Xarxa edita una agenda escolar amb continguts sostenibilistes

09/11/2002 - 00:00
Amb la participació de tots i amb petites accions a nivell local és possible avançar cap a un món més sostenible. Aquest és un dels principis bàsics de l'Agenda 21, sorgida durant la Cimera de la Terra que va tenir lloc a Rio de Janeiro el 1992. Les temàtiques tractades en aquesta cimera són el fil conductor de l'Agenda Escolar del Medi Ambient i el Desenvolupament que la Xarxa de Ciutats i Pobles per a la Sostenibilitat ha editat per al proper curs escolar i que està adreçada als estudiants de segon cicle de secundària (de 14 a 16 anys).
La idea va sorgir l'any 1998, quan l'Ajuntament de Barberà del Vallès va elaborar una agenda del medi ambient per a les escoles del municipi. A partir d'aquí, la Xarxa, a través de la seva secretaria tècnica, dins del Servei de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona va començar a treballar en el projecte actual. L'agenda pretén conscienciar els alumnes de la importància de les accions que es poden fer a nivell local per millorar el medi ambient i les condicions de vida del planeta. L'objectiu dels responsables de l'agenda és que sigui una eina pedagògica i de difusió ambiental amena i interactiva. Els continguts i la revisió tècnica han anat a càrrec del Centre Unesco de Catalunya.

En total, 30 ajuntaments de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat han sol·licitat l'agenda per a les escoles dels seus municipis. A la llista de sol·licitants hi ha ciutats grans com Girona, l'Hospitalet de Llobregat o Terrassa, poblacions mitjanes com Vic o Manresa, i pobles petits com Santa Maria de Corcó (Osona). En el curs 2002-2003, 29.500 estudiants l'utilitzaran.

Els continguts de l'agenda s'estructuren per trimestres. Les temàtiques principals es divideixen en Territori, Recursos naturals i Els ciutadans. Dins cadascuna d'aquestes àrees es proposa una activitat mensual relacionada amb diversos temes. Conceptes com mobilitat, biodiversitat, població, energia, aigua, atmosfera, salut ambiental, noves ocupacions, cooperació i solidaritat són els que els alumnes tractaran durant el curs. Entre les activitats que es proposen als estudiants hi ha organitzar una exposició sobre els mitjans de transport que utilitzen per arribar a l'escola, investigar el nivell de contaminació dels vehicles, calcular el consum dels electrodomèstics de casa o comprometre's a reduir el nivell de soroll.

A banda d'un bloc central comú, l'agenda consta de dues parts específiques que van encartades al principi i al final. El primer annex, realitzat pel Consell Escolar de cada centre, conté informació concreta de l'escola com normatives, horaris, dates importants, reunions... L'altre annex, situat al final, ha estat elaborat per cada municipi i destaca les activitats i els projectes de caire mediambiental que es porten a terme en aquella població. També s'hi han afegit adreces, telèfons d'interès i un calendari amb les festes locals.

La participació dels escolars s'entén com un pas endavant en el procés de crear un món futur més sostenible i amb bona qualitat de vida per a tots els habitants del planeta. El document de l'Agenda 21 dóna una gran importància a la participació de la població a l'hora d'afrontar el repte de la sostenibilitat en el segle XXI.

L'agenda, que ha estat pensada per treballar en l'entorn escolar, va acompanyada d'una Guia didàctica que ofereix recursos als mestres per desenvolupar les activitats que es proposen i per ampliar els continguts dels diferents temes. Donat que ha tingut tant bona rebuda, la intenció és que el projecte tingui continuïtat i que en el curs vinent s'ampliï el nombre de destinataris a tota la primària i secundària.

Relacionats

Butlletí