La compra verda, una nova prioritat europea

15/09/2003 - 00:00
La indústria necessita més pressió per part dels compradors pel que fa a les qüestions ambientals. Aquesta és un dels missatges clau, apuntats a la conferència EcoProcura, que ha tingut lloc a Göteborg (Suècia), entre el 8 i el 10 de setembre. Representants de la indústria convidats a la conferència van lamentar que, al seu entendre, no hi ha prou demandes de productes 'verds', fet que provoca que els criteris ambientals quedin fora de les seves agendes de prioritats. En l'activació d'aquesta demanda, hi pot jugar un paper crucial el poder públic i, en especial, el poder local. Tinguin més raó o menys, l'advertència de la indústria -va destacar la intervenció dels representants de la IBM i de la constructora SKANSKA- va produir-se en un entorn especialment sensible: la conferència, organitzada per l'ICLEI, va aplegar centenars de representants polítics i socials d'arreu d'Europa, que van escoltar amb sorpresa la queixa dels empresaris. L'objectiu principal de la conferència era, precisament, el de discutir maneres de promoure la compra verda, especialment la que afecta el sector públic. De fet, aquesta pot ser, de moment, una de les prioritats, sobretot si es té en compte l'enorme poder que les instancies públiques tenen amb la licitació (compra d'energia, d'ordinadors, de materials de construcció, etc.) La conferència de Göteborg ha informat, tot intercanviant bones pràctiques -entre elles, la de Barcelona, que va exposar un projecte de cara aquest any que comença-, del marc legal que, a hores d'ara, ampara la compra verda. La falta de diners i l'absència d'informació són els principals obstacles que frenen l'extensió d'aquesta compra sostenible, segons els experts reunits. La Conferència de Göteborg i l'anomenada Campanya Europea de Compra Ecològica, que es posa en marxa ara, són dues iniciatives que intentaran millorar el seu coneixement, tot afavorint, també, un major finançament.

Relacionats

Butlletí