Vauban, benvinguts al paradís urbà

Aquest barri de Friburg ha esdevingut l'exemple de planificació urbana 'smart'
Sostenible.cat
15/06/2013 - 00:00

El barri de Vauban, a escassos quatre quilòmetres del centre de Friburg, la capital verda europea, ha esdevingut el model de referència mundial en la planificació urbanística de barris nous, amb una combinació de criteris ambientals i de qualitat de vida que permeten viure sense cotxe i generar més energia de la que es consumeix. I tot amb un índex elevat de participació ciutadana des de l'inici del projecte. Més enllà de l'ús de noves tecnologies, aquests criteris 'smart' estan demostrant que la vida urbana també pot ser d'una altra manera.

De base militar a paradigma urbà eco-sostenible
El que ara és el barri de Vauban era una base militar construïda pels nazis el 1936 i ocupada per l'exèrcit francès des del final de la segona guerra mundial i fins al 1992. En aquell moment, a més de l'ocupació d'alguns barracons, va començar la planificació del que havia de ser un nou barri residencial de Friburg. La ciutat va adquirir els terrenys, i el projecte es va desenvolupar conjuntament amb l'anomenat Fòrum Vauban, una associació sense ànim de lucre en la que hi van participar més de 300 persones.

La construcció va estar repartida entre cooperatives de veïns i constructors privats.

Però tots havien d'acomplir els mateixos criteris: edificis de tres o quatre pisos d'alçada d'partaments o dúplex, cases unifamiliars adosades (les cases individuals estan estrictament prohibides) i residències d'estudiants universitaris, de baix consum energètic i algunes amb superàvit de producció energètica gràcies a la instal·lació de plaques solars (l'energia sobrant es 'ven' a la xarxa, i els residents cobren per aquesta aportació), materials sostenibles (hi ha molta fusta local), un sistema de recollida de l'aigua de pluja i llibertat a l'hora de dissenyar l'exterior dels edificis, el que ha resultat en una diversitat totalment allunyada de les parets llises i impersonals que acostumen a caracteritzar els barris perifèrics de nova construcció.

Els carrers segueixen majoritàriament l'estructura original de la base militar, i per tant no són gaire amples; en molts casos s'han reservats només per a vianants. S'han conservat els arbres que existien i les zones verdes són una constant a tot el barri, el que afavoreix a més que el barri "s'espongi" i tingui bona ventilació.

Les obres van començar el 1996 i es van completar el 2006. Actualment hi viuen més de 5.300 persones, majoritàriament famílies joves amb nens: la mitjana d'edat és de 29 anys i el 30% dels habitants de Vauban tenen menys de 18 anys.

Cotxes? No, gràcies
Des del principi es va plantejar que la zona residencial quedés lliure de cotxes. A mitjans dels anys 90 podia sonar a utopia, però ara és una de les senyes d'identitat del barri.

Basats en diversos estudis que demostren que com més fàcil és aparcar, més gent acaba tenint cotxe, la planificació de Vauban va ser radical: els cotxes queden fora de la zona residencial, i a més aparcar-los és car. Els qui en tenen han d'adquirir una plaça en un dels dos aparcaments que es van construir als afores del barri, per un preu d'uns 30.000 euros. El fet que l'aparcament només el paguen els qui el gasten va permetre també d'abaratir el preu dels pisos.

La xarxa de carrers impedeix la circulació motoritzada en bona part del barri: s'han combinat zones transitables amb àrees només per a vianants o bicicletes, de manera que en la pràctica la majoria de carrers són culs de sac per als conductors. Poden travessar el barri per l'avinguda central, la mateixa per la que passa el tramvia, i entrar fins a la porta dels edificis a carregar o descarregar, però no circular per dins dels carrers. I, en tots els casos, han de circular a 30 km/h a les vies amples, i a 5 km/h quan entren a la zona residencial. Per a viatges o compres grans poden recórrer al servei de car-sharing

El resultat: el 70 per cent de les famílies residents a Vauban no tenen cotxe, i més de la meitat se'l van vendre quan es van mudar aquí. Això vol dir uns 0,17 cotxes per persona, 164 cotxes per cada mil habitants. A la resta de Friburg hi ha 423 vehicles de motor per cada mil habitants, i ja és una de les xifres més baixes d'Europa. (A Barcelona són uns 600, a Girona més de 700). I, més enllà de les xifres: infants que juguen al carrer sense cap perill, millor qualitat de vida, i baixa contaminació atmosfèrica i acústica.

La clau, és clar, és l'opció d'anar a peu, en bicicleta o fer servir un fantàstic sistema de transport públic, amb tramvies i autobusos que connecten fàcilment amb el centre de la ciutat. L'estructura del barri, més aviat allargada i estreta, permet que tothom quedi a prop de l'avinguda principal on es troben les parades.

Serveis bàsics al costat de casa
Una altra de les claus per poder reduir la mobilitat és evitar desplaçaments innecessaris. I això s'aconsegueix quan es tenen els serveis bàsics al barri mateix: una escola de primària, diverses escoles bressol, un mercat de pagesos i una cooperativa alimentària, botigues variades i un centre comunitari que alberga diverses associacions i clubs i que és el centre de la vida social al barri. En total, uns 600 llocs de treball als quals s'hi pot anar caminant o en bicicleta.

És una forma de viure
Els residents de Vauban són conscients que se'ls mira com si fossin conillets d'Índies. Experts de tot el món visiten el barri per mirar d'implantar aquest plantejament a altres llocs (hi ha intents d'exportar-hi aquests criteris al Regne Unit, Shangai o Califòrnia, per posar només uns exemples).

El procés participatiu que ha caracteritzat el naixement d'aquest barri ha reunit persones amb un perfil semblant: amb alta consciència ecològica, disposats a renunciar al cotxe, amb nens petits o a punt de tenir-los, i amb l'objectiu de viure en una àrea urbana però sense els inconvenients que es deriven del trànsit.   

Més de la meitat dels residents voten al partit verd, tot i que molts asseguren que més que una qüestió ideològica es tracta sobretot de qualitat de vida.

Etiquetes: 

Relacionats

Butlletí