La setmana de la Mobilitat arriba de nou a Catalunya

18/09/2006 - 00:00
'Deixar el cotxe és fàcil. No cal que facis acupuntura. Ni que et posis pegats o facis ioga. Només cal que agafis el transport públic i et deixis portar. Vés amb bici... o a peu... i no contaminaràs'. Aquest és el missatge dels anuncis que aquests dies es poden veure a la televisió coincidint amb la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura que impulsa la Comissió Institucional que encapçala el Departament de Medi Ambient, amb altres ens, com ara la Diputació de Barcelona, del 22 al 29 de setembre. La iniciativa neix de la celebració a Catalunya, l'any 1999 del primer Dia sense cotxes, el 29 d'abril -sota el lema Dia de l'auto-reflexió- i que actualment se celebra el 22 de setembre. L'objectiu és conscienciar l'opinió pública sobre la necessitat d'una nova mobilitat urbana, que eviti els efectes negatius provats per un és inadequat del cotxe. A Europa participen en els actes unes 800 ciutats, un centenar menys que l'any anterior. L'Estat Espanyol és el primer de la Unió Europea en implicació al sumar 227 localitats adherides. Equador, Japó, Veneçuela, Taiwan i Corea del Sud també s'han sumat a la iniciativa. A Barcelona, malgrat que encara no s'ha tancat del tot el programa, tot apunta que la jornada no s'acompanyarà de cap mesura de restricció del trànsit, a diferència dels primers anys. El que si que impulsarà l'ajuntament són diverses activitats entre la que destaca la que tindrà lloc el 26 de setembre a la Rambla de Catalunya, pensada pels nens. També hi haurà rutes amb bici per les ciutat, el joc de la mobilitat, una exposició a plaça Universitat, activitats als diferents districtes... La comissió institucional, encapçalada pel Departament de Medi Ambient, ha demanat als ajuntaments, especialment, i a d'altres institucions i entitats la seva participació. Tots aquests anys, la implicació dels municipis catalans ha permès a Catalunya ser un "referent europeu", segons apunten fonts institucionals. El vehicle privat i el canvi climàtic Els objectius tornen a fixar-se en aconseguir "la protecció de la qualitat de l'aire, la prevenció d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle i el consum racional dels recursos energètics". Les diferents iniciatives volen sensibilitzar sobre els impactes ambientals del transport i informar les diferents modalitats. També es busca incrementar les oportunitats perquè els ciutadans puguin usar mitjans de transport alternatius al cotxe i oferir la possibilitat de "redescobrir la ciutat, la seva gent i el seu patrimoni cultural, en un entorn saludable i relaxat". La Generalitat vol recordar que la contaminació rodada és la responsable de més del 10% de les emissions de gasos d'efecte hivernacle, nocius per al medi ambient i la salut. Les xifres també recorden que l'automòbil és el mitjà de desplaçament menys econòmic si el fa servir habitualment una sola persona. Si es tenen en compte totes les despeses -amortització del vehicle, cost de l'assegurança, revisions mecàniques, carburant, impostos, aparcament, peatges, etc...-, un trajecte en transport públic costa aproximadament una tercera part del que costa un trajecte en vehicle privat. El cost per a l'economia domèstica pot arribar a superar els 250 euros mensuals, si bé la mitjana se situa sobre els 150 euros. Tot i això el parc mòbil català ha crescut sense interrupció durant els darrers 35 anys. Si a principis dels anys seixanta hi havia matriculats 250.000 vehicles, quaranta anys després el nombre ja supera els 4,2 milions, dels quals 3 milions són turismes; és a dir, 649 vehicles per cada miler d'habitants -uns 500 turismes-. Una de les raons és que l'evolució que han fent les infraestructures. La longitud de la xarxa d'autopistes ha augmentat més del 70% des del 1970 a la Unió Europea, mentre que la de les lí­nies ferroviàries convencionals s'ha reduït un 9%. A Catalunya, la xarxa viària principal té una longitud de 12.000 km, mentre que la ferroviària és de només 1.600 km i es concentra a la regió metropolitana de Barcelona. La xarxa ferroviària està actualment saturada pels trens de viatgers, cosa que no afavoreix el transport de mercaderies. Aquesta desproporció, deguda en gran part a la falta d'inversió en la construcció de noves lí­nies de tren -tant per al transport de viatgers com de mercaderies- ha afavorit l'augment del nombre de desplaçaments en vehicle de motor. Crí­tiques per la falta d'incidència Organitzacions ecologistes denuncien la manca de repercussió de la Setmana de la Mobilitat. Ecologistes en Acció lamenten que la iniciativa s'hagi anat saldant "amb una sensació de fracàs cada vegada major, a mesura que ha anat perdent contingut i incidència". Segons els ecologistes, "els Ajuntaments han renunciat a tallar el trànsit de vehicles privats (veritable nucli de la campanya) i a organitzar la mobilitat urbana basant-se en el transport públic i en els mitjans alternatius". Com a alternativa, Ecologistes en Acció aposta per elaborar plans de mobilitat sostenible realitzats amb participació dels ciutadans. Més informació:
AdjuntMida
Image icon Més informació, aquí.9.22 KB

Relacionats

Butlletí