03/01/2007 - 00:00
L'Associació Catalana del Biodièsel ha aprofitat el Saló Ecocity per organitzar la tercera Jornada Internacional sobre Biodièsel, que aquest any s'ha centrat en mostrar quines són les polítiques de les administracions públiques per promoure l'ús d'aquest combustible.
Durant les jornades s'ha lliurat el premi a la millor iniciativa pública per la promoció del biodièsel, que ha recaigut en Terrassa. L'experiència catalana més original que s'ha presentat ha estat la del municipi del Vallès, que ha estat reconeguda amb el premi a la millor iniciativa pública.
La novetat de Terrassa és que premia fiscalment l'ús del biodièsel. Aquesta experiència s'ha començat a implamentar el 2006 i per tant en cara no hi ha dades del resultat. Tot i això, Miquel Àngel Gamell, dels Serveis Fiscals de l'Ajuntament, ha explicat que perceben que ha tingut una acollida positiva, tot i que encara han trobar un sistema més adequat perquè els contribuents demostrin l'ús mínim requerit d'aquest carburant. El representant de Terrassa calcula que qui s'adhereixi a la iniciativa percebrà un estalvi mitjà de 43' en la quota de l'impost. Gamell ha lamentat que els municipis no disposen de prou eines fiscals i que, per tant, només podem aplicar la bonificació als vehicles de tracció mecànica.
Compromisos dels municipis catalans
La major part de les experiències municipals que s'han presentat tenien a veure amb l'ús de biodièsel a la flota de vehicles de l'Ajuntament. La satisfacció ha estat el resultat coincident de totes les experiències. Per bé que els representants municipals que han acudit a la trobada per presentar-les han reconegut que l'impacte de la iniciativa en les emissions globals de CO2 és mínim, per a la majoria són importants per la pedagogia que suposa per a la ciutadania que els ajuntaments adoptin aquestes actituds.
Després d'explicar com ha estat el procés a Viladecans, el representant d'aquest municipi ha destacat que després d'haver fet el canvi de combustible, ara es plantegen nous reptes: d'una banda, que totes les gasolineres del municipi subministrin biodièsel i, d'una altra banda, tancar el cercle, és a dir, establir un sistema de dipòsit per recollir l'oli de les cuines dels domicilis privats per transformar-lo en biodièsel.
Un Ajuntament que ha anat més enllà de fer el canvi en els vehicles municipals és el de Granollers. Josep Vernet, regidor de Mobilitat, ha explicat que tots els autobusos urbans també utilitzen biodièsel, així com la majoria dels taxis. Tot i que ha explicat que han tingut problemes amb el carburador d'algun vehicle i que el cost de col'locar filtres per evitar l'emissió de partícules a l'aire, Vernet valora molt positivament la iniciativa del seu Ajuntament: 'Hem de fer una apost decidida pel biodièsel perquè és fonamental reduir la contaminació provocada pels cotxes'.
Experiències internacionals
Una de les iniciatives que més ha interessat als representants dels municipis catalans és la que ha presentat la Mancomunitat Comarcal de Pamplona, que ha establert un acord amb les empreses que gestionen els autobusos urbans segons el qual aquests vehicles de passatgers estan preparats per funcionar amb biodièsel del 100%. La diferència respecte a Catalunya és important perquè no hi ha cap municipi on els vehicles funcionin amb combustible únicament biodièsel sinó que tots són una mescla on el biodièsel només representa un 10 o 20%.
Entre els assistents internacionals, ha destacat la presència d'una representant de la Comissió Europea en matèria d'agricultura i desenvolupament rural. També hi han participat dos representants del Ministeri d'Indústria espanyol, la cap del Departament andalús d'Energies Renovables.
Les jornades també han acollit la presentació del llibre 'El Biodièsel', Martin Mittelbach, que és una referència dins del sector.
Adjunt | Mida |
---|---|
Un moment del lliurament de premis. FOTO: L.A. | 59.75 KB |
notícies publicades | 21.34 KB |