Els avions, inclosos al comerç europeu de drets d'emissions

A partir de 2012, tots els vols amb origen o destinació a la UE hauran de pagar pel CO2 que emetin
Sostenible.cat
19/01/2009 - 00:00

L'aviació afecta al clima mundial per les emissions de diòxid de carboni, òxids de nitrogen, vapor d'aigua i partícules de sulfat i sutge. Segons estudis comunitaris recents, l'impacte total de l'aviació en el clima és el doble al provocat únicament per les seves emissions de CO2. Per tant, la limitació de les emissions de gasos amb efecte hivernacle procedents de l'aviació és una condició necessària per a assolir els objectius de reducció d'emissions marcats per la Unió Europea.

Tanmateix, l'aviació internacional no es va incloure dins el protocol de Kioto, i de fet, si l'impacte del sector aeronàutic en el medi continua creixent al ritme actual, pot neutralitzar en bona mesura qualsevol reducció aconseguida en altres sectors en la lluita contra l'escalfament global.

Per aquest motiu, el Parlament Europeu va aprovar el passat 19 de novembre la Directiva 2008/101/CE, la qual inclou les activitats de l'aviació al règim comunitari de comerç de drets d'emissió de gasos amb efecte hivernacle (GEH). La directiva, publicada el passat 13 de gener al Diari Oficial de la Unió Europea, entrarà en vigor a principis del proper mes de febrer, i els Estats Membres tindran un any -fins a febrer de 2010- per incorporar-la als seus ordenaments jurídics.

L'objectiu és que a partir de 2012 es comptabilitzin les emissions de tots els vols amb origen o destinació a aeroports comunitaris. Entremig, els estats hauran de fixar les quotes màximes d'emissions per a cada companyia aèria que operi amb base al seu territori, i que a partir de llavors passaran a ser tractades igual que la resta de companyies a sectors com l'energia, la siderúrgia, el ciment o el paper.

(P)

L'opció més restrictiva
Durant la tramitació de la nova directiva, una de les discussions més dures va girar al voltant de l'abast de la normativa. Les opcions eren tres: considerar només els vols amb origen i destinació dins la comunitat europea -els vols intracomunitaris-, considerar tots el vols amb origen en un aeroport de la UE o, la més restrictiva, comptabilitzar tots els vols, sempre que tinguessin origen o destinació en un aeroport europeu.

Aquesta última ha estat finalment l'opció recollida a la Directiva 2008/101/CE, la més restrictiva i també la més "agressiva", ja que es pot entendre que estén la política ambiental europea més enllà de les fronteres de la Unió. Operadores com American Airlines o Singapore Airlines també estaran, doncs, obligades a pagar drets d'emissió si volen treballar dins el territori comunitari. En aquest sentit, la directiva contempla mecanismes d'interacció pel cas de que països de fora la comunitat també adoptin mesures per controlar les emissions dels seus avions i evitar així una doble imposició.

Reducció als nivells de 2004-2006
Segons dades de la Comissió Europea, les emissions de GEH de l'aviació internacional van augmentar un 87% entre 1990 i 2004. A més a més, les previsions diuen que el trànsit aeri es duplicarà amb escreix entre 2005 i 2020, de manera que intentar reduir les emissions d'aquest sector a nivells de 1990 com s'està fent amb la indústria sembla, en paraules de la pròpia comissió, un objectiu "poc realista".

Així doncs, la nova directiva estableix que durant el primer any (2012) s'assignarà a les companyies el 97% de les emissions registrades pel sector entre 2004 i 2006. A partir de l'1 de gener de 2013, aquesta quantitat es rebaixarà al 95%. Dit d'una altra manera: pel 2012 es pretén una reducció del 3% en les emissions procedents de l'aviació respecte els anys 2004-2006, una reducció que passarà a ser del 5% (això si no es revisa abans) a partir de 2013.

Els clients pagaran la diferència
En els treballs previs a la redacció de la directiva, la Comissió Europea advertia que fer entrar els avions en el comerç de drets d'emissió faria que les companyies repercutissin els costos en el preu dels seus serveis, de manera que un bitllet d'anada i tornada podrà encarir-se entre 5 i 40 euros en funció de la distància recorreguda.

--
Més informació:
Consulteu el text complet de la Directiva 2008/101/CE (PDF, en castellà)

Els mals fums dels avions

-La Unió Europea (UE) és responsable de la meitat de les emissions de CO2 procedents del transport aeri internacional dels països desenvolupats.
-Les emissions de l'aviació representen el 3% del total d'emissions a la UE i el 12% de les que emet el sector transport.
-Les emissions de GEH a la UE procedents dels avions van augmentar un 87% entre 1990 y 2004.
-L'any 2007, el transport aeri de passatgers va créixer un 7% a Europa. Aquell any, més de 50 milions de passatgers van passar només pels aeroports de Londres, París, Frankfurt i Madrid.

Etiquetes: 
AdjuntMida
Image icon avio.jpg7.72 KB

Relacionats

Butlletí