Font: 324.cat
Les etiquetes ambientals també arribaran a motocicletes i ciclomotors a partir de desembre
A partir del pròxim desembre, les motocicletes i ciclomotors més contaminants tampoc podran circular per Barcelona els dies feiners amb episodis de contaminació entre les set del matí i les vuit del vespre. Una mesura que afectarà els vehicles matriculats abans del 2003.
En #EpisodiContaminació, des de finals del 2018 es restringirà la circulació a les motos i els ciclomotors matriculats abans del 2003, anteriors a Euro 2. #BCNQualitatAirehttps://t.co/d93bFDKVKa pic.twitter.com/BbDkXeRBls
— Ajuntament de BCN (@bcn_ajuntament) 4 d’abril de 2018
En el cas de Barcelona, d'acord amb les dades de la DGT, un 40% de motos i ciclomotors, unes 120.000, no tindran dret a distintiu per considerar-se molt contaminants; un 40% més de les motos i ciclomotors els correspon la categoria C del distintiu ambiental (etiqueta verda); un 19% tenen el distintiu B i un 1% tenen el distintiu Zero Emissions.
Amb aquesta mesura, l'Ajuntament incorpora les motocicletes i els ciclomotors més contaminants als vehicles als quals ja es prohibeix circular quan es declara un episodi ambiental per contaminació de diòxid de nitrogen, no per partícules. Això passa, de mitjana, un cop l'any i dura dos o tres dies.
Les restriccions de circulació, com en els cotxes, s'aplicaran en l'àmbit limitat per les rondes. Així, doncs, l'àrea de baixes emissions comprèn Barcelona excepte Collserola i la Zona Franca, gairebé tot l'Hospitalet de Llobregat, una part de Cornellà i Esplugues de Llobregat i gairebé tot Sant Adrià de Besòs.
La mesura, feta pública per l'Ajuntament, coincideix amb l'anunci del Ministeri de l'Interior queja es poden recollir els distintius que classifiquen els vehicles de dues rodes en funció del potencial contaminant: B, C, ECO o Zero Emissions.
Les etiquetes ambiental corresponents a les motos i els ciclomotors són:
— Ajuntament de BCN (@bcn_ajuntament) 4 d’abril de 2018
Sense etiqueta. Euro 1, matriculats abans del 2003.
Etiqueta B. Euro 2, matriculats des del 2003.
Etiqueta C. Euro 3 i Euro 4, matriculats des del 2007.
ECO i 0. Motos i ciclomotors elèctrics. pic.twitter.com/x5rVYrng8s
Es pot consultar l'etiqueta que correspon a la motocicleta o ciclomotor a la pàgina de la DGT o a la pàgina de Qualitat de l'Aire de l'Ajuntament de Barcelona, introduint la matrícula, i adquirir-la, per cinc euros, a qualsevol oficina de Correus. Els residents a Barcelona, les podran adquirir de manera immediata en les 85 oficines de correus de capital catalana, o obtenir-la en un termini de 3 o 4 dies hàbils en qualsevol oficina de correus de la resta de l'Estat.
Pots consultar quina etiqueta correspon a la teva moto o ciclomotor introduint el número de matrícula a: https://t.co/d93bFDKVKa
— Ajuntament de BCN (@bcn_ajuntament) 4 d’abril de 2018
La col·locació del distintiu ambiental és voluntària però facilita la identificació per part de la Guàrdia Urbana. #BCNQualitatAire
Més info pic.twitter.com/GjbtAhG9Q4
No és obligatori dur l'etiqueta a la vista, però es recomana per facilitar la circulació en cas de restriccions del trànsit.
Les motocicletes representen el 23% i els ciclomotors, el 6% dels vehicles
En relació als vehicles censats a la ciutat de Barcelona, amb dades de 2016, les motocicletes representen el 23% i els ciclomotors, el 6% del total de 946.914 vehicles. El nombre de motocicletes censades l'any 2016 van ser 223.671 motos, 202.827 de les quals estan actives. En el cas dels ciclomotors, el cens municipal de 2016 inclou 57.037 vehicles, dels quals 50.165 estan en actiu.
El 48,8% dels desplaçaments en vehicle privat dins de Barcelona es fan en motocicleta, així com el 14,7% cap a d'altres poblacions, segons l'últim Informe de Mobilitat 2016.