Font: TMB
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha resolt aquesta setmana el concurs convocat per subministrar 46 autobusos híbrids de gas natural comprimit (GNC) per continuar la renovació, reducció de l’edat mitjana i augment de fiabilitat de la flota, integrada per 1.140 unitats. Els adjudicataris han estat els fabricants MAN i Evobus, per un import global de 20,1 milions d’euros amb impostos inclosos.
La comanda permetrà també una elevació de la qualitat ambiental del material mòbil, ja que els 46 nous vehicles híbrids (combinació de motor tèrmic i elèctric) substituiran cotxes de GNC de 14 anys d’antiguitat amb l’avantatge d’uns consums i emissions inferiors. S’afegiran als 362 híbrids existents a la flota en l’actualitat (el 32%).
Els 46 nous vehicles híbrids de gas s’han adquirit en dos lots, el primer dels quals el formen 30 unitats de mida estàndard, de 12 metres de longitud, que s’ha adjudicat a MAN Truck & Bus Iberia, SAU, per un import de 9.675.000 euros més IVA, mentre que el segon consta de 16 unitats articulades de 18 metres i el subministrarà Evobus Ibérica, SAU, per valor de 6.939.200 euros més l’IVA corresponent.
Confort, accessibilitat i tecnologia de seguretat
Els guanyadors del procés fabricaran els vehicles durant l’any 2020 i els lliuraran el primer trimestre del 2021. Tots els vehicles tindran les característiques de confort i accessibilitat habituals en la nova flota de TMB. En tecnologia de seguretat, comptaran amb un sistema d’ajuda a la conducció a partir de sensors frontals i d'angle mort, actius en tot moment, que generaran alertes sonores i visuals quan hi hagi un risc imminent d'impacte, atropellament o col·lisió.
És la primera vegada que TMB contracta autobusos nous que combinin propulsors elèctrics i de GNC. Els 13 d’aquesta tecnologia que actualment formen part de la flota van ser construïts a partir de vehicles convencionals de gas natural comprimit als quals es van afegir dos motors elèctrics, un generador i altres components, en un projecte innovador desenvolupat per TMB i Gas Natural Fenosa els anys 2012-2013 en el context de la primera reconversió ambiental de la flota de bus urbà de Barcelona.
El sistema híbrid permet reduir encara més les baixes emissions contaminants dels vehicles de GNC en comparació amb un vehicle convencional, ja que s’aplica sobre una motorització que està considerada ambientalment avançada (EEV en la sigla anglesa) perquè gairebé no emet partícules i emet un 90% menys d'òxids de nitrogen en comparació amb un motor dièsel.
L’adquisició dels 46 nous autobusos s’afegeix al contracte per comprar 23 autobusos articulats 100% elèctrics, ja adjudicat, per un import de 20,7 milions d’euros, i al concurs obert per a 8 autobusos de pila de combustible, també d’emissió zero, valorats en 6,5 milions d’euros. D’aquesta manera, les comandes actives per a la renovació de la flota sumen 77 unitats i uns 47 milions d’euros d’inversió.
Inversió en material mòbil
El repte per millorar la qualitat del medi ambient i aconseguir unes ciutats més saludables es plasma en el Pla de Renovació de la Flota de Bus per al període 2019-2021, acordat amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que suposa una inversió de 115 milions d’euros en tres anys i l’adquisició de 254 vehicles de les tecnologies més netes disponibles. A aquesta inversió s’ha de sumar l’execució de les obres d’infraestructures necessàries perquè els vehicles elèctrics siguin operatius, que representen 20 milions d’euros més. En total, 135 milions.
Aquest 2020 la flota de TMB ja ha incorporat 105 autobusos nous, dels quals 49 eren estàndard de 12 metres equipats amb motors de gas natural comprimit d’última generació, 26 articulats de 18 metres de longitud amb la mateixa tecnologia i 30 vehicles estàndard de propulsió híbrida dièsel-elèctrica.