Un estudi demostra la sobrecàrrega d'autopistes i autovies sobre el territori

12/03/2003 - 00:00
L'Associació per la Defensa i l'Estudi de la Natura (Adenc), ha presentat el 2 de desembre, els resultats d'un estudi sobre la dotació d'infraestructures de transport elaborat per l'arquitecte Manel Larrosa. Segons aquest document, Catalunya es troba molt per sobre la mitjana espanyola en relació a la xarxa bàsica (autopistes i autovies). A nivell Europeu, entre les 44 regions de més de 3 milions de persones, Catalunya és la tercera regió amb major dotació de xarxa d'autopistes i autovies. En quant a xarxa ferroviària, l'estat espanyol se situa molt per sota de la mitjana europea. L'estudi s'emmarca en les investigacions impulsades per l'ADENC des de l'any 1998 en relació a la xarxa viària, amb la voluntat de fonamentar l'oposició d'aquesta entitat al projecte del Quart Cinturó. L'estudi compta amb una beca de la Fundació Caixa Sabadell. Consideracions a tenir en compte A partir de l'estudi, l'Adenc assegura que, en termes europeus, Catalunya presenta clars dèficits en carreteres i ferrocarrils, en relació a la mitjana de les grans regions europees. En canvi presenta una posició molt elevada, sense dèficit, en relació a la xarxa bàsica segons llindars europeus. Lamenten que 'el model català i l'espanyol divergeixen cada vegada més del model de les regions més desenvolupades d'Europa'. 'Si es tracta de comparar-se amb els models europeus, la congestió de la xarxa bàsica, sobretot a l'àmbit metropolità, és deguda a una manca de xarxa secundària de carreteres i de ferrocarrils', expliquen. 'Tot i que es parli de la necessitat de més ferrocarril, la primera recepta oficial és sempre més xarxa Bàsica. Des de l'ADENC en canvi, creiem que l'aposta hauria de ser: repensar el model viari com a sistema, fer-lo més sòlid en conjunt (Bàsica + Carreteres), sense necessitat de més xarxa Bàsica; i sobretot, cal més Ferrocarril'. L'Adenc reclama que el nou govern de la Generalitat opti per la racionalització del model de la xarxa viària amb la vocació d'acostar-se als models centre-europeus: més xarxa de ferrocarrils i la millora de la xarxa secundària i la seva connexió amb la xarxa bàsica. Un índex fractal Els debats sobre el dèficit d'infraestructures lineals de transport a Catalunya i a la Regió Metropolitana de Barcelona s'han fonamentat moltes vegades en dades poc acurades, s'explica en la presentació de l'estudi. 'La voluntat de l'estudi ha estat afrontar des de l'inici el problema de partida: com comparar dos territoris molt diferents? Es parteix de l'elaboració d'un estàndard (índex LPS - Longitud, Població, Superfície) per al càlcul de les xarxes que sigui indiferent a la superfície regional. Una millora d'aquest índex, el converteix en un índex fractal que s'adequa al comportament de les dades.' Així doncs, amb aquest índex és possible mesurar les xarxes per a realitats territorials molt diferents i avaluar tant dotacions com dèficits; i és possible realitzar un balanç racional per tal de superar un debat sovint mancat d'objectivitat.

Relacionats

Butlletí