El Servei Català de Trànsit (SCT) ha anunciat que recupera des d'aquest dimarts al migdia i almenys fins divendres el límit de 80 km/h a la C-31 i la C-32, tot i que també ho recomana per a la resta de vies d'accés a Barcelona. El motiu de la mesura és l'augment de la contaminació a l'àrea metropolitana a causa de l'anticicló que tan bon temps ens ha portat en els últims dies. La limitació estarà vigent en principi fins al cap de setmana vinent, quan s'espera un canvi en les condicions meteorològiques marcat per la inestabilitat. L'anunci s'ha fet paradoxalment durant el balanç que Trànsit ha fet dels primers sis mesos des de l'eliminació de la zona 80.
Ha estat el Departament de territori i Sostenibilitat, d'acord amb el Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire, qui ha transmès a Interior la necessitat de limitar la velocitat per reduir els nivells de contaminació. Un cop establerta la limitació, el Servei Meteorològic de Catalunya farà un seguiment exhaustiu de les condicions meteorològiques per decidir quan s'aixeca aquesta mesura temporal.
No és la primera vegada que el Govern actual aplica la limitació variable per motius mediambientals. El Departament que dirigeix Felip Puig va derogar el límit establert per l'anterior Govern tripartit al febrer passat, com havia promès durant la seva campanya electoral, però es va veure obligat a endarrerir la seva aplicació per la mateixa causa: l'anticicló s'havia instal·lat sobre Catalunya i els nivells de contaminació estaven disparats.
El director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, ha explicat aquest dimarts que el "potent" anticicló els ha forçat a activar la reducció de la velocitat i ha apel·lat al "sentit de la responsabilitat" dels ciutadans perquè col·laborin amb la mesura, que només és obligatòria en les àrees on regeix la velocitat variable.
Anticicló i contaminació
Una explicació científica bàsica de com la meteorologia afecta els nivells de contaminació seria la següent: l'estabilitat pròpia de l'anticicló propicia que disminueixi la circulació de l'aire i que la pol·lució tendeixi a acumular-se allà on es genera. L'arribada de les baixes pressions i la inestabilitat, prevista per al cap de setmana vinent, afavorirà els corrents i, per tant, la renovació de l'aire contaminat.
Ampliació de l'àrea de velocitat variable
D'altra banda, Trànsit estendrà el sistema de velocitat variable, que actualment s'aplica a la C-31 i la C-32, a la B-23 i l'AP-2 entre Barcelona i Molins de Rei a partir d'aquest mateix any. L'any vinent 2012 s'implantarà a la B-20, entre les ciutats de Santa Coloma de Gramenet i Tiana; el següent, a la C-31, al tram entre Sant Adrià del Besòs i Badalona; i el 2014, a la A-2, entre Cornellà de Llobregat i Sant Vicenç dels Horts, cosa que suposarà una despesa de 4,6 milions d'euros en senyals i equipaments diversos.
Balanç de l'eliminació de la zona 80 respecte a trànsit i accidents
Aregio ha fet balanç dels sis mesos de funcionament del nou escenari de velocitats i la supressió de la zona 80. La principal conclusió és que, pel que fa a mobilitat, entre març i agost d'aquest any s'ha produït un descens del 2% en el trànsit de les entrades i sortides de Barcelona, un percentatge que s'accentua els dies festius (-3%).
Respecte a les velocitats mitjanes, s'ha detectat un augment del 6% des que es va suprimir la zona 80, en passar de 77 km/h el 2010 a 82 km/h aquest any, i les congestions de trànsit han baixat també en un 31,2%, segons les dades de Trànsit de la Generalitat, que relaciona aquest descens amb la menor mobilitat.
Els accidents de trànsit han estat pràcticament els mateixos: si el 2010 es van produir 21, amb dues persones mortes i 19 ferides greus, aquest any hi ha hagut 22 successos, amb tres víctimes mortals i 19 ferits greus. L'única nota negativa han estat les sancions imposades, que entre març i agost han augmentat un 45%, un increment que ja es va registrar els dos primers mesos (gener i febrer) després de l'eliminació del límit de velocitat de 80 quilòmetres per hora.