Més de 15.000 persones han pujat a l’Èrica, el primer bus autònom de Catalunya

Font: AMTU

13/11/2018 - 22:36

L’Èrica, la Gira Catalana del Bus Autònom, ha finalitzat el passat 28 d'octubre diumenge a Vic. D’aquesta manera, s’ha posat fi a una iniciativa, organitzada per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) amb el suport de la Generalitat, que ha fet possible que per primera vegada circulés un bus sense conductor per 8 municipis catalans: Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, Girona, El Vendrell, Reus, Martorell i Vic.

L'alcaldessa de Vic, Anna Erra, el president de l’AMTU, Jordi Xena, el president del Consell Comarcal d'Osona, Joan Rocael gerent de Sagalés, Joan Martín, i el cap de Relacions Externes de Bon Preu-Esclat, Josep Castany, han participat en l’acte de cloenda i han fet, juntament amb la ninotaire osonenca Pilarín Bayés, un dels últims viatges que l’Èrica ha realitzat a Vic, última parada de la Gira. 

Des del passat 7 de setembre, quan es va iniciar la Gira Catalana del Bus Autònom a Sant Cugat, l’Èrica ha transportat més de 15.000 viatgers i ha recorregut gairebé 900 quilòmetres. El bus autònom que ha circulat per Catalunya té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, i accessible per a persones amb mobilitat reduïda, ja que incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa. Les inicials del seu nom ÈRICA responen als principals trets característics d’aquest vehicle: Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable.

 D’aquesta manera, la Gira Catalana del Bus Autònom ha pogut acomplir amb l’objectiu de donar a conèixer, a un gran nombre de ciutadans d’arreu de Catalunya, aquest sistema de transport d’alt nivell tecnològic i destinat al desplaçament de viatgers.

Així mateix, també s’ha donat l’oportunitat als ajuntaments catalans de comprovar in situ la viabilitat que pot tenir un autobús autònom en els seus municipis i preveure els canvis que hauran d’adoptar per adaptar-se al seu funcionament. De fet, el president de l'AMTU, Jordi Xena, ha explicat que "molt probablement al 2020 ja veurem circular un bus autònom per algun dels municipis de Catalunya".

Tot i que l’ÈRICA no porta conductor, durant la gira sí que hi havia operadors tècnics que en tot moment acompanyaven i assessoraven els ciutadans que volien provar el sistema i podien resoldre qualsevol incidència.

Des de l’AMTU es preveu que, a partir del 2020, ja podrien arribar els primer busos autònoms a Catalunya. El bus autònom aportarà beneficis molt importants a les ciutats, com són:
• Més Seguretat La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.
• Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats.
• Més accés al transport públic: Aquests minibusos permetran oferir serveis de transport més flexibles i personalitzats, afavorint l’accés de tothom al transport públic.

Com funcionen els busos autònoms
Els busos autònoms que ja circulen per diferents països del món són un exemple d’aplicació de la intel·ligència artificial. Majoritàriament es tracta de petits autobusos que funcionen amb energia elèctrica, equipats amb sistema GPS, amb càmeres de reconeixement d’objectes i sensors, que analitzen en tot moment el seu voltant.

Aquests vehicles han de tenir un recorregut estandarditzat que, prèviament, hauran de memoritzar. És el que es denomina “fase de cartografia”. Aquesta gravació es fa gràcies a uns detectors denominats LIDAR (acrònim en anglès de detecció d’imatge làser) que fan servir raigs lumínics per registrar tot allò que hi ha al seu voltant, sigui mobiliari urbà, edificis, arbrat, etc. Un altre registre aporta la posició de les rodes durant el trajecte inicial.

Una vegada ha memoritzat el recorregut, el bus ja es pot posar en circulació. Durant la conducció, els LIDAR vigilen qualsevol possible canvi en la zona del recorregut. Una càmera de vídeo situada al darrere també aporta informació addicional.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia
Al llarg de quatre sessions, el contingut de les quals es pot trobar al web del Departament, s’han recollit els dèficits i les mancances a les què han de fer front usuaris de la bici, entitats i administracions i per les quals l’Estratègia haurà de proposar solucions. Durant el primer trimestre de 2019 tindran lloc diverses sessions de treball amb agents implicats per acabar de definir les propostes que s’inclouran en l’Estratègia de la bicicleta.
Article

L’AMB llança la primera subvenció per facilitar a les empreses de distribució urbana de mercaderies l’adquisició de vehicles zero emissions per fer el repartiment última milla, sempre emmarcat en un projecte d’ecologística local. La finalitat d’aquesta subvenció, amb un import de 60.000€, és  promoure l’ús de flotes sostenibles, no contaminants, en la distribució urbana de mercaderies i reduir les emissions contaminats provocades per les operacions logístiques a les zones urbanes metropolitanes. 

Notícia

Des d'aquest novembre s'ha obert a la circulació el nou carril bici entre la plaça Santa Magdalena i el terme de Sant Just, a través del carrer Laureà Miró. El nou carril bici passa per la calçada però separat de la resta de vehicles, és bidireccional i unirà el centre d’Esplugues, des de l’Ajuntament, amb la rambla de Sant Just, fins a la cruïlla de la ctra. Reial amb c. del Sagrat Cor.

Butlletí