Font: AMB
La via pedalable, que té 750 metres i salva el riu Sec, forma part de la xarxa Bicivia i ha estat cofinançada amb fons europeus FEDER.
El passat 15 de març es va inaugurar el nou carril bici que connecta la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i Cerdanyola amb el municipi de Badia del Vallès, un tram estratègic per facilitar la circulació en bicicleta, de manera ràpida i segura, al Vallès Occidental i a la metròpolis de Barcelona. Aquesta nova via pedalable, que estava inclosa al Pla d'inversions metropolità 2020-2023 de l'AMB, ha estat finançada per l'AMB, l'Ajuntament de Badia del Vallès i els Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, i forma part de la xarxa pedalable metropolitana Bicivia.
A l'acte hi han participat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, l'alcaldessa de Badia del Vallès, Eva Menor, la primera tinenta d'Alcaldia i el regidor d'Universitat i Ciutat del Coneixement de Cerdanyola del Vallès, Pepi Rivera i David González, i el rector de la UAB, Javier Lafuente.
750 metres de carril bici i futures connexions del Vallès amb el Besòs i Barcelona
L'actuació, que es va adjudicar per 845.813,99 € (IVA inclòs) ha suposat la creació de 750 metres lineals de carril bici. Les obres van iniciar-se el febrer de l'any passat. Aquest nou tram de Bicivia connecta l'avinguda de la Mediterrània de Badia del Vallès amb l'aparcament ubicat davant de la Facultat de Lletres de la UAB i la xarxa de carrils bici de la universitat. Concretament, passa pel camí de Badia, creua el riu Sec amb una nova passarel·la que permet segregar vianants i ciclistes i, en total, salva un desnivell de 42 metres. Aquest eix permetrà connectar, en un futur, amb Barberà del Vallès, on s'enllaçarà amb l'eix Bicivia 6, que connectarà el Vallès amb el Besòs –passant per Cerdanyola, Ripollet, Montcada i Reixac, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs– i amb Barcelona.
Per la banda sud i a través del campus de Bellaterra de la UAB, permetrà connectar amb l'eix Bicivia 9. Aquest eix uneix el centre de Cerdanyola del Vallès, el Parc de l'Alba i Sant Cugat del Vallès. En aquest sentit, el campus és un node estratègic per a la connectivitat de la xarxa metropolitana pedalable.
Infraestructures i increment de l'ús quotidià de la bicicleta
La millora de les connexions metropolitanes per a bicicletes i altres mitjans de transport com els vehicles de mobilitat personal ha possibilitat que se'n faci més ús quotidianament, segons han demostrat les darreres anàlisis. L'AMB recorda que, entre l'any 2019 i el 2021, es va detectar un augment global de l'ús de la xarxa Bicivia del 49 % (un 34 % de bicicletes i 123 % de vehicles de mobilitat personal).
La Bicivia és la xarxa pedalable de la metròpolis de Barcelona dissenyada per l'AMB, d'acord amb els municipis, i que actualment està executada en un 60 %. Amb nou eixos principals i més de 500 km, quan estigui enllestida permetrà creuar el territori de nord a sud i d'oest a est.
Fons FEDER
Aquest projecte s'emmarca en el Conveni FEDER que la Generalitat de Catalunya i l'AMB van signar l'any 2017 per a la gestió de projectes metropolitans dins del programa operatiu d'inversió en creixement i ocupació FEDER Catalunya 2014-2020 per a àmbits com les ciutats intel·ligents (smart cities), la mobilitat sostenible, l'eficiència energètica o la recuperació i el foment del patrimoni natural, industrial i cultural.