Prop del 6% de la gasolina i el gasoil procedirà de biocarburant, l'any 2010

17/03/2003 - 00:00
La Unió Europea pretén que d'aquí dos anys el 2% de la gasolina i el gasoil que s'utilitzin normalment provingui de biocarburant i així ho estableix en una nova directiva. Els comptes, però són més ambiciosos: per a l'any 2010 el 5,75% del combustible per al transport hauria de procedir d'aquest combustible alternatiu, elaborat amb productes agrícoles biodegradables i residus industrials. Una alternativa més sostenible, així doncs, tot i que per ara amb una extensió més aviat testimonial. El Parlament Europeu ha donat la conformitat a aquesta mesura, aquesta setmana, tot i que ja comptava amb la conformitat del Consell de ministres. La versió aprovada finalment ha eliminat el caràcter obligatori dels objectius, ha reduït el calendari, limitant-lo a dues fases i ha introduït una clàusula per la qual alguns estats membres podran establir objectius diferenciats. El 7 de novembre de 2001, la Comissió Europea va aprovar un pla d'acció i una sèrie de mesures per a fomentar l'ús de combustibles alternatius d'aquí a l'any 2020. És en aquest marc que cal entendre l'aprovació de la directiva, per a la qual es determina una vigència de quatre anys. Segons el text aprovat, al 2007 s'haurà de revisar i adaptar el text a les noves circumstàncies i, sobretot, als avenços tècnics. Queda pendent la modificació de la directiva 92/81/CEE pel que fa a la possibilitat d'aplicar un tipus reduït d'impostos especials a determinats hidrocarburs que contenen biocarburants. L'aprovació podria ser un fet ara que s'ha suprimit el caràcter obligatori dels objectius, ja que alguns estats membres havien posat com a condició aquesta circumstància per tirar endavant la directiva fiscal. Les propostes esmentades persegueixen l'establiment d'un marc legal estable que permeti donar seguretat als inversors, de forma que les tecnologies de producció i combustió de biocarburants arribin a certa maduresa tecnològica i puguin competir amb la gasolina i el dièsel. Cal citar, en aquest sentit, que a Catalunya la distribució de biodièsel ha fet un pas decisiu [Veure aquesta notícia publicada a Sostenible] amb la inauguració d'un sortidor de biocarburant en una benzinera de Tàrrega, pas previ a una major expansió de la distribució d'aquest combustible, elaborat en bona part a l'empresa Stocks del Vallès, establerta a Montmeló. El director general d'Energia de la Generalitat Albert Mitjà va ser particularment ambiciós en les declaracions que va fer en l'entrada en funcionament del sortidor: "L'objectiu és que, d'aquí a l'any 2010, seguint les directives europees, aconseguim que el 8% de tot el gasoil que es consumeix a Catalunya sigui biodièsel". Els avantatges dels biocarburants Els biocarburantes contribueixen a reduir la dependència excessiva dels combustibles derivats del petroli que és causa de preocupació des dels punts de vista del medi i de la seguretat de proveïment. La dependència energètica exterior de la UE pot arribar al 70% en un termini de 20 o 30 anys. Actualment el petroli es manté com font principal d'energia i el gas natural va guanyant quota de mercat. Els biocarburants emeten entre un 40 i un 80% menys de gasos d'efecte hivernacle, en comparació dels combustibles fòssils. L'ampli ventall de percentatges depèn de la matèria primera utilitzada, el procés productiu, el tipus de biocarburant i la posterior combustió en el motor. La fabricació de biocarburants es fa en molts casos a partir de residus orgànics. Aquest tipus d'operació permet valoritzar energèticament residus que, en condicions normals, serien rebutjats. En tercer lloc, ofereixen noves fonts d'ingrés per a les explotacions agrícoles a través d'una agricultura sostenible i multifuncional, cap a la qual pretén orientar-se la Política Agrícola Comuna. En aquestsentit, la Comissió Europea ja ha anunciat la seva intenció de presentar una proposta sobre ajudes específiques als conreus energètics per a reduir les emissions de dioxid de carboni.

Relacionats

Butlletí