Deu anys per canviar el món

Una década d'Educació per al Desenvolupament Sostenible
Autor: Centre per al Medi Ambient i la Sostenibilitat (GMV) Universitat Chalmers de Tecnologia / Universitat de Gotemburg | www.chalmers.se/gmv
14/09/2009 - 00:00

L'objectiu de la Dècada d'Educació per a la Sostenibilitat de les Nacions Unides (2005-2014) consisteix a integrar els principis, valors i pràctiques del desenvolupament sostenible a totes les facetes de l'educació i l'aprenentatge. En aquest article reflexionem sobre el desenvolupament del decenni i ressaltem els punts clau de referència d'aquest període.

Les Recomanacions de Gotemburg
Les Recomanacions de Gotemburg sobre Educació per al Desenvolupament Sostenible reclamen als governs, la societat civil i, en particular, als ensenyants que prioritzin els processos que desenvolupen i reforcen l'educació en desenvolupament sostenible (EDS). Aquí ressaltem algunes de les recomanacions clau:

"El món ha canviat des de la Cimera Mundial per al Desenvolupament Sostenible de 2002. Malgrat que s'han pres iniciatives significatives i s'ha avançat, la dimensió de l'esforç està encara enfosquida per l'abast del problema. Per exemple, el canvi climàtic introduït per l'home està creant una crisi ecològica de llarga durada que té conseqüències severes econòmiques i socials. La recent crisi econòmica global ha cridat l'atenció sobre el problema que s'ha creat en haver agafat prestats recursos que no existien. La pobresa, els conflictes i la injustícia social continuen sent assumptes crítics en l'agenda global.

És necessari renovar el sentit de compromís amb la Dècada d'Educació per a la Sostenibilitat de les Nacions Unides (2005-20914). S'ha de reforçar i prioritzar tot tipus d'educació per la sostenibilitat tant en l'ensenyament reglat com en el no reglat o no oficial, i en qualsevol procés d'aprenentatge. Les Recomanacions de Gotemburg es recolzen en els conceptes i valors presentats en l'Esquema d'Implementació Internacional de l'Educació per a la Sostenibilitat i en la Carta de la Terra de la UNESCO".

Recomanacions generals

1. Accés per a tots a un procés d'aprenentatge al llarg de la vida
"L'educació s'enfronta al gran repte de reorientar programes i processos d'aprenentatge cap a la sostenibilitat i d'assegurar el desenvolupament professional dels educadors perquè siguin capaços d'afrontar aquests nous reptes. Aquest procés ha de ser un procés d'aprenentatge dialogat i participat que valori els coneixements i les experiències que les persones aporten a l'educació."

2. Gènere
"L'EDS ha de promocionar activament un compromís crític amb normes que defensin maneres de ser amb perspectives d'equitat de gènere, fent i vivint junts, i ha de valorar especialment el paper i la contribució que tenen les dones en el canvi social i en el procés d'assegurar el benestar humà."

3. Aprenentatge per al canvi
"L'aprenentatge per al canvi es basa a relacionar múltiples perspectives entre si en tot moment. Aquests perspectives inclouen espai, temps, cultura i diferents matèries, així com una perspectiva no antropològica. El desenvolupament de l'EDS es basa en principis i valors, i en un enfocament interdisciplinari integral. Això implica aprendre a saber, aprendre a fer, aprendre a ser i aprendre a viure plegats, i ha d'implicar el traspàs del coneixement als escenaris de la vida real."

4. Xarxes, entorns i associacions
"L'EDS ha de promoure relacions entre diferents nivells educatius, llocs i perspectives, i ha de reconèixer que són interdependents en el context més ampli de la reorientació social cap a la sostenibilitat. S'han d'ampliar les xarxes i associacions que enforteixen la cooperació internacional i l'intercanvi de coneixements, i s'hi ha de donar suport. S'ha de promoure el diàleg i crear nous punts de trobada per a la interacció i el canvi local i global, i trobar diferents maneres de compartir i usar recursos."

