15/11/2004 - 00:00

Aspectes positius - El novembre s'ha revelat com un mes adequat per al treball escolar dels temes relacionats amb la Setmana de la Mobilitat. Les escoles han tingut més temps per preparar activitats, cosa difícil en les anteriors dates. - Ha millorat la coordinació de les diferents iniciatives, amb una pàgina web més actualitzada i un disseny gràfic de la Setmana renovat i que, en general, han fet servir la major part de municipis adherits. La sensació de dispersió d'altres anys, tot i que no ha desaparegut, s'ha reduït sensiblement. - S'ha aprofitat la Setmana per presentar estudis i informes de gran interès, que han ajudat a donar arguments als defensors de la mobilitat sostenible. Ha destacat el dels costos del transport o l'enquesta de la mobilitat metropolitana. La repercussió mediàtica d'aquests treballs ha ajudat a bastir l'argumentari de la mobilitat intel·ligent. - El catàleg d'actuacions de la Diputació de Barcelona ha servit de marc per a bona part dels municipis adherits. Ha estat vist com una bona eina de treball que ara, amb tot, caldrà mantenir i actualitzar. - La reflexió sobre el camí escolar, que va ser objecte d'una jornada organitzada per la Xarxa de Municipis cap a la Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona, ha aconseguit situar aquest tema en l'agenda, amb l'ajut del col·lectiu docent, però també dels pares i mares implicats. Experiències de camí escolar han sortit en diferents especials de televisió. - El tramvia, un mitjà de transport públic tot just incorporat en el sistema català, ha estat objecte d'unes jornades internacionals, convocades per l'Associació per a la Promoció del Transport Públic. - Web de la mobilitat sostenible, accessible des de mobilitat.net és una iniciativa molt interessant i atractiva, que aplega en un mateix portal una gran quantitat d'informació sobre la matèria. El desplegament 'telemàtic' de l'Ajuntament de Barcelona també s'ha de destacar. - El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha donatl'impuls definitiu a l'Observatori de la Mobilitat, un instrument bàsic per al govern al'hora d'establir les directrius de les polítiques de mobilitat. Aspectes a millorar: - Diverses incidències al metro (l'averia elèctrica a la línia 5 va ser la més destacada) han posat al límit un sistema de transport públic que, a l'àrea metropolitana, està a punt del col·lapse. - Malgrat l'esforç per millorar l'acció comunicativa, en el fons i la forma, la falta de complicitat amb la ciutadania ha tornat a ser un dels punts més fluixos de la iniciativa. - Algunes de les proves pilots -referents al carril bici, a l'observació i vigilància del carril bus, etc- no han tingut la publicitat desitjada. Hi ha hagut, en aquest sentit, un excés de missatges generalistes, cosa que pot haver donat la sensació a alguns ciutadans de que es parlava de conceptes teòrics, poc relacionats amb la seva vida quotidiana. - L'eliminació del Dia sense Cotxes ha estat positiva, però no ha estat substituïda per cap acte alternatiu. Ha faltat, potser, un element identificador més fort. - El canvi de dates, que s'explica per la voluntat de facilitar la feina a les escoles i per allunyar-se d'un mes com el setembre, considerat 'negre' pel que fa al trànsit, ha significat un allunyament de la convocatoria europea. Això ha estat percebut com un fracàs o una qüestió negativa; una percepció per reconduir en pròximes edicions.