Publicitat 'caca'

Periodista i comunicador | www.ecogallego.com
18/09/2009 - 00:00
Els avenços en matèria de medi ambient, sempre es donen pas a pas, mai a empentes

Parlo amb un publicista de renom sobre la famosa campanya de publicitat "Bossa caca " que ha posat en marxa la cadena de hipermercats Carrefour. M'interessa sobretot arribar a entendre quin és el motiu real que porta a una de les principals companyies de distribució a posar en marxa aquesta campanya, quins valors volen defensar, quins conceptes volen transmetre.

Jo no buscaria respostes més enllà dels estrictes interessos comercials -em diu-, segurament darrera d'aquesta campanya hi ha només l'originalitat d'un creatiu i la valentia d'un departament de màrqueting avorrits i cansats de treballar sempre amb el concepte preu per comunicar ofertes cada vegada més agressives respecte la competència. De sobte els hi donen permís per prospectar un nou territori, el de l'ecologia, i s'hi llencen de ple amb l'objectiu d'arrasar en el mercat. ¿Conceptes? ¿Valors? Crec que estàs equivocat amic, estem parlant de gran consum, aquí no hi ha altre objectiu que diferenciar-se de la competència i no deixar-li ni un pam de terreny per venir al darrere.  

(F)

Parlo també amb un fabricant de bosses de plàstic. Ells no fabriquen plàstic, només tallen, segellen i imprimeixen les bosses. Són PYMES amb força implantació al territori que agrupen uns 3.000 treballadors a Catalunya. Ningú mai no els hi havia anat a parlar de biopolímers, de consum responsable, de durabilitat, d'alternatives. Ara només saben que al bar del polígon se'n riuen d'ells i els hi diuen que com va amb la caca, mentre les comandes comencen a caure en picat i els tancaments se succeeixen.

Els membres d'una organització de consumidors em diuen que estan molt molestos amb la campanya perquè havíem iniciat un procés de diàleg, força interessant i molt constructiu, que ara en canvi ha canviat arrel la famosa campanya.

Una cadena de supermercats del país, que fa molts anys que està treballant en la reducció i el consum responsable de bosses de plàstic, proposant alternatives als seus consumidors i que ja havia retallat el consum a la meitat, es mostra sorpresa per la iniciativa de la competència. I encara que no ho diuen (perquè són gent educada i honesta) també una mica disgustats per la manera d'irrompre en escena. Benvinguts per suposat -opinen- però aquestes potser no són les millors maneres de significar-se.

Els ecologistes no n'estaven informats. Alguns la veuen bé, la campanya, d'altres opinen sobre la poca fortuna del lema, la majoria creuen que aquí els interessos comercials estan per sobre dels socials i ambientals.

La Generalitat, que estava tirant endavant el Pacte Nacional per la Bossa amb les entitats i el sector de la distribució i els fabricants, ha vist com li ha passat per sobre un mercaderies a tota màquina.

I és que, si tots els sectors de la societat pensessin igual, els avenços per millorar el nostre entorn i la qualitat ambiental que han de gaudir les generacions futures serien nuls.

Entrar d'aquesta manera en un debat tant delicat i on s'estaven aconseguint aproximar tantes postures ha estat un fet lamentable. Personalment crec que la campanya "Bossa caca" ens allunya més que ens acosta a l'objectiu de reduir el consum de bosses de plàstic en un 50% al 2012. Un repte difícil però sensat, a l'abast, i que suposaria un pas endavant en la gestió ambientalment correcte d'aquesta important fracció de la brossa. I ja se sap que els avenços en matèria de medi ambient, sempre es donen pas a pas, mai a empentes. Tant debò en el futur anem tots més de la mà en aquests temes.

Periodista i comunicador | www.ecogallego.com
Etiquetes: 

Relacionats

Article

Del 5 a l’11 de maig i en el marc de la celebració de la Setmana Internacional del Compost (International Compost Awareness Week – ICAW2024) diverses deixalleries del Bages o del Vallès Oriental oferiran compost gratuït provinent de les restes orgàniques.

Notícia

La presentació de la Declaració Futur sense Tòxics, impulsada per Rezero i amb més de setanta adhesions de professionals dels àmbits de la recerca i de la salut, obté una àmplia repercussió mediàtica.

Notícia

Prop de 60 persones participen en la darrera jornada del Compromís Barcelona Plàstic Zero, on es van compartir bones pràctiques i diferents organitzacions de la ciutat van poder teixir aliances entre elles. L'Ajuntament de Barcelona ofereix una reducció del preu públic de recollida de residus comercials en cas d'aplicar accions de reducció o eliminació dels plàstics d'un sol ús.

Butlletí