Promeses incomplertes, deu anys després de l'enfonsament de l''Aegean Sea'

12/05/2002 - 00:00
Aquesta setmana s'ha complert una sarcàstica efemèride: el desè aniversari de la catàstrofe del petroler 'Aegean Sea', al port de la Coruña. WWF/Adena aprofita aquest aniversari per fer la dolorosa pregunta: què hauríem d'haver aprés del desastre de fa deu anys i que, tal i com demostra el cas del 'Prestige', està clar que encara no hem après avui? Aquest escandalós repàs esquitxa la Xunta, el Govern Espanyol i la Unió Europea. Pel que fa a la Xunta de Galícia:
- Galícia no compta amb un pla de lluita contra la contaminació marina. - No hi ha encara una estructura organitzada per a afrontar una crisi d'aquesta envergadura. - No hi ha prou barreres anticontaminació i no hi ha cap vaixell a Galícia capacitat per a succionar el fuel abocat al mar. - Pel que fa al fuel que arriba a la costa; s'ha reaccionat tard i, a més, de manera descoordinada. - No hi ha hagut un criteri per atendre i recuperar la fauna afectada. Les ONGs ecologistes han estat les que han aportat especialistes i protocols bàsics d'actuació per a treballar en aquest àmbit. - No s'ha fet un seguiment i ni una avaluació dels efectes a mitjan i llarg termini produïts per la marea negra.
Pel que fa al Govern espanyol:
- No existeix un pla de contingència nacional contra la contaminació marina per hidrocarburs. Aquest pla s'ha escrit, però ha demostrat no ser operatiu. Així mateix, no es disposa dels mitjans adequats per a actuar. Tots els vaixells que estan succionant fuel són estrangers, ja que el nostre país no disposa de cap propi.
Pel que fa a la UE:
- No s'han engegat els plans Erika I i Erika II. La UE va definir dos paquets de mesures amb motiu del desastre de l'Erika enfront de les costes franceses. Duen per nom Erika I i Erika II, però encara no s'han aplicat en cap estat membre. En l'Erika I es demanava que es reforcés el control en els ports dels bucs amb càrregues perilloses, que hi hagués un exhaustiu control de les empreses certificadores i vaixells que duen bandera de conveniència, i que s'exigís el doble casc per als petroliers (es té previst que desapareguin l'any 2015). Pel que fa al bloc de l'Erika II, es proposa la creació de l'Agència Europea de Salvament Marítim, l'establiment d'un sistema de control i avaluació del tràfic marítim per aigües comunitàries, i propostes per a pagar a les damnificats pels abocaments i marees.

Relacionats

Butlletí