Les primeres dades dels comptadors energètics a les escoles assenyalen la possibilitat de reduir el consum residual a les nits.
La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat del Govern d'Andorra, Sílvia Calvó, i la directora general de l’Escola Andorrana, Ester Vilarrubla, han presentat, aquest dimarts, el mòdul d’eficiència energètica que s’ha instal·lat a l’escola andorrana d’Ordino. En l’acte, que s’emmarca en el Programa 3E (Eficiència Energètica a les Escoles), la ministra ha donat les primeres dades dels comptadors energètics que es van instal·lar a finals d’any a tres centres escolars del país.
Les dades recollides durant els primers mesos de funcionament d’aquests comptadors indiquen que en alguns dels centres hi ha una potència de fons d’uns 20 kW durant les nits i els caps de setmana que es podria reduir. Aquestes dades suposen una anomalia, ja que tal com ha indicat Calvó, la potència de fons s’hauria de situar a l’entorn dels 3kW, i per això els tècnics avaluaran les dades per identificar d’on prové aquest consum i poder aplicar les mesures necessàries, ja sigui de reducció del consum innecessari o de rehabilitació de les instal·lacions.
Això no obstant, la ministra ha assenyalat que durant els propers mesos es continuaran recollint les dades per identificar noves vies d’estalvi energètic en aquestes instal•lacions. A més, a l’estiu s’instal·laran comptadors en tres centres més, i de cara al 2018 tots els centres escolars tindran els comptadors que permetran definir la resta d’inversions necessàries.
El Programa 3E és un projecte transversal entre el Ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat i el Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior, i la voluntat és que a més d’identificar les inversions necessàries per fer els centres escolars més eficients, també es pugui acostar aquesta informació als alumnes dels centres. En aquest sentit, la directora general de l’Escola Andorrana, Ester Vilarrubla, ha remarcat que s’ha considerat oportú mostrar als alumnes de manera pràctica el que aprenen a classe de manera teòrica.
Així, en el mòdul es poden observar els materials que es faran servir per convertir els centres escolars en instal·lacions més eficients, s’ensenyaran les energies renovables, i es complementaran els continguts educatius que els alumnes aprenen a les aules.
Durant les dues setmanes en què el mòdul estarà a l’escola andorrana d’Ordino està previst que el visitin al voltant de 300 alumnes de sisè curs de tots els sistemes educatius.