Els ajuntaments de la B23 i l’AMB acorden amb la Generalitat transformar l’autopista en una via urbana

15/05/2017 - 14:45

El primer pas serà demanar el traspàs d’aquest tram de la B23 a l’Estat acompanyat dels recursos econòmics necessaris per al seu manteniment i la realització dels projectes pendents, com el carril BUS VAO. El projecte vol eliminar l'impacte de l'autopista.

L'alcalde de Sant Joan Despí i vicepresident de Transport i Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda; l'alcaldessa d'Esplugues, Pilar Díaz, i l'alcalde de Sant Just Desvern, Josep Perpinyà, han explicat aquest 10 de maig al conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, el projecte de transformació del tram final de l'autopista B23 en una via urbana de 5 quilòmetres des de Sant Joan Despí fins a la Diagonal de Barcelona.

Generalitat, ajuntaments i AMB han acordat crear una taula de treball conjunta per començar a treballar-hi i, paral·lelament, demanar a l'Estat el traspàs de la titularitat d'aquesta via, amb els recursos necessaris per al seu manteniment i per començar a executar projectes pendents, com la creació del carril BUS VAO, per al transport públic i vehicles d'alta ocupació (valorat en 15 milions d'euros), que aniria acompanyat d'altres iniciatives per promoure els desplaçaments sostenibles a l'entrada de Barcelona (aparcaments connectats amb el transport públic –park and ride– o carrils per a bicicletes).

L'alta densitat de trànsit i el col·lapse diari que registra aquesta via d'accés a Barcelona des d'aquestes poblacions del Baix Llobregat requereix una transformació integral per assolir una mobilitat més sostenible que prioritzi el transport públic, tot reduint la contaminació i promovent un desenvolupament urbanístic que vertebri el territori, alliberant als municipis de l'actual barrera que representa la B23.

A Esplugues, el projecte preveu soterrar 700 metres de la B-23 i construir-hi a sobre un parc de connexió entre barris. D'aquesta manera, s'eliminaran barreres entre els barris de muntanya, el Centre i El Gall. "És un projecte ambiciós i necessari per vertebrar i fer permeables el territori dels municipis, per tal que els ciutadans i ciutadanes puguin anar caminant d'un barri a un altre o arribar a un equipament tan important com l'Hospital Moisès Broggi", ha assenyalat l'alcaldessa d'Esplugues, Pilar Díaz.

Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, ha qualificat d'exemple de "governança compartida" aquest projecte metropolità que ha de convertir la B23 "en una via multifuncional que derivi la mobilitat privada cap al transport públic" i ha afegit que, un cop concretat el traspàs, "haurem d'establir les diferents fases d'execució".

Per a Antoni Poveda, alcalde de Sant Joan Despí i vicepresident de Transport i Mobilitat de l'AMB, "cal començar a treballar ja en aquests projectes per concretar-los quan sigui efectiu el traspàs de l'autopista que –ha afegit– ha de venir acompanyat dels recursos necessaris per al manteniment de la via durant 10 anys i per fer realitat els projectes previstos, com el carril BUS VAO". Poveda, ha comentat també la necessitat de començar igualment a avançar en altres projectes per tal de millorar la mobilitat i afavorir el trasport públic "com un park and ride amb llançadora d'autobusos o carrils per a bicicletes".

Josep Perpinyà, alcalde de Sant Just Desvern, per la seva banda, considera que es tracta "de retornar els espais a la ciutadania" i que "després de molts anys, ara tenim un primer full de ruta".

Poveda, Perpinyà i Díaz ja van tenir una primera reunió, el passat mes de desembre, amb el Secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, a qui van plantejar el traspàs de la titularitat d'aquesta via.


 

Municipis: 

Relacionats

Notícia
Font: Deriva Mussol -Caminar el perímetre

Les ciutats de Sabadell, Terrassa i Matadepera disposaran, a partir de l’any vinent, d’itineraris de vianants i bicicletes que les connectaran entre si. La infraestructura de 4,1 km de longitud vol promoure que les persones vagin en bicicleta i a peu en els seus desplaçaments, millorant la seva seguretat, ja que per aquestes carreteres hi circulen una mitjana de 27.0000 vehicles al dia. El projecte, realitzat i finançat per la Diputació de Barcelona, tindrà un cost de 3,2 milions d’euros i beneficiarà més de 400.000 persones.

Notícia

El 20 de setembre, ha tingut lloc l’acció «Agafa la bici» per promoure l’ús de la bicicleta en els trajectes de casa a la feina dels traballadors i treballadores de la Diputació de Barcelona com una opció més per als desplaçaments diaris.

Article

Consells per evitar situacions de risc i millorar la convivència entre la bicicleta i el TRAM.

Butlletí