El projecte de carsharing concreta el futur

26/03/2003 - 00:00
El sistema de carsharing (cotxe multiusuari), ben corrent a Suïssa o Alemanya, consisteix en una flota de vehicles en perfecte estat distribuïts en llocs estratègics de la ciutat i connectats amb la xarxa de transport públic. Per utilitzar aquest servei els usuaris han de pagar una quota, a més d'una quantitat determinada pels quilòmetres que facin amb el vehicle i el temps que el tinguin. El cotxe es pot reservar per telèfon o per internet. Aquest sistema començarà a ser una realitat a Barcelona la pròxima tardor si es compleixen els plans de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, presentada ahir a Barcelona. Si no compres una vaca cada cop que vols veure llet, perquè comprar un cotxe si amb prou feina l'utilitzes? Un exemple punyent, extret d'un anunci austríac, però que serveix per presentar un projecte ambiciós i innovador.
L'empresa que ha de gestionar el sistema de carsharing, i que sorgirà a l'ombra de la Fundació per a la Mobilitat Sostenible i Segura, presentada ahir a Barcelona, té molta feina sobre la taula, si vol començar a promoure aquest servei per a la tardor vinent. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, i la quarta tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Imma Mayol van participar en la presentació als mitjans de comunicació de la fundació, que ha de posar en marxa la flota de cotxes compartits. La seva presència remarcava la implicació de les administracions, en aquest projecte en bona part impulsat gràcies a la tenacitat de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic i que s'ha passejat per desenes de despatxos i passadissos durant prop de tres anys fins a esdevenir una idea sòlida i amb moltes possibilitats d'èxit. Si tot va segons el previst, i ahir en la roda de premsa es respirava un franc optimisme, per la pròxima tardor Barcelona disposarà de 100 vehicles de diferents tamanys (del petit utilitari de ciutat a la mono-volum) repartits per una catorzena d'aparcaments públics arreu de la ciutat i a un màxim de 15 minuts dels seus potencials usuaris. Utilitzar un d'aquests vehicles costarà, aproximadament, uns 0,20 euros per quilòmetre i uns 2,40 euros per hora (hi haurà ofertes especials de cap de setmana i de vacances, i durant la nit només comptarà el quilometratge) i, és important subratllar-ho, caldrà reservar-ne la utilització amb anticipació. Per fer-se una idea, Suïssa, que és un dels països que ha servit de referència als impulsors de la iniciativa, i que servirà part del software i hardware per fer anar el sistema de reserva, té en l'actualitat 400 aparcaments arreu del seu territori i uns 50.000 usuaris del servei. Les xifres, a Barcelona, seran força més modestes, almenys inicialment. Cal dir, tanmateix, que de moment, ja hi ha 400 persones que han mostrat l'interès per aquest sistema, i es calcula, tot i que aquestes són xifres provisionals, que fàcilment s'arribarà a les 3.000, una xifra força satisfactòria per assolir en els primers mesos. El potencial és d'unes 30.000 persones. A diferència del lloguer convencional o del car-pooling (dos persones es posen d'acord per compartir cotxe i fer un mateix recorregut), el carsharing precisa d'un registre de clients i una empresa que posi en solfa tot el sistema. L'empresa que es constitueixi buscarà les incorporacions d'altres empreses relacionades amb la mobilitat. El carsharing representa un concepte integral de mobilitat, ja que racionalitza l'ús del vehicle privat i promou el transport públic. Tal i com va remacar ahir Pau Noy, president de la PTP, "els suïssos, que són el nostre referent, han elogiat el nostre pla d'empresa". En una primera fase, que durarà un any (a comptar a partir dels pròxims octubre novembre), el servei es posarà en marxa a Barcelona, tot i que els ciutadans que visquin a la primera corona també el tindran ben a prop (si tenen l'estació de Sants a 15-20 minuts del seu municipi, com és el cas de bona part dels municipis del Baix Llobregat o de Sant Adrià i Badalona). El primer semestre del segon any, el servei es posarà en marxa en el continu urbà de Barcelona: Badalona, l'Hospitalet, Santa Coloma, Cornellà, el Prat… i el segon semestre, el servei s'ampliarà a la regió metropolitana (Sabadell, Terrassa, Rubí, Mataró, Vilanova). El carsharing estarà actiu a tot Catalunya el tercer any, segons aquest calendari "raonable" anunciat ahir per Noy. L'ús del vehicles de la flota de carsharing és ben senzill:
