[ EPS ] Educació per al Desenvolupament Sostenible

07/03/2006 - 00:00
Llistat d'articles (I fase) 1. Nous reptes, noves alfabetitzacions (Ramon Folch, president del Consell Social de la UPC): Quins són els mínims que cal saber avui per anar pel món sense arruinar-lo? 2. Sostenibilitat a les primeres etapes de l'educació dels infants (Teresa Franquesa, Educació Ambiental, Ajuntament de Barcelona): Com despertar l'interès per contemplar el món? 3. Educació universitària i sostenibilitat (Ana Maria Geli, rectora de la UdG): Què s'està fent i què caldria fer. Nous temps (EEES), nous enfocaments? 4. Consumir d'una altra manera (Montse Peiron, coordinadora de la Revista Opcions): Com es canvia el paradigma actual? Podem posar al mercat nous productes competitius? 5. Educar per la sostenibilitat i educar en valors (Salvador Cardús, sociòleg): La sostenibilitat és un nou valor o és part dels altres valors? (responsabilitat, generositat, consciència social, etc.). L'abisme entre la consciència i l'acció... 6. L'art, la creativitat i la innovació per a la transformació social (Jordi Bigues, periodista): Cinema, música, modes, moviments 'fashion' per reinventar els models de vida. Ser sostenible pot estar de moda? 7. Educació científica i desenvolupament sostenible (Jorge Wagensberg, director de l'àrea de medi i ciència de La Caixa): Quin és l'estat de salut de l'educació científica? Està prou relacionada amb el desenvolupament sostenible? Quina és la feina quees pot ferdes dels centres d'educació formal (escoles, etc.) i no formal (museus, etc.)? 8. Ciutats educadores (Joan Subirats, politicòleg): Models urbans i models socials que ens eduquen pel sol fet de ser com són. 9. El camí cap a la sostenibilitat des del lliure (Jesús Canelo, Àrea d'Educació Ambiental de la Fundació Catalana de l'Esplai): Lleure i esplai: un espai privilegiat per aprendre la sostenibilitat? Allò que aprenem junts tot passant-nos-ho bé és per sempre. 10. Comunicació, mitjans i desenvolupament sostenible (Lluís Reales, perdiodista): Com es fan digeribles les informacions sobre sostenibilitat? Com es combina la necessitat d'advertir sobre els riscos de l'actual model sense caure en l'alarmisme? És possible informar i engrescar? 11. Es pot educar eficaçment des de les administracions? (Núria Buenaventura, presidenta delegada de l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona): La complexa combinació simultània del paper de regulador, d'impulsor i d'educador, especialment quan el canvi és urgent. Pròximament, més articles. Col·laboració de Sostenible amb RCE-Barcelona (UPC/ESADE)
Coordinació: Didac Ferrer (UPC), Marc Vilanova (ESADE), Oriol Lladó (Sostenible) Dibuixos: Miquel Rof.
Per què un monogràfic? El desenvolupament sostenible és un repte global que necessita ser abordat des de molts fronts per aconseguir un avenç perceptible, ja que representa un canvi important de paradigma cultural i les resistències són, no cal dir-ho, molt grans. Per aconseguir-ho, l'educació ha de tenir un paper central. Amb aquesta idea, les Nacions Unides han aprovant la Dècada de l'Educació per al Desenvolupament Sostenible (2005-2014). LaDècada s'estructura en eixos diversos, com ara la reducció de pobresa, la igualtat dels sexes,la promoció de la salut, el medi ambient, el desenvolupament rural, la diversitat cultural, la pau i la seguretat humana i la urbanització sostenible. Qui hi ha darrera aquesta iniciativa? A Catalunya, la UPC i ESADE han impulsat el Centre Regional d'Expertesa d'Educació per la Sostenibilitat (RCE-Barcelona) que pretén fomentar la cultura de la sostenibilitat a través d'un treball en xarxa multisectorial i multidisciplinar, amb la participació d'universitats, administracions, ONGs, mitjans de comunicació, museus, empreses, etc. L'objectiu del RCE-Barcelona és promoure l'aprenentatge per la sostenibilitat tant des d'una perspectiva més formal (escola, universitat, etc.) com no formal (mitjans de comunicació, lleure, museus, etc.) Aquest monogràfic és un dels primers productes del RCE-Barcelona. La iniciativa es fa conjuntament amb la revista electrònica Sostenible. Què pretén el monogràfic? Pretén abordar la qüestió de l'aprenentatge del ciutadà en matèria de sostenibilitat des de la perspectiva d'una vintena de visions expertes des de diversos camps, que mostraran com s'està treballant aquesta qüestió, com es percep el canvi i quins són els majors reptes. La idea de fons és que la visió d'aquest 'mosaic' permeti construir una imatge complexa i sinèrgica que ajudi a identificar noves complicitats i oportunitats per encarar aquest repte.

Relacionats

Butlletí