04/01/2004 - 00:00
Per l'interès dels arguments exposats, reproduïm íntegrament el comunicat emès per la PTP al voltant de la polèmica sobre la implantació del tramvia a Barcelona. Us recomanem, igualment, que feu un cop d'ull a tramvia.org, per obtenir més informació.
Des de fa més de 10 anys, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, PTP, treballa i fa propostes per la millora de la mobilitat a Catalunya. En el seu constant intent per resoldre els problemes socials, econòmics i sanitaris que se'n deriven del model actual de mobilitat, la PTP reconeix al tramvia com a peça clau del nou esquema basat en un transport públic eficaç, una restricció de l'automòbil i un urbanisme responsable que superi l'anterior model depenent del cotxe. La integració tarifària, la nova llei de mobilitat i ara, el nou tramvia, són èxit que s'han aconseguit amb un gran esforç per part de molts agents implicats.
La nostra associació ha reivindicat des dels anys 90 la introducció del tramvia modern a Barcelona i Tarragona, amb la profunda convicció de què és un transport plenament eficient, útil per en el model de mobilitat i desitjable per a qualsevol ciutat on s'hi implanti. Més de cent ciutats europees i nord-americanes avalen el bon funcionament del tramvia. Des del web específic creat amb aquest objectiu, www.tramvia.org , hem informat dels projectes en curs i hem detallat, de forma puntual i seriosa, aquelles característiques tècniques i socials que fan del tramvia modern un sistema ràpid, regular, còmode, segur, ecològic, econòmic, accessible, democràtic i renovador.
Després de gairebé dos mesos de "marxa en blanc" del Trambaix, s'han registrat 19 accidents i 2 incidències que alguns han utilitzat per intentar malmetre la imatge pública d'aquest mitjà de transport. Per això la PTP veu necessari la publicació d'aquesta nota de premsa en la que es vol sortir al pas de certs aspectes relacionats amb aquests fets.
1. Els accidents posen de manifest el greu problema de la inseguretat vial.
Els 19 accidents en què s'ha vist involucrat el nou tramvia han estat conseqüència directa de greu infraccions del codi de circulació, com la violació d'un senyal en vermell, o d'haver fet un gir a l'esquerra prohibit. L'últim accident va succeir en una rotllana que permetia fer reglamentàriament el gir a l'esquerra, però des d'una altra posició, i el penúltim es produí quan un vehicle conduït per un professional de la conducció, un camió, es va saltar, no un, sinó dos semàfors en vermell, com ho testimonia l'informe de la guàrdia urbana. Però poca atenció ha merescut als mitjans de comunicació, per posar un exemple, l'accident que es produí la setmana passada a la carretera de Sants quan un gir il·legal a l'esquerra d'un taxi va suposar la mort d'un motorista. La inseguretat vial, molt relacionada amb aquest tipus d'infraccions, sembla que s'ha posat de relleu amb motiu de l'entrada en funcionament del Trambaix. Quan el tramvia no és pel mig, sembla que les imprudències dels conductors passen desapercebudes. En alguns casos, fins a 5 senyals consecutius han estat violats pels conductors que han causat accidents al Trambaix. Els accidents més importants s'han produït quan tramvies i cotxes circulaven en paral·lel i, sobtadament ,el cotxe ha fet un gir il·legal a l'esquerra provocant un impacte inevitable. El poder de frenada d'un tramvia, superior al de qualsevol altres vehicle, resulta insuficient quan un cotxe es creua, fent cas omís a la senyalització, d'una manera tan inesperada i immediata. Tots aquests fets palesen que la inseguretat vial és un problema social molt important. Els accidents que avui omplen portades quan es veu involucrat un tramvia, porten anys destrossant vides a les nostres ciutats.
Prop d'un miler de persones perden la vida en accidents de trànsit en el conjunt de les ciutats espanyoles. El cotxe s'ha convertit