Fes-te la campanya... tu mateix (per Oriol Lladó)

Periodista
10/02/2006 - 00:00
Macs més verds 'Green my apple, Steve'. Aquest és un dels lemes d'una singular campanya que Greenpeace ha posat en marxa per pressionar l'empresa informàtica Apple a prendre polítiques ambientals més ambicioses. La campanya posa l'accent en l'ús de materials de fabricació que contenen substàncies tòxiques i en la gestió dels ordinadors vells. Aspectes en els quals Apple, una companyia líder en coneixement de marca, innovació i satisfacció de l'usuari, es situa per sota altres companyies pretesament més grises o convencionals. Greenpeace, com Apple, disposa d'una fabulosa empatia, que converteix les seves campanyes en èxits de comunicació quasi a l'instant. Greenpeace, conscient, que no se les havia amb un 'rival' qualsevol ha afinat la imaginació. Res d'encadenar-se davant la seu de la companyia a Cupertino, Califòrnia; res de bloquejar la sortida de vaixells carregats amb flamants ipods d'algun port a la Xina... Aquesta batalla té lloc en una altra banda, en la banda de la creativitat, en la banda d'Apple. És aquí on, valoren els conservacionistes, volen i poden aconseguir més ressò, ja que 'ataca' un dels punts forts de la imatge d'Apple. La nota de premsa de Greenpeace té un començament que no podríem imaginar en cap altre context: 'Aquí a greenpeace, estimem els nostres Mac... només que els volem més verds'. Apple fins i tot aconsegueix 'floretes' en una campanya en contra de les seves polítiques empresarials. El cas és que Greenpeace, tot assajant una divertida fórmula de 'construeix tu mateix la campanya', posa a disposició dels usuaris diferents eines per fer anuncis, vídeos, samarretes... per demanar un compromís innovador a l'empresa que ha convertit la innovació en marca de fàbrica. Jocs d'ordinador educatius? Sempre està bé saber d'on surten els diners que financen una enquesta. És alguna cosa més que una informació complementària. Qui paga mana, diuen. El gegant de la indústria del video joc Electronic Arts ha promogut una recerca al Regne Unit, titulada 'Teaching with games' (Tot ensenyant amb jocs), de la qual se'n fa ressò la BBC, els resultats del qual mostren que un 59% dels professors creuen que seria interessant fer servir jocs d'ordinador com a complement dels currículums educatius. El percentatge és més alt entre els alumnes. Cap sorpresa en els resultats de l'enquesta, cap sorpresa en el fet que els més entusiastes siguin els més joves. Més enllà d'això, l'estudi confirma l'evidència i assenyala el potencial que tenen les noves tecnologies en el camp de la pedagogia. És clar que el que no ens recorda l'estudi -i no és un oblit casual- és que molts educadors ja fa temps que 'treballarien' amb jocs d'ordinador si les escoles tinguessin el finançament adequat (que permetés ampliar la ratio d'ordinadors per alumne i renovar els equips) i si al mercat hi haguessin jocs atractius que defugissin les explosions i les persecucions i que proposessin escenaris més constructius. Jugar és experimentar i... experimentar també pot ser, perquè no, una forma de jugar. Més enllà de les notícies locals A Nova York no hi ha informacions locals. Vet aquí un fet ben conegut. El desigual mapa informatiu del món propicia que es puguin enlairar entre els llistat dels principals titulars de la major part de mitjans del món... notícies petites, a vegades sense a penes interès. No és el cas de la notícia destacada aquesta setmana per un dels diaris 'locals' més influents del món, el New York Times. A Nova York hi ha 20.000 restaurants, explica el diari. L'oficina de Salut de l'Ajuntament de Nova York està estudiant ara la prohibició de fer servir en els menús greixos modificats genèticament, els 'temuts' Trans fats, que es veuen en moltes etiquetes als EUA. Aquesta prohibició l'haurien de complir tots i cadascuns d'aquests establiments, des del 'deli' més modest al MacDonald's més gran de Times square. Es tracta, en efecte, d'una notícia local que, amb tot, pot tenir una gran significació. Nova York és Nova York, la ciutat que no distingeix entre el que és local i el que és internacional.
Tast de premsa: secció d'opinió.

Relacionats

Butlletí