Font: TMB
TMB inicia la licitació de 210 autobusos elèctrics i híbrids dins del pla de renovació de la flota. La comanda, dividida en cinc lots i valorada en 116 milions d’euros, servirà per avançar en la reducció d’emissions els pròxims quatre anys.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert el procés per adquirir 210 autobusos elèctrics i híbrids, que en substituiran d’altres de tecnologies més contaminants i de 15 anys d’antiguitat que vagin arribant al final de la vida útil entre aquest any i el 2025.
Es tracta de la primera concreció del full de ruta anunciat el desembre passat per a la millora de la qualitat ambiental de la flota d’autobusos de Barcelona, segons el qual a partir d’ara s’hi incorporaran només vehicles nets i preferentment de tracció elèctrica.
La licitació oberta aquesta setmana, de gran volum i acordada amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), està dividida en cinc lots, dels quals dos corresponen a vehicles 100% elèctrics i d’emissió zero, que sumen 78 unitats: 29 articulats, equipats amb pantògraf per a la càrrega d’oportunitat, i 49 estàndard, de bateries i pantògraf per a la càrrega nocturna a la cotxera, dividits aquests últims en dos sublots que s’adjudicaran a proveïdors diferents.
Electrificació completa de les línies H12, H16 i V15
Els 29 articulats elèctrics de càrrega ràpida s’afegiran a la comanda de 23 vehicles del mateix tipus que estan en fase de fabricació i els 7 actualment en servei a la línia H16.
L’objectiu és portar a terme el projecte d’electrificació completa de les tres primeres línies urbanes de Barcelona, totes tres de gran demanda: H16, H12 i V15. La resta contribuiran a fer possible que el 2030 més de la meitat de la flota d’autobusos de TMB sigui de propulsió elèctrica.
A banda dels elèctrics, el grup més nombrós de vehicles a contractar és el dels estàndards híbrids de gas natural comprimit, dels quals se’n fabricaran 85. Tots aniran destinats a substituir cotxes de gas natural comprimit de tecnologia antiga.
Finalment, se sol·liciten ofertes per subministrar 24 autobusos de dos pisos de propulsió híbrida dièsel-elèctrica per substituir unitats dièsel, també de dos pisos, del Barcelona Bus Turístic. En conjunt el pressupost base ascendeix a 116 milions d’euros.
Una xarxa eficient i sostenible
Amb aquesta licitació en curs es cobreix aproximadament la meitat de les necessitats d’adquisició d’autobusos de TMB per als propers quatre anys, estimades en 410 unitats, de les quals el 62% seran d’emissió zero: elèctrics de bateries, de càrrega per pantògraf o de pila d’hidrogen.
Precisament, entre les tres comandes d’autobusos adjudicades i pendents de lliurament hi ha la de 8 unitats de pila d’hidrògen que fabrica Caetano Bus. Les altres dues són la de 23 articulats elèctrics que subministren Solaris i Irizar, i la de 46 cotxes híbrids de gas natural (els primers d’aquest tipus) de què s’encarreguen a MAN i Evobus. En total, 77 nous autobusos de propulsió verda per estrenar al llarg del 2021.