Font: Beteve, 324 i AMB
L’Ajuntament de Barcelona ja té instal·lades, i a punt per començar a funcionar, 36 càmeres que vigilaran la Zona de Baixes Emissions. L'AMB instal·la els senyals de trànsit definitius a la ZBE Rondes BCN, que entra en vigor de manera permanent l'1 de gener del 2020 i que restringirà la circulació dels vehicles més contaminants
Les primeres 36 càmeres per controlar la zona de baixes emissions a Barcelona ja estan a punt per començar a funcionar l'1 de gener.
Amb el canvi d'any s'activarà a Barcelona la zona de baixes emissions i els cotxes més contaminants, els que no tenen l'etiqueta, no podran entrar a la ciutat ni a tot l'entorn de les rondes. L'Ajuntament de Barcelona ha explicat l'operatiu de càmeres que controlaran els vehicles per la matrícula.
La previsió del consistori és arribar a les 66 càmeres l’1 d’abril, que és quan començaran a imposar-se sancions. Algunes d’aquestes càmeres, que estan repartides per tota la ciutat, ja són visibles en carrers com els d’Aragó, la Marina, la Gran Via i la Via Laietana. En total hi haurà 200 càmeres vigilant tota l’àrea de la Zona de Baixes Emissions, 66 de les quals són municipals.
Les càmeres estan equipades amb un dels sistemes de control més moderns que existeixen a l’estat espanyol. Tenen un sistema d’infrarojos que llegeix automàticament les matrícules, també les estrangeres, de qualsevol tipus de vehicle que passi pel punt de control. A cadascun d’aquests hi pot haver entre 2 i 6 càmeres. A més, cada dispositiu té capacitat per controlar diversos carrils de circulació. En total, es calcula que aquests dispositius llegiran un milió i mig de matrícules al dia. Els punts de control tenen autonomia en cas de tall elèctric fins al restabliment de les comunicacions amb la plataforma que gestiona el sistema.
Notes “pedagògiques” fins a l’1 d’abril
Segons ha explicat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, entre l’1 de gener i l’1 d’abril, l’Ajuntament de Barcelona enviarà notes “pedagògiques” únicament a aquells conductors que incompleixin reiteradament la prohibició d’entrar a la ZBE amb un vehicle contaminant. A partir de l’1 d’abril, però, aquests avisos es convertiran en multes que poden anar dels 100 als 500 euros. Alarcón ha insistit que la ZBE “no és una mesura contra ningú”, sinó a favor de la salut i d’un aire net que vol evitar “les més de 300 morts anuals” que hi ha a la ciutat per culpa de la contaminació.
Alarcón també ha avançat que l’Ajuntament està treballant per unificar els diferents sistemes de càmeres que hi ha a la ciutat, també les de la ZBE, perquè tinguin diferents funcionalitats al mateix temps. Un dels objectius és que, en un futur, aquestes càmeres també puguin controlar la velocitat dels vehicles i identificar si es cometen infraccions per reduir la sinistralitat.
L'Ajuntament de Barcelona calcula que la posada en marxa de la zona de baixes emissions evitarà que 50.000 cotxes contaminants entrin a la ciutat els dies laborables.
Aquestes càmeres, que estaran senyalitzades, se sumaran a les tasques de control que també faran diverses patrulles de la Guàrdia Urbana.
Les furgonetes, camions i autobusos que no disposin d'etiqueta ambiental de la DGT tenen un any de moratòria per adaptar vehicles i flotes a la normativa de la zona de baixes emissions.
Senyals a punt
A banda de les càmeres, també s'han instal·lat els senyals informatius que anuncien la prohibició d’entrar a la ZBE per als vehicles més contaminants.S'han instal·lat prop de 40 senyals al voltant de les sortides de les rondes amb accés a la ZBE (excloent les mateixes Rondes, que queden lliures per a la circulació de tots els vehicles), i més d'un centenar de senyals als nuclis urbans dels cinc municipis metropolitans. L'AMB considera que el transport públic metropolità pot registrar increments de viatgers de l'ordre del 5%, que seran absorbits sense dificultats per una xarxa que s'ha beneficiat de diverses millores en els darrers temps.