5. Formació professional per intensificar l'EDS en tots els sectors
"Per intensificar l'EDS, la formació professional ha d'incloure l'educació del professorat i la docència professional per a líders educacionals i per a educadors socials. La formació de funcionaris d'extensió, professors d'escoles de negocis, periodistes i altres professionals involucrats en l'ensenyament en el seu sentit més ampli és igualment important. La formació professional ha de tenir una orientació participativa i ha de capacitar els ensenyants implicats en l'EDS per compartir els seus coneixements i les seves experiències àmpliament."

6. L'EDS en els plans d'estudis
"L'EDS s'ha d'incorporar en els plans d'estudis, documents guia i materials d'aprenentatge. Això implica revisar els plans d'estudis actuals i desenvolupar-ne de nous. Aquesta reorientació de l'ensenyament requereix que es desenvolupin enfocaments multidisciplinaris, interdisciplinaris i transdisciplinaris més enllà dels actuals enfocaments per matèries que s'han de treballar amb un sol tipus de coneixement. Això implica atraure altres formes de saviesa que hi ha en els plans d'estudis oficials.

7. Desenvolupament sostenible en la pràctica
"Els espais educatius han de posar en pràctica els valors i principis del desenvolupament sostenible i han d'instar els alumnes a participar i crear solucions sobre qüestions de desenvolupament sostenible. D'aquesta manera, l'EDS ha de desenvolupar noves normes de comportament en els espais educatius."

8. Investigació
"És necessari promocionar la investigació, l'avaluació i la investigació professional per poder intensificar i ampliar l'educació per al desenvolupament sostenible. La investigació també ha de comprendre múltiples espais i focus d'EDS, inclosa la investigació social participativa i la mobilització del coneixement indígena i local. A més, és necessari donar suport a la investigació transdisciplinària i comprometre la societat civil en la creació de solucions per als problemes de sostenibilitat i canvi social."

Les recomanacions també inclouen recomanacions específiques sobre educació en la primera infància, l'escola i les facultats de Magisteri, en l'educació superior i en els ensenyaments reglats i no reglats.

La història de Gotemburg
Les recomanacions de Gotemburg sobre l'educació pera al desenvolupament sostenible s'han desenvolupat en un ampli procés internacional en què, entre els anys 2001 i 2008, s'han fet conferències i tallers. Aquest procés ha estat liderat pel Centre per al Medi Ambient i la Sostenibilitat, una iniciativa conjunta de la Universitat de Gotemburg i la Universitat Chalmers de Suècia. Polítics, dirigents i experts en aprenentatge per al desenvolupament sostenible de més de setanta països diferents han participat en aquest procés.

*Revista Educació i Sostenibilitat. No. 5 Alimentació. Primavera 2009

(P)

La revista 'Educació i Sostenibilitat', a 'Sostenible'

Educació i Sostenibilitat, la revista de l'RCE Barcelona, inicia amb aquest reportatge una col·laboració fixa amb Sostenible, publicant algunes de les seves entrevistes i articles més destacats.
Educació i Sostenibilitat és una revista dirigida al educador de tots els nivells formatius, disponible en català, castellà e anglès. Ofereix reflexions i eines per a integrar temàtiques socio-ambientals claus a les activitats de formació tan en l'àmbit formal com en el no formal.  S'hi poden trobar articles de reflexió de líders d'opinió i d'estudiants, experiències educatives de diferents àmbits i sectors, entrevistes amb experts, així com una selecció de recursos pedagògics per a la temàtica tractada.
Si us interessen els seus continguts, des de Sostenible us animem a subscriure-us-hi! 
AdjuntMida
Image icon FOTO: consumoresponsable.org18.48 KB

Relacionats

Notícia

Aquest curs escolar, un total de 23.120 alumnes dels centres educatius del Vallès Occidental han participat en les activitats educatives que ofereixen el Consell Comarcal del Vallès Occidental i el Consorci per a la Gestió de Residus. Es tracta d’activitats que van des de la sensibilització ambiental fins a la igualtat, la vida saludable i comportaments de risc, l’energia o l’aigua, entre d’altres. 

Butlletí