La xarxa municipal d’aparcaments de Reus incorpora una zona d’aparcaments per a bicicletes a cadascun dels 8 pàrquings. Aquestes places són gratuïtes i estan vigilades, amb el mateix servei de videovigilància dels pàrquings municipals.
L’Ajuntament de Reus i l’empresa municipal Reus Mobilitat i Serveis impulsen un seguit d'actuacions en favor de la bicicleta, entesa com un element clau per a l'organització de la mobilitat al conjunt de la ciutat. Aquest seguit d'accions tenen com a objectiu normalitzar l'ús de la bicicleta i afavorir-ne la convivència amb els vianants i els altres mitjans de transport. En aquest sentit, el regidor d'Urbanisme i president de Reus Mobilitat i Serveis Marc Arza ha recordat durant l'acte de presentació de les noves places que "s'està desplegant un pla d'aparcaments de bicicleta a la via pública; però ara fem un pas més i dotem la ciutat d'una xarxa d'aparcaments còmoda i segura per no desincentivar-ne l'ús".
Accés per l’ascensor i rodat
Els nous espais per a bicicletes s’han ubicat en indrets visibles dins dels aparcaments i al costat d’una sortida de vianants. En tots els casos, l’espai per a bicicletes es troba a la planta -1 dels pàrquings i a tocar d’un ascensor, des d’on es pot accedir amb la bicicleta.
Als pàrquings on ha estat possible, també es permet l’accés rodat de les bicicletes. Així, s’han fet petites obres per adaptar els accessos amb barreres de vehicles a l’entrada de les bicis als pàrquings Llibertat, La Fira Centre Comercial (entrada de l’avinguda de Sant Jordi), Oques i Carrilet.
Aquest pla de desplegament de la bicicleta a la xarxa d’aparcaments es va iniciar ara fa un any, amb la inauguració del pàrquing de La Fira Centre Comercial, el primer de la xarxa en incorporar un lloc exclusiu per a bicicletes. A La Fira Centre Comercial hi ha 11 places, i a la resta d’aparcaments 8: en total, l’oferta de places per a bicicletes a la xarxa de pàrquings és de 67. L’empresa municipal Reus Mobilitat i Serveis hi ha invertit poc més de 5.400 euros per fer-ho possible.
Més aparcaments a la via pública
Paral·lelament a l’estrena dels aparcaments de la xarxa municipal, aquest mes de novembre l’Ajuntament de Reus engega una nova fase de la implantació d’aparcaments per a bicicletes a la via pública i en equipaments municipals i educatius per ampliar la xarxa existent. Aquests nous punts s’afegeixen als que ja hi ha a la plaça del Mercadal o a la plaça del Teatre, per exemple. En total, l’oferta d’aparcaments per a bicicletes a la via pública de la ciutat té capacitat per a 500 places.
Aquesta setmana s’han instal·lat aparcaments al Mercat Central, a la mateixa façana del carrer de Sant Joan. I en les pròximes setmanes s’instal·laran fins a 19 punts més a la via pública amb capacitat per a 150 bicicletes. Se’n posaran a diverses escoles i instituts de la ciutat i a equipaments com l’Hospital Universitari Sant Joan, l’Estadi Municipal, Cal Massó o el Centre Cívic Mestral.
Actuacions recents per l’ús de la bicicleta: redacció pla i nou carril bici
L’augment de les places d’aparcaments per a bicicletes és només una del seguit d’actuacions en favor de la bicicleta com a mitjà de transport. Aquest mateix mes de novembre l’Ajuntament ha obert el concurs públic per adjudicar el contracte per a la redacció del pla específic de la bicicleta a Reus, l’eina que ha de permetre el desenvolupament de la bicicleta a la ciutat a partir de les línies següents:
- Infraestructures: definir la xarxa destinada per a bicicletes tant a nivell municipal com supramunicipal.
- Unificar els criteris constructius dels carrils bici, en la planificació urbanística: establir i unificar uns criteris per tal de garantir la mobilitat en bicicleta de forma segura.
- Els carrils destinats a la circulació de bicicletes situats sobre les voreres haurien d’estar separats dels itineraris de vianants mitjançant mobiliari urbà que permeti delimitar cada zona.
- Normativa: redacció d’una normativa específica per la mobilitat en bicicleta amb l’objectiu de normalitzar el seu ús i afavorir la convivència amb els altres mitjans de transport.
- Seguretat viària: tant en la construcció de les zones destinades a la circulació de bicicletes com a l’estacionament.
- Intermodalitat: promoure l’intercanvi modal amb les diferents xarxes de transport i els aparcaments dissuasoris.
- Campanyes: tant de promoció de l’ús de la bicicleta com campanyes de seguretat viària i de respecte del vehicle cap a la bicicleta.
D’altra banda, la Comissió especial per a la redacció del pla específic per a la mobilitat en bicicleta va acordar el passat 9 de novembre impulsar la construcció d’un nou carril d’ús exclusiu per a bicicletes a l’avinguda de Falset. La comissió, en la qual són representats tots els grups municipals, va donar el vist-i-plau al projecte que preveu adaptar un dels tres carrils actuals —l’avinguda en té un de sortida i dos d’entrada— per tal de reconvertir-lo en carril bici.
El projecte també inclou estudiar la continuïtat d’aquest carril fins a l’estadi municipal de futbol, a través de la vorera del carrer de Recasens i Mercader. Amb un pressupost de 33.194,66 euros (IVA inclòs), preveu la reordenació de l’avinguda de Falset des de la plaça del Nucli fins a l’alçada del carrer Recasens i Mercader amb un carril bici de doble sentit de circulació de 2,5 metres d’amplada.