Durant aquests darrers dies de l'any, l'AMB està coordinant, amb els cinc ajuntaments metropolitans implicats, la instal·lació dels senyals de trànsit definitius de la zona de baixes emissions Rondes de BCN (ZBE Rondes BCN). Aquests senyals indiquen als conductors les restriccions de circulació que hi haurà per als vehicles més contaminants a partir de l'1 de gener 2020, de forma permanent, de dilluns a divendres laborables, de 7.00 a 20h, en l'àmbit de la ZBE Rondes BCN.
Es recorda que la ZBE Rondes BCN inclou Barcelona (excepte la Zona Franca industrial i Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes), Sant Adrià de Besòs i l'Hospitalet de Llobregat, i part d'Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.
L'entrada en vigor de la ZBE Rondes de Barcelona pot arribar a afectar progressivament a uns 110.000 vehicles, dels quals es considera que una part significativa canviaran d'hàbits i en concret passaran a utilitzar el transport públic de forma esglaonada. L'AMB ha calculat que el transport públic metropolità pot arribar a rebre més de 130.000 viatgers diaris provinents d'antics usuaris del vehicle privat, el que suposa un increment aproximat del 5% sobre els viatgers actuals.
Des de l'AMB es considera que el transport públic metropolità està suficientment preparat per absorbir aquesta nova demanda. En concret, les actuacions realitzades en els darrers mesos ho avalen: creixement de la xarxa de metro, implantació completa de la Nova xarxa de bus ortogonal de Barcelona, noves línies d'altes prestacions de l'AMB (Metrobús i Bus Exprés) i reforç del Nitbús. Tot i això, s'efectuarà un seguiment acurat en els propers mesos per tal de reforçar aquells serveis que puguin registrar possibles aglomeracions de forma puntual.
Informació i registre al web
La web zbe.barcelona, d'informació per a tota la ciutadania i de registre metropolità, està tenint més de 20.000 visites setmanals i 8.000 consultes al cercador de matrícules. A banda, ja s'han registrat prop de 3.000 vehicles que no els correspon distintiu ambiental de la DGT per poder sol·licitar les autoritzacions corresponents.
A banda d'oferir tota la informació sobre la ZBE Rondes BCN, aquesta és la plataforma tecnològica és on els ciutadans que no els correspongui etiqueta ambiental de la DGT, i els estrangers, s'han d'inscriure i, posteriorment, podran sol·licitar i tramitar les seves autoritzacions per poder accedir i circular dins la ZBE Rondes BCN. A data d'avui, ja s'han registrat prop de 3.000 vehicles sense distintiu ambiental.
Paral·lelament a la web zbe.barcelona, l'AMB i l'Ajuntament de Barcelona han establert dues vies més per gestionar l'alta al registre: de forma presencial a la seu de l'AMB, a les OACs de diversos municipis metropolitans, i per correu postal. De forma presencial, la gestió es podrà fer a l'Oficina d'Atenció al Ciutadà (OAC) de l'AMB a la Zona Franca (C/62, núm. 16-18). Aquesta seu també servirà com a punt d'informació. L'horari serà de dilluns a divendres laborables de 9 a 14 hores, a partir del dia 16 de desembre.
Finalment, per fer la gestió per correu postal, s'haurà d'omplir la sol·licitud del web zbe.barcelona, imprimir-ne una còpia i enviar-la per correu postal a: Registre d'autoritzacions ZBE / Àrea Metropolitana de Barcelona / C/62, núm. 16-18, Zona Franca.
D'altra banda, també s'han habilitat telèfons d'atenció: d'atenció 930 333 555 (AMB Informació), que ja ha atès prop de 3.000 trucades, i el 010.