Busos d'hidrogen, silenciosos i nets de fums

15/04/2003 - 00:00
Presten el mateix servei que qualsevol altre autobús en tots els sentits i en les més variades condicions climatològiques. El que els diferencia és que no contaminen -de la combustió del motor només en surt vapor d'aigua- i són del tot silenciosos. La ciutat de Barcelona veurà com, aquest mes de setembre, els tres primers vehicles impulsats amb aquesta energia neta entraran en servei el setembre. Fa uns dies va començar la construcció de la planta generadora, que disposarà de panells fotovoltàics per produir l'hidrogen.
Transports Metropolitans de Barcelona disposarà, aquest mes de setembre, de 3 autobusos impulsats amb hidrogen per circular per les línies de Barcelona, amb els quals farà les proves oportunes i mirarà de descobrir les opinions dels ciutadans. Tot això, amb l'objectiu final d'aconseguir un vehicle no contaminant, silenciós i d'energia "neta" que sigui adequat per al futur de la ciutat de Barcelona. Aquests vehicles seran els primers que circularan en el continent en servei públic i tenen la particularitat que els seus residus i el nivell de soroll del motor són més respectuosos amb el medi ambient. Aquest autobús de pila de combustible prestarà el mateix servei que qualsevol autobús urbà en tots els sentits i en les més variades condicions climatològiques. Els vehicles, que seran del model Citaro de Mercedes Benz, tindran 12 metres de longitud i són de plataforma baixa. La seva autonomia és d'entre 200 i 250 km., amb una velocitat màxima d'uns 80 km/hora i disposen d'una capacitat per a 70 passatgers. Els autobusos amb pila de combustible tenen, segons l'informe redactat per TMB, les següents característiques, ja a mode de síntesi:
- No contaminen: De la combustió del "motor" del vehicle no en surt cap partícula contaminant. Del tub d'escapament només surt vapor d'aigua que, per destil·lació, pot convertir-se en aigua destil·lada. La pila de combustible funciona generant (en les 1.500 plaques connectades entre elles) corrent elèctric de 600 volts com a conseqüència d'una reacció química controlada de l'hidrogen i de l'aire del medi ambient. D'aquesta reacció química només se'n desprèn vapor d'aigua a l'exterior i corrent als dos motors elèctrics situats en el cubell de les rodes motrius. - No fan soroll, són silenciosos: L'únic soroll que se sent a l'interior és el de l'aire que talla el vehicle al seu pas i el de les rodes en circular per l'asfalt. La resta del procés consisteix a transformar una energia (l'hidrogen) en una altra (corrent elèctric) i transmetre-la als motors a través de cables. - Utilitzen una energia alternativa: S'està desenvolupant, a un ritme accelerat, l'obtenció d'hidrogen a partir de l'aigua, fent servir l'energia necessària de fonts d'energia renovable. No procedeix doncs de combustibles fòssils (de perdurabilitat limitada), que contribueixen a l'efecte hivernacle. Per això, la pila de combustible d'hidrogen no trasllada el problema ecològic de la zona urbana a l'origen de producció, ja que és totalment innocu per a l'atmosfera.
Barcelona, a través de TMB com a operador, és una de les ciutats europees que participen en el projecte CUTE (Transports Urbans Nets per a Europa), l'objectiu del qual és desenvolupar autobusos alimentats amb hidrogen. El projecte CUTE pretén la implantació de les piles d'hidrogen com a energia neta per al transport públic i compta amb l'ajut de la Unió Europea. Barcelona i les altres ciutats participants (Madrid, Amsterdam, Estocolm, Hamburg, Sttutgart, Londres, Luxemburg i Porto) es convertiran en pioneres a nivell mundial, comprometent-se a desenvolupar una tecnologia innovadora, tant pel que fa a la infraestructura com pel que fa a l'ús dels vehicles d'hidrogen, que pot ser l'alternativa ecològica que garanteixi la sostenibilitat en el transport urbà de viatgers. Estació de generació a la Zona Franca Fa uns pocs dies, concretament el passat 9 d'abril, van començar les obres de construcció de la planta que produirà i subministrarà l'hidrogen amb el qual funcionaran els autobusos d'hidrogen de Barcelona. TMB va signar un acord amb l'empresa BP per construir aquesta estació per generar, emmagatzemar i repostar l'hidrogen en les seves instal·lacions d'autobusos de la Zona Franca. L'estació disposarà d'un sistema de panells solars fotovoltaics que produiran l'energia per, mitjançant lahidrólisi de l'aigua, produir l'hidrogen, el qual serà emmagatzemat en tancs i subministrat a alta pressió als autobusos. Aquesta serà la primera planta de producció d'hidrogen a Europa que utilitzarà l'energia solar fotovoltaica per al seu desenvolupament que, a més, és la característica que defineix el projecte de Barcelona. Per tant, un projecte totalment ecològic i sostenible en utilitzar l'energia solar per generar l'hidrogen necessari per portar a terme l'experiència.

Relacionats

Butlletí