'Saps què compres?' L'OCUC presenta una guia per conèixer les ecoetiquetes

16/12/2004 - 00:00
La flor europea, el sol de la agricultura ecològica catalana... Són petits símbols que han esdevingut l'instrument més poderós per al consum responsable amb el medi. Aquestes imatges, les ecoetiquetes identifiquen els productes i serveis que compleixen uns criteris de 'bondat ambiental' en el procés de fabricació, ús, comercialització i finalització de la seva vida útil. La tria de productes respectuosos amb el medi sembla un acte senzill, però no és així. Segons l'Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya la gran majoria de la població desconeix el significat de les ecoetiquetes, o bé estan confosos davant l'ampli ventall de símbols i imatges que asseguren la bondat de la marca. En definitiva, que no sabrien diferenciar entre una ecoetiqueta oficial i una imatge o un eslògan del fabricant. Per això, per destriar el gra de la palla i oferir una informació de qualitat, l'OCUC va presentar el dimarts, 14 de desembre, 'Ecoetiquetes. Amigues del Medi Ambient'. Una petita guia que ajuda a l'usuari a entendre que significa cada imatge i sobretot a conèixer aquelles etiquetes oficials d'àmbit nacional i europeu. Aquest manual de butxaca dóna informació clara i senzilla de cada una de les ecoetiquetes que actualment podem trobar a Catalunya. El més important és que distingeix clarament aquelles etiquetes ecològiques que atorga un organisme oficial o un organisme privat de prestigi - com ara el distintiu de qualitat ambiental del Departament de Medi Ambient de la Generalitat, o en el cas de la alimentació la CCPAE, i en el cas de organismes privats, l'ecoetiqueta que atorga AENOR, o la FEFC per la Fusta -- dels logotips que fan referència a la utilització o forma correcta d'eliminació d'un producte, com ara el freqüentment mal entès Punt Verd i les autodeclaracions ambientals, que són simples instruments de màrqueting sense aval de cap entitat. La guia inclou també un apartat per entendre i identificar les targetes tècniques obligatòries que ens permeten comparar les característiques de consum energètic i d'aigua dins d'una mateixa tipologia de productes. Aquesta publicació, que va ser presentada dintre d'una Jornada sobre l'etiquetatge de productes i serveis organitzada per l'OCUC i el Departament de Medi Ambient de la Generalitat es podrà descarregar en breu a la web d'aquest dos organismes. I és podrà obtenir de forma gratuïta a l'Institut Català del Consum i a totes les oficines de les associacions de consumidors. Destaca també al manual la voluntat de superar els distintius nacionals donant informació sobre les etiquetes de qualitat ambiental presents al mercat europeu que atorguen les diferents administracions: Com ara Blaue Engel d'Alemanya, el Cigne Blanc dels països escandinaus o el NF-Environnement de França. I sobre tot l'ecoetiqueta europea: La Flor europea o Eco-Label que atorga l'administració i gestiona el Comité d'etiqueta ecològica de la Unión Europea (CEEUE) com a garantia de productes i serveis. Un distintiu d'àmbit europeu que tot i que va nàixer al 1992 amb la voluntat d'esdevenir unificador de criteris per als països membres de la UE actualment s'utilitza de forma paral'lela als estatals, per les diferencies legislatives i de fermesa en la política mediambiental de cada Estat. El manual tot i ser concebut com una eina per al consumidor vol també ser un recolzament a les empreses que han invertit en processos i productes més respectuosos amb el medi assumint les condicions dels sistemes d'etiquetatge avalats per tercers. I la millor forma és donant a l'usuari informació correcta de qui és qui en l'ecoetiquetatge. I el fet que es presenti ara no és casual. Estem en les portes del Nadal, és a dir, l'època de major consum de l'any. I aquesta guia ens recorda que, com va insistir en la presentació, Salvador Samitier, Cap de Servei de Qualificació Ambiental del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat, 'el consum ha deixat de ser un acte neutre per esdevenir un vot personal per escollir amb cada compra el tipus de desenvolupament que volem'.
AdjuntMida
Image icon Foto: L.H.65 KB

Relacionats

Butlletí