Només 387 dels 10.428 taxis que treballen a l'àrea metropolitana de Barcelona són vehicles que utilitzen energies i tecnologies alternatives, un 3,7% del total de taxis barcelonins. Aquests nous sistemes permeten un estalvi mensual mitjà d'uns trenta euros en carburant i redueixen les emissions de gasos contaminants.
El gerent de l'Institut Metropolità del Taxi (IMT), Miguel Ángel Martín, ha explicat a la presentació de la mostra de taxis sostenibles -dins dels actes de la Setmana de la Mobilitat- que encara que 387 és encara una xifra modesta, suposa un canvi important ja que s'ha produït "en menys d'un any i mig".
Dels 387 professionals que han apostat per aquestes tecnologies alternatives, 187 circulen amb vehicles de gas liquat del petroli (GLP); 134 amb biodièsel; 10 amb gas natural vehicular i 47 són de tecnologia híbrida, que s'han pogut beneficiar en la seva majoria d'una subvenció de 2.000 euros que concedeix l'Institut Català d'Energia de la Generalitat (ICAEN).
Bombones de butà fa dues dècades
Martín assenyala la paradoxa que en els anys vuitanta la major part de la flota de taxis de Barcelona anés amb gas butà de bombona, i que a partir de la baixada del preu del gasoil es va produir un canvi ja que aquell carburant resultava competitiu. "Per què no tornar a aquests percentatges de nou amb aquests sistemes beneficiosos per al taxista i el medi ambient?", s'ha preguntat el gerent.
"Les marques han d'ampliar el nombre de vehicles que poden utilitzar aquestes tecnologies", ha explicat Martín sobre aquests vehicles, que no són molt més cars que els models normals. No obstant, l'IMT no preveu incorporar els cotxes elèctrics cent per cent (sí que existeixen taxis híbrids que a velocitats baixes van amb electricitat) ja que la tecnologia actual no permet que hi hagi cotxes de dimensions adequades per poder ser autoritzats com a taxis.
Hereu, satisfet amb que Barcelona sigui "un camp de proves"
L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, que ha assistit a la presentació de la mostra, ha afirmat que aquest tipus de tecnologia és "una bona aposta" que funciona tant des del punt de vista econòmic, per al taxista, com per a la comoditat del client i el ciutadà (ja que són vehicles menys sorollosos), així com pel que fa als seus avantatges mediambientals.
Hereu ha destacat que aquest canvi cap a vehicles que consumeixen menys energia és especialment important en una època de crisi econòmica, i s'ha mostrat satisfet que Barcelona pugui ser un "banc de proves" on les empreses del sector del motor i combustibles apliquin les noves tecnologies.