Els Verds europeus presenten les seves polítiques per a millorar la seguretat marítima

27/04/2003 - 00:00
Els Verds / Aliança Lliure Europea (ALE), el grup parlamentari verd al Parlament Europeu, ha elaborat una relació de polítiques que, al seu entendre, s'haurien d'impulsar per a millorar la seguretat marítima a Europa. L'informe, elaborat, naturalment, a la llum del desastre del Prestige, es va presentar en una recent conferència, celebrada el 10 i el 11 d'abril a Baiona. En aquest document, el grup Verds-Aliança Lliure Europea (ALE) del Parlament Europeu repassa les accions polítiques que ha instigat (la proposta d'una investigació independent per a clarificar les responsabilitats polítiques i tècniques en l'accident; la proposta al Parlament Europeu d'enviar una missió ad hoc a Galícia per a examinar directament l'impacte dels mals mediambientals i la la proposta d'impulsar una conferència internacional sobre seguretat marítima en la qual els actors rellevants deuen estar implicats) i afegeix d'altres mesures a tenir en consideració:
1. Creació d'una Força d'Intervenció Ràpida de la UE i d'un Pla d'Emergència: durant el desastre, l'Armada belga així com altres equips tècnics i mitjans de diferents països europeus, van ajudar en les operacions de neteja. El conjunt de les operacions civils de defensa i per a la coordinació de l'emergència podria ser millorat i mantingut en cas de futurs accidents, en particular tenint en compte l'experiència adquirida en aquest tema als Estats Units amb la Federal Emergency Management Agency. Així doncs, d'hauria d'impulsar la creació d'un Cos de Protecció Civil sota un Pla d'Emergència en el territori i aigües territorials de la UE. 2. Assegurar la viabilitat d'un mecanisme financer per a voluntaris: Voluntaris de tot el món van plantar cara a la falta de coordinació i de mitjans en les àrees afectades pel vessament del petroli del Prestige. Un mecanisme de suport i coordinació del treball dels voluntaris en cas d'accidents podria ser impulsat a nivell europeu. Els ciutadans europeus podrien també contribuir a aquest mecanisme financer basat en el voluntariat. 3. Creació d'un Servei Europeu de Guardacostes: Les aigües marines no tenen fronteres. Ni tan sols si les lleis europees en matèria de seguretat marítima són rígides, el tràfic marítim internacional no deixarà d'afectar part de les aigües internes o d'interès econòmic de la UE. És per això important contar amb un Servei Europeu de Guardacostes que pugui treballar en cooperació pròxima amb els controladors del tràfic marítim en les regions afectades. 4. Identificació de corredors marítims sensibles: El transport marítim de substàncies perilloses en zones marítimes sensibles hauria de ser prohibit. Plans de protecció, prevenció i monitoratge per a les rutes de transport marítim, que haurien de ser adoptats en les regions que hagin estat més vulnerables als accidents produïts per petroli i substàncies químiques (com ara Galícia i Bretanya). 5. Ús de petits bucs per al carregament de fuel pesat: A més de prohibir el transport de fuel pesat en bucs de monocasc com va proposar la Comissió, les noves regles hauran d'assegurar que aquestes substàncies perilloses siguin transportades en bucs amb una màxima capacitat de 10,000 tones. Segons alguns científics, el vessament total dels accidents de petroliers en tot el món per any (entre 100.000 i 400.000 tones), és causat per un nombre petit de grans vessaments de petroliers gegants. 6. Ports de refugi: El procés d'identificació dels ports de refugi, com requereix la Directiva 2002/59/CE (relativa a l'establiment d'un sistema comunitari de seguiment i d'informació sobre el tràfic marítim) ha de ser accelerat; els plans nacionals per a adequar els vaixells en situacions d'urgència en ports de refugi haurien d'adoptar-se abans de la data proposada (Febrer 2004). 7. Control dels ports: Les inspeccions de control de l'estat del port (Directiva 95/21/CE) h

Relacionats

Butlletí