El Parlament Europeu vol endurir la Directiva sobre responsabilitat ambiental

19/05/2003 - 00:00
El Parlament Europeu ha proposat, en sessió de primera lectura, l'enduriment de la futura directiva sobre responsabilitat ambiental, que actualment està damunt la taula. L'objectiu és que es puguin cobrir també progressivament els danys relacionats amb el transport marítim d'hidrocarburs i les activitats nuclears. Tanmateix, abans que aquest text no entri en vigor, els ministres europeus de Medi ambient hauran de donar-hi la conformitat. Després de passar pel Consell, el text tornarà al Parlament per fer la segona, i definitiva, lectura. La majoria del grup Popular va votar en contra aquesta proposta, tot i que, significativament, tots els diputats espanyols van votar a favor. L'ombra del 'Prestige' sembla que s'ha allargat fins el cor d'Europa. El Parlament finalment ha acabat millorant la proposta de la Comissió Europea. Caldrà esperar que en el tràmit ministerial no hi hagi rebaixes... Per ara, el text proposat estableix un marc legal comunitari tant per a la prevenció com per a la reparació dels perjudicis ocasionats al mitjà, basant-se en la responsabilitat del causant. El principi de partida és, doncs, que "qui contamina paga". Així doncs, l'autoritat competent haurà de controlar que l'operador assumeixi el seu deure. El sector públic adoptarà les mesures reparadores només com últim recurs, quan no es conegui el causant o aquest no disposi de mitjans econòmics. I precisament per a evitar que el causant no defugi la responsabilitat tot declarant-se insolvent, el Parlament exigeix que els operadors contractin assegurances o garanties financeres per a cobrir la l'obligació que establirà la directiva. Cinc anys d'espera El Parlament Europeu exigeix que 5 anys després de la seva entrada en vigor, la directiva s'apliqui a tota activitat "ocupacional" que causi danys al medi ambient (i no sols les que proposava la Comissió Europea, com abocament a l'aigua, productes fitosanitaris, gestió d'abocadors, etc.) Pel que fa a les activitats cobertes per un Conveni internacional, en particular el transport marítim d'hidrocarburs o el transport de mercaderies perilloses per carretera o per tren, el accepta que de moment no estiguin cobertes per la directiva, però només en el cas que el Conveni hagi estat ratificat i hagi entrat en vigor. En els casos en què el Conveni no hagi estat ratificat per la UE o pels Estats membres, i no hagi entrat en vigor, s'aplicarà aquesta directiva. A més, en 5 anys (després de l'entrada en vigor del text), la Comissió Europea avaluarà l'eficàcia dels Convenis internacionals vigents, i, si s'escau, revisarà aquesta directiva per aplicar-la a danys relacionats amb el transport marítim. Aquesta mateixa fórmula s'aplicarà als riscos nuclears. Altres aspectes destacats: transgènics i biodiversitat El Parlament Europeu ha ampliat la definició de biodiversitat a l'efecte d'aquesta directiva, estenent la protecció a totes les espècies i paratges protegits per la legislació comunitària o en la legislació equivalent dels Estats membres (esmena 93) i ha demanat una legislació addicional per a regular els danys que puguin causar a l'agricultura biològica els organismes genèticament modificats (OGM). No obstant això, aquests organismes no han estat contemplats específicament en la proposta de directiva.

Relacionats

Butlletí