Parets transformarà els patis en espais coeducatius i més naturalitzats

29/11/2021 - 18:15

L’Ajuntament de Parets ha presentat el projecte Transformem els Patis. La iniciativa té l’objectiu de transformar els patis de les escoles públiques d'infantil i primària en espais més educatius i naturalitzats i de fer-ho amb la implicació de tota la comunitat. L’acte de presentació, que va tenir lloc el dissabte 20 de novembre a l’Escola Lluís Piquer, va comptar amb la participació de l’alcalde, Francesc Juzgado, i de la vicealcaldessa i regidora d’Educació, Casandra Garcia. A la jornada van assistir-hi un centenar de persones, que també van poder gaudir dels jocs instal·lats al pati del centre.

La vicealcaldessa i regidora d’Educació, Casandra Garcia, explica que el projecte Transformem els Patis “pretén que els infants puguin estar més estona a l’aire lliure i en unes millors condicions. Els patis són espais que han quedat obsolets, amb ciment i tanques altes per delimitar l’espai i on la pilota és l’única protagonista. Els patis s’han de convertir en espais més educatius, inclusius i amb visió de gènere per acollir activitats que ara es fan a les aules, però que es poden fer a l’exterior, amb diferents elements i estructures. A més a més, la COVID-19 ens va evidenciar la importància de passar més temps a l'aire lliure per una qüestió de salut”. Així, el projecte proposa efectuar canvis físics i a la vegada conceptuals i pedagògics perquè els patis esdevinguin àrees on aprendre i estar en contacte amb la natura.

L’equip de govern té com a un dels objectius del mandat “fomentar la transformació dels espais exteriors de les quatre escoles del municipi: Pau Vila, de titularitat municipal; Lluís Piquer; Pompeu Fabra; i Vila Parietes”. En aquest sentit, l’alcalde, Francesc Juzgado, destaca que “Parets és un referent en molts àmbits, també en educació. L’aposta pel món educatiu és ferma i el projecte Transformem els Patis n’és una mostra més”. L’alcalde també recorda que la presentació del projecte va fer-se coincidint amb el Dia Internacional dels Drets dels Infants, destinat a promoure el benestar i els drets dels nens del món.

 

La classe al pati

Els espais exteriors de les escoles no només es conceben com a zones d'esbarjo i de lleure sinó també com a espais d'aprenentatge. És a dir, els mestres poden fer les classes i ensenyar les matèries que imparteixen dins de l’aula a fora al pati. “Es tracta que els patis deixin de ser només per la mitja hora de l’esbarjo o de l’esmorzar i que s’integrin a l’activitat educativa”, resumeix Garcia.

A l’exterior els nens aprenen d’una manera més lliure i a través del joc. En aquest sentit, l’arquitecte encarregat del projecte, Xavier Rodríguez, explica la importància del joc en els nens: “Des que neixen els infants aprenen a través del joc. Coneixen l’entorn que els envolta i a ells mateixos, les seves pors, alegries, sensacions... El joc és sobretot la primera eina per aprendre a socialitzar-nos”.

Els jocs que es proposen per als patis són diversos i creatius, donen resposta a la diversitat i ofereixen reptes. També estan ideats per ser inclusius en el sentit més ampli del terme: per a persones de diferents capacitat, gènere, edat i cultura. Finalment, el pati es manté com un espai on els nens també tinguin llibertat de moviment, ja que dins l’aula passen moltes hores asseguts.

 

El pati verd com a refugi climàtic

La natura també és clau en el redisseny dels patis. Rodríguez, explica que “nombrosos estudis demostren que el contacte amb la natura és cabdal per al desenvolupament motriu i cognitiu dels infants”. I remarca que “la natura per si mateixa és un espai inclusiu que no té edat i que tothom pot sentir”.

Així, els nous patis es projecten com a espais més verds. Per això se suggereix millorar i augmentar el volum de la vegetació. D’aquesta manera, els espais exteriors es plantegen a la vegada com a refugis climàtics. Per combatre la crisi mediambiental es proposa construir amb materials naturals, crear espais d’ombra i instal·lar fonts d’aigua.

 

Moltes escoles, una comunitat

Una part destacada del projecte és la seva potencialitat d’enfortir la comunitat educativa de Parets. “A partir de les escoles, de les seves vivències i aprenentatges, teixim vincles entre elles i la resta del municipi que ens construeixen com a ciutadans. Més que un projecte educatiu, és un projecte de ciutat”, destaca l’arquitecte.

 

Un projecte cocreatiu i a mida

Per implementar el canvi en els patis de les escoles, l’Ajuntament ha liderat un procés de cocreació on mestres, infants i famílies han pogut intervenir en el procés de transformació. La vicealcaldessa i regidora d’Educació, Casandra Garcia, apunta que “des de l’Ajuntament es respecten els ritmes i les peculiaritats de cada escola, cada una adapta al projecte segons les seves necessitats i prioritats”.

El primer pas per a la transformació dels patis va ser promoure l’observació i la posterior reflexió sobre els espais entre la comunitat educativa. Per guiar el procés, durant el curs passat, l’Ajuntament va proposar un assessorament als centres per part de l’arquitecte Xavier Rodríguez. “Des de l’Ajuntament volíem que la comunitat educativa i, sobretot els equips docents, fessin un canvi de mirada i veiessin totes les possibilitats que pot oferir un espai exterior ben condicionat i que té una estructura adient”, explica Garcia.

El segon pas del projecte ha estat la dotació d’una subvenció econòmica per aquest curs perquè cada escola pugui adquirir el material i executar les accions acordades i es preveu que el curs vinent en rebin una altra. Les escoles Pau Vila i Lluís Piquer ja han començat a aplicar alguns canvis en els seus patis.

 

Les escoles bressol, un referent

Garcia explica que les escoles bressol municipals van transformar els seus patis prèviament i han estat un referent i una motivació per impulsar els canvis a les escoles d’infantil i primària.

 

Visió de futur

L’alcalde, Francesc Juzgado, i la vicealcaldessa i regidora d’Educació, Casandra Garcia, agraeixen la implicació de tota la comunitat educativa per transformar els patis de les escoles, especialment dels mestres. Assenyalen que el projecte tot just ha començat a caminar i que caldrà comptar amb el suport de les escoles i les famílies.

Podeu veure el vídeo de l’acte de presentació del projecte Transformem els Patis a tvParets. També trobareu totes les fotografies a l’àlbum de Flickr de l’Ajuntament.

A més, a tvParets també podeu veure un vídeo on s’explica el projecte de transformació dels espais exteriors de les escoles.


 
Municipis: 

Relacionats

Article

Barcelona va acollir el 7è Fòrum Global del Pacte de Política Alimentària Urbana de Milà entre el 19 i el 21 d’octubre.

Article

Recentment s'ha posat en marxa l’hort del Mercat de la Vall d'Hebron - Teixonera, un projecte municipal gestionat per la cooperativa Tarpuna.

Article

La trobada "Eines de la política alimentària per al reequilibri territorial", entre municipis de tot Catalunya, ha servit per reforçar el vincle entre els territoris rurals-productors i els urbans-consumidors. La jornada, organitzada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB), ha estat la prèvia a l'inici del VII Fòrum Global de Polítiques Alimentàries Urbanes del Pacte de Milà.

Butlletí