Increment substancial del Fons d'Indemnització de Danys per Contaminació d'Hidrocarburs

20/05/2003 - 00:00
El Fons Internacional d'Indemnització de Danys per Contaminació d'Hidrocarburs (Fidac) disposarà en un futur pròxim de quasi 1.000 milions d'euros per a catàstrofes com la del 'Prestige'. Els membres de l'Organització Marítima Internacional (OMI) han acordat a Londres aquesta setmana multiplicar per cinc el fons de compensació de danys per abocaments d'hidrocarburs, que fins ara era de 175 milions. Aquesta quantitat estarà disponible per als damnificats tres mesos després que no pas menys de vuit dels estats membres de l'OMI l'hagin ratificat. La comissària de Transport de la UE, Loyola de Palacio, confia, i així ho ha explicitat en un comunicat oficial, que això pugui ser efectiu abans d'acabar l'any. Aquesta decisió, reclamada pel govern espanyol arran de les conseqüències del 'Prestige' i ja prevista en el paquet de mesures de l'Erika II, no canviarà la dotació econòmica que l'estat espanyol ha rebut pels efectes del petrolier. El fons, de fet, només pagarà el 15% de les indemnitzacions reclamades pels perjudicats pel desastre del 'Prestige'. I és que, de fet, es preveu una quantitat màxima per accident, que és de 270 milions d'euros. Queda clar, per tant, que l'augment de fons del Fidac no és l'única via de solució al problema de la seguretat marítima. L'Agència Europea de la Seguretat Marítima, un actor discret. El reforçament de les lleis que tenen a veure amb el transport de mercaderies perilloses per al medi es perfila com l'autèntica volta de clau d'aquest tema. En aquest sentit, és bo ressenyar que a hores d'ara continua el procés per consolidar una Agència Europea de la Seguretat Marítima, que no ha acabat d'assolir un paper de lideratge. Prova d'això és que la seu a Brussel·les de la qual, vist el desesperançador desacord inicial sobre aquest tema tan, en principi, modest, sigui encara provisional. L'Agència va renovar el comitè de direcció a principis d'aquest mes. Per una altra banda, el govern espanyol reclama una indemnització de 2.000 milions d'euros a l'empresa de la societat classificadora American Bureau of Shiping, per haver permès la navegació del 'Prestige', tot i les deficiències que presentava. La demanda és oberta, per la qual cosa es podria augmentar en el futur la quantitat reclamada. Tanmateix, de moment no s'han comptabilitzat ni els danys provocats al medi ambient, al turisme i la salut pública, ni les despeses per la neteja. Aquesta setmana el govern basc també ha presentat una demanda contra aquesta mateixa empresa per danys i perjudicis i per un valor d'uns 50 milions d'euros. Un altre aspecte relacionat amb el transport marítim i la seva seguretat és l'anomenada 'Declaració de Patmos', adoptada pels ministres de Transport de la UE, reunits en aquesta illa grega el divendres, 16 de maig. En aquest text posen l'accent en la necessitat d'establir sistemes de preparació i resposta per a combatre la contaminació marítima, que inclogui la cooperació entre els Estats membres i els països veïns.

Relacionats

Butlletí