> Primer de tot, cal registrar-se: Per fer servir el sistema de carsharing cal donar-se d'alta com a usuari. Lògicament, encara s'ha d'acabar de perfilar el protocol, però de moment ja s'han plantejat quatre modalitats. Els socis aportaran una quantitat de 300 euros, però ells i elsseus beneficiaris tindran preus més econòmics, no pagaran quotes mensuals i tindran un descompte del 10% en el transport públic, sobre una tarjeta T-50/30. El de Barcelona serà la primera iniciativa d'aquesta mena que lliga el carsharing amb una rebaixa del preu dels transports públics. Per una altra banda, hi ha la figura del client particular, el qual tindrà una quota mensual de 10 euros i, per últim, cal dir que es preveu l'habilitació de contractes a mida, sobretot de cara a les empreses. > El moment de la reserva, per telèfon o per internet: Els usuaris que vulguin fer servir un cotxe de la flota hauran de reservar-lo abans. La manera de fer-ho encara està en fase d'estudi, però per ara es contempla la possibilitat que es pugui fer per mitjà d'internet, per telèfon o des del vehicle mateix. > A 15 minuts de casa…: De moment, està previst habilitar espais per a la flota en una catorzena d'aparcaments ja existents de la ciutat. Aquests aparcaments han d'estar, necessàriament, ben situats i arreu de la ciutat, no només al centre. La idea és que tots els ciutadans de Barcelona tinguin un d'aquests aparcaments a un màxim de 15 minuts del lloc on viuen. El carsharing, per tant, se sustenta en una bona xarxa de transport públic. En principi, el cotxe s'obrirà amb una tarjeta magnètica, que facilitarà la identificació de l'usuari i en comprovarà la reserva. > Una factura més real, un cop al mes: a banda de la quota (en el cas dels particulars) o de l'aportació inicial (en el cas dels socis), les tarifes bàsiques que, per ara, es contemplen impliquen uns 0,20 euros per quilòmetre i 2,40 euros hora. Es factura a final de mes. Cal tenir en compte que la facturació proporcional al servei elimina els costos fixos del cotxe, que suposen el 75 % del cost de funcionament. Segons diversos estudis, això podria suposar un estalvi de 2.500 euros l'any de mitjana per família.
El carsharing s'adreça a un client potencial que té els trets d'una persona ideològicament conscienciada i informada, però també, i sobretot, als milers de persones que tot i tenir carnet de conduir, no tenen vehicle propi. També és una opció interessant per als que usen poc el cotxe, els que s'estiguin plantejant la compra d'un segon cotxe, per a jubilats i per a empreses. Tenint en compte que segons una enquesta encarregada per l'ajuntament, el 56% de la població té permís de conduir, que el 30% de conductors ha sentit parlar del carsharing i que el 13% de conductors estaria disposat a ser-ne usuari, la Fundació creu que, en una primera fase, aquest sistema pot atraure un 4% dels conductors… Però que té una potencialitat força interessant. En la presentació, tant Mayol com Puig van coincidir a assenyalar la complicitat entre la societat civil i l'administració i la cooperació entre administracions. Mayol va remarcar que la idea del carsharing és molt interessant perquè implica canviar els comportaments automàtics, que tots relacionem amb el cotxe, per d'altres de reflexius, que només contemplen el cotxe si és estrictament necessari. Puig, per la seva banda, va exposar que el carsharing relaciona dues tendències d'avui que sovint semblen antagòniques: la necessitat de la mobilitat i la de la sostenibilitat.
Més informació a Sostenible: > 8/7/2002: Pla director d'infraestructures: reflexions sobre mobilitat sostenible. > 25/09/2002: Experiències de mobilitat sostenible. > 4/11/2002: Entrevista a Pau Noy, president de la PTP. > 2/3/2003: Compartir cotxe, una opció ecològica.

Relacionats

Butlletí