i del públic en general en diferents fases. El document presentat recull la proposta d'objectius per als boscos de Catalunya per als pròxims 10 anys i una proposta d'eines per assolir-los. S'organitza en 5 programes, 25 temes, 77 objectius i 325 eines. Si bé hi ha una estructura jeràrquica que va de programa fins a eina, ni els programes, ni els temes, ni els objectius, ni les eines estan ordenats per importància o prioritat. Aquí podeu consultar el document.

Relacionats

Butlletí