Entre les mesures previstes, a partir de l’1 de gener s’implantaran restriccions de trànsit al centre en episodis d’alta contaminació.
La tinent d’alcalde d’Entorn Urbà i Mobilitat, Cristina Paraira, ha presentat el Pla d’acció de l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès per millorar la qualitat de l’aire i, paral·lelament, impulsar una mobilitat més sostenible a la ciutat. “Reduir la contaminació atmosfèrica”, ha remarcat Paraira, “és un dels principals reptes que tenim com a ciutat. És un perill invisible que té un efecte perjudicial per a la nostra salut. Per això tenir un aire més net vol dir tenir una major qualitat de vida”.
El pla incorpora set grans accions per garantir un aire més net, entre les quals destaca l’aposta per fomentar una mobilitat més sostenible i reduir la contaminació dels vehicles de motor de combustió.
Més carrils bici
En els proper anys (2018-2020) es doblaran els 35 km que hi ha actualment per tal de facilitar els trajectes urbans i interurbans. S’enxarxarà millor la ciutat i els carrils bici comunicaran amb les estacions de tren per fomentar la combinació bici+tren per desplaçar-se.
Menys cotxes al centre i ciutat verda
El ciutadà guanya espai en detriment del cotxe. Darrerament s’han vianantitzat els carrers Indústria, Castellví, i de la Creu; està a punt de finalitzar la vianantització dels carrers Balmes i Sant Medir i es farà l’avinguda Cerdanyola.
Per altra banda, la gran quantitat d’arbrat urbà (1 per habitant) contribueix a retenir contaminants i tenir un aire més net. Aposta per preservar l’espai natural de la Torre Negra i de Collserola
Menys emissions i mobilitat sostenible
El projecte smart city ha permès reduir un 30% el consum i les emissions de l’enllumenat públic i dels edificis municipals. També s'aposta pel vehicle elèctric i s’ofereix un 75% de descompte en l’impost de circulació i la gratuïtat de la zona blava. En els propers mesos passarem de cinc a vuit estacions de recàrrega gratuïta per a vehicles elèctrics. En l'àmbit del transport públic més sostenible, la flota municipal compta amb un autobús 100% elèctric i quatre autobusos híbrids.
També es preveuen bonificacions ambientals per a la instal·lació de plaques solars o per millorar la qualificació energètica dels edificis
En episodis de contaminació, aparca el cotxe
El trànsit de vehicles a motor és, des de fa anys, la principal font de contaminació a la ciutat. Per aquest motiu un dels objectius és reduir l’ús del vehicle i incrementar els desplaçaments en transport públic, en bicicleta i a peu.
Sant Cugat serà el primer municipi de l’Àrea Metropolitana –excepte les ciutats que queden dins de les rondes de Barcelona- que implantarà restriccions de trànsit al centre de la ciutat. A partir de l’1 de gener en episodis d’alta contaminació atmosfèrica els cotxes i les furgonetes més contaminants (sense etiqueta ambiental de la DGT) que no estiguin censats a Sant Cugat no podran circular per la Zona de baixes emissions de Sant Cugat. Per tal d’identificar els vehicles santcugatencs, l’Ajuntament enviarà per correu les properes setmanes una etiqueta de resident a aquelles persones que estan empadronades a Sant Cugat i paguen l’impost de circulació a la nostra ciutat.
Aquesta restricció s’ampliarà a tots els dies de l’any (hi hagi o no un episodi d’alta contaminació) a partir de l’1 de gener del 2020.
Quin nivell de contaminació té Sant Cugat?
L’aire a Sant Cugat no supera, de mitjana, els límits establerts per la normativa europea (40 micrograms per m3 de diòxid de nitrogen NO2). Tot i això les zones de la ciutat per on circulen més vehicles, sobretot el centre i la zona de la carretera de Rubí, sí que registren nivells de contaminants que en alguna ocasió superen els límits establerts. A més cal tenir en compte que l’entorn metropolità de Barcelona, del qual forma part Sant Cugat, sí que supera els límits de NO2 establerts per la Unió Europea.