18/09/2003 - 00:00
El sindicat Comissions Obreres ha relacionat directament la necessitat d'arribar a un model de mobilitat més racional -és a dir, més sostenible- amb la butxaca de l'empresari. El sindicat ha aprofitat la celebració de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura per presentar la guia 'L'accés sostenible al lloc de treball', obra de Manel Ferri, en un acte fet dimecres, 17 de setembre. El titular principal ofert pel sindicat té, en aquest sentit, un gran poder de convicció pedagògica: els col·lapses de trànsit que cada matí es produeixen a la zona industrial entre Martorell i Abrera -on hi ha la factoria Seat i desenes de proveïdors seus i on treballen 52.000 persones- provoquen un cost directe d'entre 2.000 i 2.500 cotxes. Aquests vehicles es deixen de produir cada any a causa dels retards del personal que fa servir els autobusos de l'empresa o dels accidents relacionats amb la conducció. És per això que Comissions, entre d'altres coses, proposa, amb el suport de la direcció de l'empresa, que és qui ha facilitat les xifres, que es construeixi una estació al recinte perquè hi arribin els trens de Rodalies de Renfe o bé els de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), una inciativa que reduiria la sinistralitat i escurçaria el temps de desplaçament.
Comissions Obreres, de totes maneres, insisteix a fer una lectura més general d'aquesta proposta. De fet, entèn que hauria de ser el símbol d'un canvi de model de mobilitat que 'progressivament cal impulsar en les zones industrials', amparant-se, en bona part, en la Llei de Mobilitat recentment aprovada.
De fet, trenta polígons de l'àrea metropolitana tenen greus carències de transport públic, fet que afecta més de 130.000 treballadors, que tenen la parada de bús o metro a méss de 1,5 quilòmetres. Aquestes dades figuren en un informe elaborat per les parts integrans del Pacte Industrial de la Regió Metropolitana, un informe que complementa al de CCOO.
La guia del sindicat proposa, com a exemples de bones pràctiques, estendre les línies d'autobús implantades últimament en polígons com el de Can Sant Joan i la Zona Franca, i el car pooling o el cotxe compartit; dues opcions, aquestes últimes, apuntades com a alternativa individual fins que no es facin les millores infraestructurals pertinents.