Iniciatives per aconseguir un Pacte per a la Mobilitat a Madrid

05/01/2003 - 00:00
El moviment per a aconseguir un Pacte per a la mobilitat a Madrid continua endevant. Fa unes setmanes es va constituir el Fòrum per la Mobilitat Sostenible i es va convocar una taula rodona amb els candidats a l'ajuntament. El pròxim 6 de maig, a les 17 hores, a la Casa Encendida (Ronda de València, 2), s'ha convocat una jornada que, amb el lema 'Experiencias europeas para la movilidad sostenible', pretén aportar solucions i alternatives, que no hagin de passar obligatòriament per la construcció de noves infraestructures, a un problema de gran complexitat a Madrid. Participen en la trobada, moderada per Ángel Aparicio, professor de transport de la UPM, representants de les ciutats i àrees metropolitanes de Barcelona, Londres, París, Roma i Zurich. Diferents organitzacions ciutadanes, ecologistes i sindicals que formen part del Fòrum per la Mobilitat Sostenible a Madrid han presentat un Decàleg i una proposta de Pacte per la Mobilitat Sostenible. No ha comptat amb el suport del Govern municipal del PP, però és una bona reflexió de futur. De moment, formen part del fòrum Amigos de la Tierra, CCOO, Ecologistas en Acción, Federación Regional de Asociaciones de Vecinos, UGT Madrid i Madrid Camina. El Fòrum significa, segons els seus responsables, "un intent de mantenir una porta oberta a la participació ciutadana en l'obstinació per garantir la mobilitat sostenible". Aquí en podeu llegir el decàleg aprovat:
1. Priorització del transport públic i de les inversions per a millorar la qualitat, parant esment no només a la quantitat (nous km de xarxa), sinó sobretot a la qualitat del servei: millora de freqüències, ampliació d'horaris, etc. 2. Protecció efectiva dels carrils-bus. Posada en marxa de mesures de protecció dels carrils-bus a Madrid i d'un sistema de seguiment de la seva eficàcia. Promoure, en coordinació amb la CAM i el Ministeri de Foment, la creació de carrils bus (o bus-vao) en els principals accessos a Madrid. 3. Pla d'accessibilitat universal dels transports públics. L'accessibilitat universal inclou la gent gran i tot tipus de discapacitats (motores, auditives, de visió, intel·lectuals, etc). 4. Creació d'una xarxa d'itineraris per als vianants. Pla d'itineraris per als vianants temàtics (culturals, ambientals, esportius etc). 5. Implantació d'una Xarxa Bàsica de Vies Ciclistes. Una Xarxa Bàsica comprèn no només vies ciclistes, sinó també carrers tranquils i espais segurs compartits amb altres mitjans de transport, per a donar una continuïtat i seguretat al desplaçament amb bicicleta. 6. Pla de recuperació d'entorns urbans. Recuperació d'espais urbans com llocs de trobada i de desenvolupament d'activitats ciutadanes. 7. Moratòria en la construcció de túnels i altres grans infraestructures. Fomenten l'ús de l'automòbil. No a l'ampliació de la M-40. 8. Aplicació de la legislació sobre Qualitat de l'Aire. (Reial decret 1073/2002 i Directives Europees 96/62/CE, 1999/30/CE i 2000/69/CE). Impuls de mesures per a la reducció de la contaminació, en aquelles zones on se superen els valors límit. 9. Tancament al tràfic de la Casa de Campo. En els termes de la proposta de la Plataforma Salvem la Casa de Campo. Contemplar també el tancament o limitació del tràfic en altres zones verdes de Madrid. 10. Diumenges Sense Cotxes. Desenvolupar iniciatives similars a les quals es realitzen en algunes ciutats italianes (ecodomingos), que consisteixen a tallar el tràfic en determinades zones i promoure activitats al carrer (extensió del dia sense cotxes), almenys amb caràcter mensual.

Relacionats

Butlletí