Periodista
05/07/2007 - 00:00
'El diner està fluint tan ràpid cap a companyies d'energies renovables que els signes d'alerta d'una bombolla en aquest sector cada cop són més evidents'. Això és el que conclou almenys l'informe sobre inversions en tecnologies netes elaborat per una firma de Nova York, Lux Research, i del qual es fa ressò en aquesta notícia el Herald Tribune. El volum d'inversió en aquests camps ha augmentat d'un 141%, segons l'informe que assenyala que moltes d'aquestes inversions es fan a empreses molt joves, que treballen amb tecnologies encara per acabar de testar.
Es tracta d'inversors de risc, no especialment motivats pel medi, però si enllaminats per l'enorme potencial que té el sector de les energies renovables en un escenari en el qual preval amb força la por a l'esgotament del petroli i a la possibilitat de noves taxes i limitacions al sector de les energies fòssils. Però no és exactament el temor el que impulsa aquests capitals, sinó el particular 'Eldorado' que ofereixen països com la Xina, que s'ha compromès, per al 2010, a produir un 10% de l'electricitat amb energies renovables (no compten en aquest percentatge, les hidroelèctriques). És com si aquests inversors volguessin jugar a la rifa tenint tots els números. Els sortirà bé?
Les empreses més competitives
Fa pensar força, el llistat de les empreses més competitives que elabora la revista Business Week, i que s'ha fet públic aquesta setmana. L'encapçala Apple, gens sorprenentment, ja que des de fa anys, aquesta companyia californiana acostuma a estar en els primers llocs de la relació. Aquest llistat s'elabora amb les opinions d'executius d'arreu del món -amb una gens sorprenent presència del món anglosaxó, naturalment- i en l'edició d'aquest any torna a reflectir els profunds canvis que el nostre sistema econòmic està vivint d'un temps ençà. El 'verd' s'associa amb innovació i bones pràctiques empresarials: Toyota i la seva aposta pels cotxes híbrids; la General Electric i les seves línies de negoci amb les renovables; Wal-Mart i la seva nova orientació cap als productes orgànics i Honda amb la sòlida investigació en energia solar, biodiesels i avions més eficients. Tots ocupen llocs destacats en els 15 primers noms de la llista. El segon lloc l'ocupa una companyia vinculada en el camp del coneixement, Google, els béns de producció de la qual no són materials, sinó virtuals.
Per cert, que Apple ha respost finalment a les organitzacions que reclamaven l'adopció de mesures ambientals que se situessin a l'altura del lideratge que exerceix en altres camps. El mateix director general de la companyia, Steve Jobs, ha respost en un article que Apple es compromet a atendre bona part de les demandes (en especial, les relacionades amb continguts tòxics en alguns productes), tot i que aquesta resposta només ha satisfet en part gent com Greenpeace.
Un Papa més verd
Així ho sostenen John Vidal i Tom Kington, des de Roma, en un article per a The Guardian. Els dos corresponsals subratllen que, 'segons fonts del vaticà, el Papa actual està molt més compromès amb el medi que no pas Joan Pau II'. Però més enllà de les fonts, sempre interessades, alguns fets: Fa una setmana, el Papa va demanar urgentment als bisbes, científics i polítics, respecte per la 'creació' tot centrant-se en les necessitats del -així ho va dir, literalment- 'desenvolupament sostenible'. El missatge del Papa era un més dels diversos que en els últims mesos ha anat llençant sobre el canvi climàtic i el medi. 'No tenir cura del medi sempre afecta negativament la coexistència de l'home i el medi, i viceversa'.
En l'article es parla del paper 'escèptic' que tradicionalment han sostingut les esglésies evangelistes dels EUA, reacies a acceptar la responsabilitat de l'home en el sobreescalfament de la terra. Tanmateix, aquesta posició comença a esquerdar-se. Algunes congregacions, entre les quals hi té pes l'església catòlica, han redefinit, oportunament el concepte d'ambientalisme pel de 'protecció de la creació' i han començat a fer un lobby per aconseguir que el govern Bush es prengui la lluita contra el canvi climàtic més seriosament.
Tast de premsa: secció d'opinió.