L'extracció del carburant del 'Prestige' començarà l'estiu de 2004

04/07/2003 - 00:00
El Govern central ja ha decidit la solució per extreure del Prestige les prop de 37.500 tones de fuel que encara es troben als dipòsits del petrolier, enfonsat a més de 3.500 metres de profunditat. El Consell de Ministres d'aquest divendres ha decidit encarregar l'operació de buidatge a la companyia Repsol-YPF. Aquesta operació consistirà en el bombeig del fuel a través d'un sistema de bosses; s'obrirà un forat a la coberta del buc i, a través d'una vàlvula, unes bosses especials s'ompliran amb el combustible i, per flotació, pujaran a la superfície. Encara, però, caldrà esperar per veure el Prestige sense fueloil; les primeres previsions situen l'inici de l'operació a principis de l'estiu de 2004. L'extracció del fuel es durà a terme seguint cinc passos. En primer lloc, uns vaixells se situaran en la zona de l'enfonsament i deixaran anar al mar uns robots submarins que no porten tripulació. En segon terme, aquests robots enganxaran les vàlvules i les bosses al forat que prèviament s'haurà fet al dipòsit del Prestige. El següent pas consisteix a omplir una a una les bosses; se n'ompliran 37, amb una capacitat cadascuna de mil tones. Per efecte de la flotació, en ser el fuel menys pesat que l'aigua, les bosses pujaran a la superfície. Allà, una grua s'encarregarà de recollir-les. En darrer terme, un buc cisterna emmagatzemarà el fuel recollit en els seus dipòsits. Aquest mode d'extracció del fuel ja havia estat presentat al Govern central a finals de 2002 per una empresa holandesa, l'empresa Smit. Aquesta firma s'havia encarregat anteriorment de les tasques per tornar a la superfície el submarí rus Kursk. El Govern, però, va desestimar en un principi la solució. Finalment, el comitè tècnic i científic que treballa en el cas Prestige, del qual formen part Repsol-YPF i cinc companyies petrolieres més, han considerat que aquesta via és la més adequada per buidar de fuel el buc enfonsat. En tot cas, hi ha molts dubtes. D'una banda, els robots que han d'arribat fins on es troba el petrolier només poden baixar hores d'ara fins als 2.500 metres de profunditat, mentre que el Prestige es troba a més de 3.500 metres. D'altra banda, encara no s'ha concretat el cost que tindrà l'operació. El vicepresident primer del Govern, Mariano Rajoy, no ha fet públic el pressupost i només ha assegurat que Repsol assumirà els costos de personal i materials, mentre que el Govern farà un fons d'11,4 milions d'euros (ampliables als 20,5) per pagar les empreses subcontratades per Repsol-YPF. Tampoc no s'ha fixat la data d'inici de les tasques, tot i que, se sospita, no es posaran a la pràctica fins l'estiu de 2004. Els primers treballs amb els robots es començaran a fer aquest juliol. No se sap el termini de temps que requerirà l'execució de l'operació, ja que es desconeixen dades com, per exemple, el temps que triguen a omplir-se i a pujar les bosses a la superfície. Per això, hi ha al calaix dues opcions més per extreure el fuel del Prestige i que es posaran en marxa en cas de determinar la fallida de l'escollida, però aquestes dues són més cares i comporten molt més temps. La primera implicaria la construcció d'una marquesina sobre el Prestige i la col·locació d'un embut per succionar el fuel. La segona consistiria a bombejar el combustible de forma tradicional. Extret de La Malla.

Relacionats

Butlletí