Més de 300 organitzacions de tot Catalunya uneixen la seva veu contra l'ampliació de l'aeroport del Prat

08/07/2021 - 14:12

Les organitzacions asseguren que l'ampliació d'infraestructures aeroportuàries i el creixement de l'aviació és incompatible amb els compromisos climàtics; i posa en risc la sobirania hídrica, alimentària i la protecció de la biodiversitat.

Organitzacions de l'àmbit social, econòmic, veïnal, ecologista, de la pagesia i acadèmic han convocat un acte unitari al Museu de Ciències Naturals de Barcelona per reclamar al govern de la Generalitat i als Ajuntaments implicats que s'oposin a qualsevol ampliació d'infraestructures i plans de creixement de l'aviació al país. Les organitzacions consideren injustificable i inviable plantejar inversions en aquest sector en l'actual context de crisi climàtica, de biodiversitat, energètica, social,  pressupostària i de l'aviació. 

Denuncien "l'opacitat, maniqueisme i arbitrarietat amb la qual els governs s'estan pronunciant sobre una inversió de 1.700 milions d'euros que hipotecarà el nostre futur, sense cap projecte presentat públicament i amb total absència de justificació tècnica, social, ambiental, econòmica i financera".

Els convocants han recordat que el 60% del territori del Delta del Llobregat ja s'ha perdut i aquesta ampliació seria un nou atemptat contra els seus valors naturals i agraris, i al sistema d'aqüífers que garanteix el consum d'aigua potable de l'àrea metropolitana i el bon estat dels espais naturals i agraris. Un ecosistema clau per la sobirania alimentària i la conservació de la biodiversitat, i que té obert un procediment d'infracció a Europa per l'incompliment de les directives d'aigua, hàbitats i aus per les anteriors ampliacions de l'aeroport i del port. Així mateix, denuncien la fal·làcia de les compensacions, com si la crisi climàtica i la destrucció del Delta fos una qüestió d'intercanvi d'hectàrees que a més plantegen afectant el parc agrari; i quan fa més de 20 anys que s'incompleixen els acords que es van realitzar amb l'ampliació de la T1 del Prat. 

Ampliar les infraestructures aeroportuàries també compromet els objectius climàtics de la Generalitat que en la seva llei 16/2017 del canvi climàtic estableix que per a l’any 2030 les emissions de Catalunya haurien de reduir-se un 40% respecte de l’any 1990. Un informe recent de l’Agència de  Desenvolupament Urbà, Barcelona Regional, estima que l’ampliació de l’aeroport del Prat incrementarà, com a mínim, un 33% les emissions de CO₂.  Qualsevol pla de reducció d'emissions passa per la reducció dràstica de l'aviació, un sector que segons les organitzacions ha crescut per les inversions públiques, subvencions i privilegis fiscals en detriment del transport públic i el sistema ferroviari; i que no té una alternativa real i sostenible al querosè. 

Les organitzacions exigeixen que les inversions es prioritzin en funció de l'interès general per un canvi de model per fer front a la crisi socioeconòmica i ecològica que, concretament en el sector del transport, han d'apostar pel transport públic quotidià i la integració del sistema ferroviari. 

Sota el títol  ¨Ampliacions d'aeroports? No gràcies!. L'economia al servei del clima, la salut i la vida¨, l'acte ha comptat a més amb una taula d'experts que han presentat arguments científics i tècnics sobre els impactes de l'ampliació d'infraestructures del sistema aeroportuari català que s'estan plantejant i la manca de justificació en el context de crisi global i davant dels enormes reptes que tenim com a país.


 

Relacionats

Notícia

L’ampliació incorpora vint municipis de l’entorn del Parc Natural, inclòs Falset, la capital del Priorat, que es converteix en l’única comarca de Catalunya que ha apostat en la seva totalitat per un projecte de protecció envers la contaminació lumínica. La zona rep la certificació com a Destinació Turística Starlight en reconeixement a la bona qualitat del cel nocturn.

Notícia

La Declaració de Mollet fa una crida a que totes les ciutats del món implementin la velocitat màxima de 30 km/h, en base “a l’evidència existent” de la menor afectació en les lesions en un impacte a menys velocitat. Es tracta del text de consideracions i compromisos de les ponències i les taules rodones del III Congreso Internacional para Profesionales de la Seguridad y la Educación Vial, que la ciutat ha acollit aquest novembre. Experts que han participat al certamen han assegurat que Mollet és un model a seguir en la reducció de l’accidentalitat i l’educació viària.

Opinió

La pandèmia ha amplificat altres crisis globals com l’ambiental, la de valors o la psicosocial, que tenen la seva arrel en els efectes del neoliberalisme.

Butlletí