28/04/2004 - 00:00
[Els premis Acció 21 / 11]
Més informació sobre la sèrie, aquí.
Que el camí cap a l'escola deixi de ser un pur tràmit i esdevingui el primer espai de reflexió i treball per un ús del carrer just i respectuós amb les persones. Aquesta inquietud va ser el motor ara fa 4 anys del projecte comunitari Camí Amic, engegat pel CEIP Joan Miró de Barcelona. I guardonat per l'Ajuntament de la ciutat amb el premi Acció 21 2003. Aquest primer objectiu: dignificar el camí dels més petits cap a l'escola, ha donat a poc a poc base a un gran projecte, un moviment comunitari que treballa per reinventar el carrer com un espai de relació i d'intercanvi; un espai per a tothom que permeti l'enriquiment personal i educatiu. En definitiva la transformació del carrer en una "aula cívica" on potenciar determinats models de conducta. El seu àmbit d'actuació és fonamentalment l'esquerra de l'Eixample i Sant Antoni. Uns barris on viuen més de 130.000 persones i on s'ha aconseguit implicar un gran nombre d'entitats de diferent caire i equipaments de tot el barri. Avui formen part del projecte alumnes de 6 centres educatius, centres i professorat, famílies de les escoles, equipaments i institucions del barri, associacions, establiments comercials etc. Aquesta implicació s'ha d'entendre com part essencial d'una iniciativa que parteix de la certesa que l'educació és una tasca compartida que exigeix la corresponsabilització dels diferents agents socials implicats amb l'objectiu final del projecte. Un objectiu que es centra en fomentar els valors ambientals i els criteris de mobilitat urbana sostenible, per a que els infants aprenguin a identificar els problemes i analitzar críticament la lògica de l'ús insolidari de l'espai públic. Però que va més enllà i esdevé una experiència molt més amplia d'educació en valors. Segons Frederic Ximeno, membre de la comissió de seguiment, des de Camí Amic es treballa per difondre els valors de "la convivència, la responsabilitat, la necessitat de col·laboració, la integració i la construcció d'una ciutat més segura, més amable i més cooperativa; una ciutat per als infants i per a la relació, una ciutat sostenible que es pugui "fer a peu"... Una tasca que exigeix al mateix temps dibuixar amb fermesa un nou Eixample, que lluny del model basat en el cotxe privat esdevingui un nou espai de residència i relació. Un nou model on no sigui el cotxe sinó les persones el nou organitzador de l'espai públic. Per tant concorren dos objectius, d'una banda la màxima difusió del projecte de manera que tota la comunitat educativa: alumnes, mestres, pares i mares així com totes les persones del barri interioritzen els valors i les actituds associades a un barri més amable, més segur, més relacional i amb una vida pública activa i rica. I d'altra banda treballar per la modificació de les condicions de mobilitat de l'Esquerra de l'Eixample. Respecte al primer objectiu Camí Amic realitza accions de difusió essencialment lúdiques, com ara la celebració del Dia sense cotxes, que ha anat marcant el potencial dinamitzador d'aquesta experiència amb la participació de tot el barri, la presència a les festes escolars; la inauguració del Parc de l'Escola Industrial, festes de carnestoltes, etc. Així com la presència a la mostra d'entitats del barri, revistes del barri, difusió a través de conferències, difusió a través de tríptics informatius, etc. Aquesta tasca es avaluada constantment a través de mecanismes com ara enquestes per saber quin és el grau de coneixement d'aquesta experiència per part dels ciutadans. Respecte a la modificació de les condicions de mobilitat Camí Amic treballa per la transformació de l'Eix Consell de Cent-Borrell en un eix pacificat i segur que connecti les escoles i equipaments. Una reconversió que necessàriament és un assumpte de ciutat on ha d'estar implicada l'administració. En aquest sentit, i gràcies al paper que ha tingut el districte de l'Esquerra de l'Eixample com a secretaria tècnica i interlocutor amb els departaments centrals de l'Ajuntament, l'Associació Camí Amic ha pogut fer propostes per a canvis concrets de mobilitat al barri. I malgrat que la resposta de l'Administració és encara tímida respecte a la modificació del model de mobilitat del centre de Barcelona, s'han aconseguit actuacions concretes, com ara: Ubicació de senyals de presència d'escoles, instal·lació i modificació de semàfors, tanques protectores o remodelació i ampliació de voreres. Però més enllà d'aquestes accions, sens dubte el major triomf ha sigut, com insisteix Frederic Ximeno, haver aconseguit que les escoles públiques, les AMPA's o les associacions de comerciants mirin enfora i s'impliquen plegades en un projecte per al barri. I fer corresponsables d'aquest projecte educatiu les noves famílies que cada any s'incorporen a les escoles i la vida del barri, els nous treballadors i comerciants. Formen part del projecte:
