El frau de l'energia verda

12/09/2003 - 00:00
L'1 de gener del 2003 es va obrir del tot el mercat de l'energia elèctrica a l'Estat espanyol, amb una conseqüent reestructuració del mercat de les grans empreses elèctriques. A Catalunya, de 3 grans empreses anteriors a la liberalització (Fecsa, Enher i Hecsa) es va passar a una única empresa distribuïdora (Fecsa-Endesa), i només s'han mantingut algunes petites empreses d'àmbit comarcal. A l'Estat espanyol, de 14 grans empreses n'han quedades 5 (Endesa, Iberdrola, Unión Fenosa, Hidrocantábrico i Viesgo). Fa un parell de mesos les dues grans companyies que monopolitzen el panorama energètic, primer Iberdrola i després Endesa, van anunciar que posaven al mercat l'anomenada 'energia verda', entesa com a energia procedent de fonts renovables. La publicitat que fan aquestes empreses es basa en relacionar el consum d'energia verda amb la preservació del medi, fet que, ja d'entrada, és una gran contradicció i un engany, perquè només el 'no-consum' és una manera eficaç de protegir l'entorn. L'anunci d'Iberdrola assenyala que 'cada vegada que facis servir un assecador de cabells un prat s'omplirà de flors' i informa que aquesta energia prové de fonts 100% renovables. L'empresa també afirma que l'energia que produeix 'és la més neta', i afirma que l'energia verda que comercialitza 'no emet CO2'. Com saben els consumidors que aquesta energia que consumeixen prové realment de fonts renovables? Si comprovem dades proporcionades per la mateixa Iberdrola (es troben a la seva web) constatem que la major part d'energia que ven prové d'origen nuclear (45%), de gran hidràulica o pantans (36%), centrals tèrmiques de carbó (9%), tèrmiques de fuel/gas (8%). De fonts pròpiament renovables en prové només un 4%, entre energia eòlica i minihidràulica. Endesa, per la seva banda, ha llançat la 'tarifa verda' per una energia que suposadament prové de fonts renovables. La publicitat diu que aquesta energia ve 'de la natura, una energia neta i renovable que neix als rius del Pirineu, als afluents de l'Ebre, del Guadiana...' i per la qual els consumidors han de pagar un 2,45% més a la factura. L'empresa es compromet a produir aquesta energia verda amb fonts 100% renovables d'origen hidràulic. Ara bé, l'energia hidràulica d'Endesa prové d'un parc de generació format per grans centrals hidràuliques, amb grans embassaments que es van construir fa una pila d'anys i que avui estan completament amortitzats. En paraules d'Ecologistes en Acció, 'vendre aquesta electricitat amb un sobrepreu és un frau, ja que fa temps que Endesa produeix energia per als consumidors en aquestes instal·lacions. Només que ara, apuntant-se a la moda ecològica, la disfressa amb una nova tarifa, amb la qual pot augmentar els seus beneficis'. Diverses organitzacions i grups ecologistes han expressat les seves queixes i indignació per aquesta publicitat tramposa que propulsen les dues empreses. L'Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya (OCUC) considera que la publicitat d'Iberdrola 'pot ser enganyosa i està en contra dels principis bàsics de sostenibilitat'. Els arguments per rebatre l'enganyifa són nombrosos. En primer lloc, diuen que són la primera empresa que comercialitza energia verda, cosa que és falsa. Una altra queixa de l'OCUC és que Iberdrola fomenta el consum d'energia elèctrica afirmant que tindrà efectes bons per al medi, 'i l'única manera d'afavorir el nostre entorn és l'estalvi energètic, però mai el consum'. Segons l'associació, Iberdrola utilitza el medi 'com a eina de màrqueting, confonent els consumidors i donant informació errònia'. L'Associació de Productors d'Energies Renovables (APPA) qualifica de 'bogeria' la campanya publicitària d'Iberdrola i Endesa per vendre energia verda, una campanya en la qual 's'han gastat una fortuna per incitar el consum energètic'. Segons l'associació, 'al consumidor se li dóna el missatge que cada cop que es consumeix energia es beneficia al medi ambient, la qual cosa és una gran irresponsabilitat'. APPA creu que a Catalunya no hi ha una cultura d'estalvi energètic i que l'augment de consum és 'insostenible'. Des de l'associació posen com a exemple de bon model energètic el cas de Dinamarca, un país amb un nombre d'habitants similar a Catalunya, però que compta amb un model energètic sostenible: el seu Producte Interior Brut augmenta progressivament però el consum elèctric disminueix gràcies a una cultura d'estalvi energètic i a un model molt basat en l'energia eòlica. Com a conclusió: les campanyes dedicades a vendre energia verda impulsades per Iberdrola i Endesa no són més que 'un rentat d'imatge' per aconseguir un únic objectiu, augmentar el consum energètic de la població i, conseqüentment, els beneficis econòmics d'aquestes multinacionals, però en cap cas afavorir el medi ambient. Actualment, a l'Estat espanyol només hi ha una empresa que produeixi el 100% de l'energia a partir de fonts renovables. Es tracta de l'asturiana Electranorte, que treballa amb fonts renovables de baix impacte amb el medi. Imatge extreta de www.consumehastamorir.com.

Relacionats

Butlletí