Cartes contra el transvasament i autopistes congelades

18/12/2003 - 00:00
Aquest dimarts, la titular de Medi Ambient de la Comissió Europea, Margot Wallström, feia ressò d'una carta que li han enviat els tres partits que governaran Catalunya. Li demanaven que la Unió no aportés finançament per al transvasament de l'Ebre. Aquesta acció revela, simbòlicament, per on aniran els trets de la política ambiental del nou Govern. També es preveu que el tripartit aturi la prolongació de l'autopista C-32 cap a Lloret de Mar i aposti per una via ràpida. En la mateixa sessió d'investidura, l'imminent conseller en Cap, Josep-Lluís Carod-Rovira, va demanar al nou president, Pasqual Maragall, que explicités el seu rebuig al transvasament de l'Ebre. Aquest va ser taxatiu: 'No hi haurà transvasament de l'Ebre mentre nosaltres estiguem al Govern de la Generalitat'. Va ser la ratificació pública de la voluntat del tripartit, que dies abans ja havia dirigit una carta a la Comissió Europea reclamant que no es financin les obres del transvasament. La mateixa Wallström va referir-se aquest dimarts al canvi de Govern que viu Catalunya. Tot i considerar-lo rellevant, també va deixar clar que no s'acceptaran pressions des de cap banda i va recordar el diàleg que existeix amb el Govern espanyol sobre aquest projecte. I és que la Comissió Europea segueix tirant pilotes fora i no s'ha posicionat clarament sobre la qüestió de fons, si finalment aportarà diners al canal Xúquer-Vinalopó, una de les infrastructures clau del transvasament. Aquest dilluns, un informe filtrat pel Govern d'Aragó revelava que només ho faria en cas que no impliqués cap tipus d'aportació d'aigua de l'Ebre. La Comissió, però, encara no l'ha fet oficial. Mentre en el cas del PH el Govern només ha expressat les seves intencions, ja que l'execució depèn d'altres institucions, pel que fa a altres projectes sí que es poden prendre decisions fermes ben aviat. És el cas de la prolongació de l'autopista C-32, que actualment acaba a Palafolls, cap a la Selva Marítima. La prolongació fins a Lloret de Mar, però, està més en entredit que mai. El projecte ha estat qüestionat per les tres forces d'esquerres des que es va aprovar. ERC està en contra d'aquesta autopista i ICV s'ha implicat en les mobilitzacions per evitar-la. El PSC, per la seva banda, sempre ha defensat la construcció d'una via ràpida sense desdoblar. Segueix la pressió popular contra Bracons Mentrestant, segueix bullint la qüestió del túnel de Bracons, on les obres ja han començat i hi ha 100 metres foradats a la boca osonenca. Durant els darrers dies, la plataforma Salvem les Valls ha incrementat la pressió per reclamar als nous mandataris que aturin l'execució de l'obra. Han rebut el suport d'un grup d'intel·lectuals gironins i també d'altres grups ecologistes, com Naturalistes de Girona. Tots ells reclamen a ERC i ICV que compleixin les seves promeses electorals, que citaven explícitament la supressió d'aquest projecte. El PSC, però, sempre l'ha defensat, fins i tot des de l'Ajuntament d'Olot, i el fet que ja hagin començat les obres deixa obertes totes les hipòtesis. Article extret de La Malla.

Relacionats

Butlletí