Que el camí cap a l'escola deixi de ser un pur tràmit i esdevingui el primer espai de reflexió i treball per un ús del carrer just i respectuós amb les persones. Aquesta inquietud va ser el motor ara fa 4 anys del projecte comunitari Camí Amic, engegat pel CEIP Joan Miró de Barcelona. I guardonat per l'Ajuntament de la ciutat amb el premi Acció 21 2003. Aquest primer objectiu: dignificar el camí dels més petits cap a l'escola, ha donat a poc a poc base a un gran projecte, un moviment comunitari que treballa per reinventar el carrer com un espai de relació i d'intercanvi; un espai per a tothom que permeti l'enriquiment personal i educatiu. En definitiva la transformació del carrer en una "aula cívica" on potenciar determinats models de conducta. El seu àmbit d'actuació és fonamentalment l'esquerra de l'Eixample i Sant Antoni. Uns barris on viuen més de 130.000 persones i on s'ha aconseguit implicar un gran nombre d'entitats de diferent caire i equipaments de tot el barri. Avui formen part del projecte alumnes de 6 centres educatius, centres i professorat, famílies de les escoles, equipaments i institucions del barri, associacions, establiments comercials etc. Aquesta implicació s'ha d'entendre com part essencial d'una iniciativa que parteix de la certesa que l'educació és una tasca compartida que exigeix la corresponsabilització dels diferents agents socials implicats amb l'objectiu final del projecte. Un objectiu que es centra en fomentar els valors ambientals i els criteris de mobilitat urbana sostenible, per a que els infants aprenguin a identificar els problemes i analitzar críticament la lògica de l'ús insolidari de l'espai públic. Però que va més enllà i esdevé una experiència molt més amplia d'educació en valors. Segons Frederic Ximeno, membre de la comissió de seguiment, des de Camí Amic es treballa per difondre els valors de "la convivència, la responsabilitat, la necessitat de col·laboració, la integració i la construcció d'una ciutat més segura, més amable i més cooperativa; una ciutat per als infants i per a la relació, una ciutat sostenible que es pugui "fer a peu"... Una tasca que exigeix al mateix temps dibuixar amb fermesa un nou Eixample, que lluny del model basat en el cotxe privat esdevingui un nou espai de residència i relació. Un nou model on no sigui el cotxe sinó les persones el nou organitzador de l'espai públic. Per tant concorren dos objectius, d'una banda la màxima difusió del projecte de manera que tota la comunitat educativa: alumnes, mestres, pares i mares així com totes les persones del barri interioritzen els valors i les actituds associades a un barri més amable, més segur, més relacional i amb una vida pública activa i rica. I d'altra banda treballar per la modificació de les condicions de mobilitat de l'Esquerra de l'Eixample. Respecte al primer objectiu Camí Amic realitza accions de difusió essencialment lúdiques, com ara la celebració del Dia sense cotxes, que ha anat marcant el potencial dinamitzador d'aquesta experiència amb la participació de tot el barri, la presència a les festes escolars; la inauguració del Parc de l'Escola Industrial, festes de carnestoltes, etc. Així com la presència a la mostra d'entitats del barri, revistes del barri, difusió a través de conferències, difusió a través de tríptics informatius, etc. Aquesta tasca es avaluada constantment a través de mecanismes com ara enquestes per saber quin és el grau de coneixement d'aquesta experiència per part dels ciutadans. Respecte a la modificació de les condicions de mobilitat Camí Amic treballa per la transformació de l'Eix Consell de Cent-Borrell en un eix pacificat i segur que connecti les escoles i equipaments. Una reconversió que necessàriament és un assumpte de ciutat on ha d'estar implicada l'administració. En aquest sentit, i gràcies al paper que ha tingut el districte de l'Esquerra de l'Eixample com a secretaria tècnica i interlocutor amb els departaments centrals de l'Ajuntament, l'Associació Camí Amic ha pogut fer propostes per a canvis concrets de mobilitat al barri. I malgrat que la resposta de l'Administració és encara tímida respecte a la modificació del model de mobilitat del centre de Barcelona, s'han aconseguit actuacions concretes, com ara: Ubicació de senyals de presència d'escoles, instal·lació i modificació de semàfors, tanques protectores o remodelació i ampliació de voreres. Però més enllà d'aquestes accions, sens dubte el major triomf ha sigut, com insisteix Frederic Ximeno, haver aconseguit que les escoles públiques, les AMPA's o les associacions de comerciants mirin enfora i s'impliquen plegades en un projecte per al barri. I fer corresponsables d'aquest projecte educatiu les noves famílies que cada any s'incorporen a les escoles i la vida del barri, els nous treballadors i comerciants. Formen part del projecte:
CEIP Auró: 450 nens/es AMPA CEIP Auró: 20 persones CEIP Diputació: 450 nens/nenes AMPA CEIP Diputació: 20 persones CEIP Els Llorers: 675 nens/es AMPA CEIP Els Llorers: 20 persones CEIP Joan Miró: 450 nens/es AMPA CEIP Joan Miró: 20 persones AMPA IES Maragall: 10 persones AMPA IES Ernest Lluch: 10 persones AV Esquerra de l'Eixample: 10 persones AV Parc de l'Escorxador: 10 persones Associació Esportiva l'Eixample: 20 persones Centre Cívic Golferichs: 10 persones TOTAL: 2.025 nens/es i 150 adultsAquesta experiència comunitària, malgrat els problemes de finançament, ja que depèn de subvencions del Districte i aportacions simbòliques dels seus membres, ha aconseguit engegar un poderós canvi cultural al centre de la ciutat. Un canvi que sens dubte ha estat reconegut per l'Agenda 21 de l'Ajuntament de Barcelona pel seu caràcter exemplificador i el seu gran potencial de dinamització ciutadana. Tanca d'aquesta manera la sèrie sobre les iniciatives guardonades amb el Premi Acció 21 una de les experiències més esperançadores per la confiança i la decidida aposta per la participació i la mobilització en la recuperació de l'espai públic i la transformació del carrer en una autèntica "aula cívica" per a tots.