27/11/2002 - 00:00
Un decàleg de mesures necessàries per a evitar un nou cas Prestige. Això és el que s'ha presentat al Congrés Nacional de Medi ambient, enmig d'una certa expectació, i amb ànim de contribuir, canalitzant la veu i l'experiència dels experts presents a la trobada, a solucionar l'inquietant estat actual de coses en el qual un accident com el de Galícia sembla ser norma i no excepció.
La conferència de premsa estava anunciada des del dilluns al matí amb un encapçalament oportunament temptador per al periodista: "Mai més un altre Prestige" i aquest va ser, segurament, el principal problema amb el qual es va trobar el grup convocant: l'excés d'expectatives que els membres del grup de treball Els Ports del Futur generaven amb aquesta conferència de premsa, i, especialment, amb aquest lema. Una certa decepció, doncs, es va apoderar d'alguns dels presents en la trobada amb els mitjans de comunicació. El decàleg que es presentava contenia alguns elements interessants, però no havia moltes novetats ja que gran part de les recomanacions han estat ja expressades per diferents experts. El decàleg presentat en el Congrés Nacional de Medi ambient (Conama), no obstant això, té valor perquè és un intent, encara que en part fallit, de situar el congrés en un plànol d'actualitat.
Els tècnics que ho han elaborat insisteixen també que els abocaments des de vaixells al mar per accidents només suposen un 10 per cent del global, mentre que el 90 per cent són intencionats. Són, principalment, vaixells que netegen els seus tancs. 1. Totes les normatives que s'adoptin han d'ésser d'aplicació global. Europa i Estats Units legislen sobre la matèria, però això només serveix per a desplaçar el problema al Tercer Món. 2. Ha d'establir-se una regulació específica de la vida útil dels mitjans de transport de mercaderies perilloses i els petrolers. Això compensaria la falta de solidesa del sistema d'inspeccions. 3. Les grans rutes de transport com l'atlàntica de Galícia, han d'allunyar-se de les costes, fins i tot més enllà de les 300 milles. 4. Cal senyalitzar les càrregues perilloses en zones d'alta densitat de tràfic. 5. Les inspeccions dels bucs han de ser estandarditzades a nivell mundial, sobretot en el Tercer Món. 6. Cal responsabilitzar a les societats de classificació en les normes que emeten. 7. En el marc del conveni PRC, de 1990, cal fer un exercici de cooperació a nivell regional, sobretot en àrees amb major intensitat de tràfic. 8. S'ha d'examinar la situació de les banderes de conveniència, per a disminuir l'atractiu econòmic que aquestes suposen per als armadors. Aquesta és la base piramidal de tot el problema. 9. Les tripulacions han d'estar preparades amb els mateixos estàndards. També han de millorar els equips de lluita contra els abocaments. Cada regió vulnerable de patir un problema semblant deu disposar d'aquests mitjans. 10. És imprescindible establir plans coordinats d'actuació inter i intra estatals.