[VISIONS DE MOBILITAT] Domènec Martínez: 'La xarxa de Renfe és totalment obsoleta'

10/09/2006 - 00:00
Faci una radiografia de la situació actual de la mobilitat... - Curt i ras. Cal un canvi de model i de cultura. Les darreres enquestes assenyalen que ens desplacem més, més lluny i que fem un ús excessiu del vehicle privat. A Catalunya hi ha un domini abassegador del cotxe: el fem servir el 80% dels recorreguts! La resta està repartit entre transport públic (15%), anar a peu (4%) i en moto (1%). Si ens fixem amb les mercaderies, el 91% dels trànsits en tones-km es fan en camió i només el 9% en ferrocarril. Tot el contrari del que passa a d'altres països avançats de la UE. Malauradament, els viatges amb un sol conductor continuen imperant malgrat ser un model caduc. Tot i els avenços en transport públic, la circulació motoritzada de camions cotxes i motos continua augmentant a Catalunya. Fins i tot fem servir el cotxe privat a la ciutat per distàncies curtes: per portar els nens a l'escola, per anar a comprar el quiosc o al forn de la cantonada... és molt sovint innecessari i irracional. Cal una nova cultura d'ús. A això hi hem d'afegir que la política de transports i infraestructures continua potenciant models antics de fer més autovies i autopistes -el que vol dir més facilitats als desplaçaments amb vehicles motoritzats-. És un fet difícil d'entendre quan el país ja ultrapassa el 50% de les emissions permeses pel Protocol de Kyoto i ja s'han establert en varies comarques metropolitanes zones 'd'especial protecció atmosfèrica degut a la persistència de nivells de partícules en suspensió elevada de forma reiterada'. Cal un canvi de rumb, prioritzant les inversions en xarxes ferroviàries que connectin adequadament el territori, amb el suport d'altres formes de transport públic per arribar a tota Catalunya, modernitzant les xarxes de rodalies, i adequant les nostres ciutats a l'ús de la bicicleta, el desplaçament a peu. També cal assajar fórmules més eficients per racionalitzar l'ús del cotxe tal i com passa a molts llocs d'Europa. Què s'ha de fer per aconseguir una circulació més sostenible? - Primer hauríem de plantejar-nos de moure'ns només si és absolutament necessari. Després caldria analitzar les possibilitats de transport alternatiu al vehicle privat (transport públic, bicicleta, anar a peu...) per accedir al destí. En darrera opció caldria veure la possibilitat de compartir el transport ja sigui de forma organitzada (carsharing, carpooling...) o amics. A cada cotxe o moto que traiem de les nostres vies hi guanyem. Quins països i quins models concrets haurien de ser la referència? - Depèn de la iniciativa. Més aviat són les ciutats les que es distingeixen per les seves polítiques de mobilitat. Per exemple, Londres pel peatge urbà, Copenhaguen i força ciutats dels Països Baixos per la utilització de la bicicleta com a mitjà de transport, La Rochelle per la utilització dels vehicles elèctrics i ser pionera en la realització del dia sense cotxes, Curitiba per la xarxa d'autobusos públics, Leeds per la xarxa d'autobusos guiats..... S'hauria de regular l'ús del vehicle privat? Creu que la solució és pagar per aparcar i per circular com passa a algunes grans ciutats? - La circulació del vehicle privat s'ha de regular. Una ciutat tindrà o no qualitat de vida segons si està feta en funció del vianant o del cotxe. No existeix una solució universal encara que el peatge urbà s'ha demostrat que és una eina eficient que repercuteix en el transport públic. És el cas de Londres. Recentment els ciutadans d'Estocolm han aprovat la instauració del peatge urbà a la seva ciutat a imitació de Londres. L'Àrea Verda instaurada a Barcelona fa un parell d'anys només ha suposat un 2% menys d'atracció de tràfic de fora de Barcelona. Ara el que cal és donar-li més temps i corregir aspectes puntuals equivocats. És una bona iniciativa encara que cal millorar-ne la gestió. Què li sembla el Dia sense cotxes? -És una iniciativa interessant. El fet que s'hi hagin adherit 89 municipis catalans en reforça el seu sentit. Des de fa 5 anys es celebra també la setmana de la mobilitat en la que hi ha programat una seria d'activitats i mesures permanents que contribueixen a la millora de la mobilitat sostenible. És una demostració que els pobles i ciutats de Catalunya cada vegada són més sensibles i que cal actuar. De quines maneres s'hauria de potenciar el transport públic? - La setmana de la mobilitat és una dels elements pedagògics que contribueix a conscienciar i donar a conèixer les iniciatives de transport públic que sorgeixen arreu Catalunya. La informació sobre l'oferta de transport públic es cabdal. També la freqüència de pas, el seu confort, neteja i accessibilitat. Es més important és invertir en millorar les xarxes ferroviàries existents que no pas destinar el pressupost perquè el TAV arribi a l'aeroport. Què li sembla que el bitllet integrat s'estengui a tot Catalunya el 2012? - Els municipis de la regió metropolitana de Barcelona gaudeixen des del 2003 de bitllet integrat. Des de llavors hi ha hagut un gran augment d'usuaris. És de justícia que tots els municipis catalans en gaudeixin. Ara bé, s'haurà d'invertir en transport públic tal i com ja consta en el desenvolupament de la Llei de Mobilitat de Catalunya. Esperem sigui una de les fites a assolir ràpidament pel pròxim Govern de la Generalitat S'hauria d'obligar per llei també als municipis de menys de 50.000 habitants a disposar de transport públic? - Molts municipis de més de 25.000 habitants ja disposen de servei de transport públic o fan que el servei interurbà també faci de transport urbà amb els seus recursos. Per tal d'evitar-ne greuges comparatius és necessari que la Generalitat, a través el Departament de Política Territorial, assumeixi una part del dèficit del transport públic i faciliti als municipis que ho desitgin finançament per a implantar línies de bus urbà. De totes maneres, obligar seria una decisió de l'administració de Madrid que hauria de finançar l'elevada despesa que suposa implantar i mantenir el transport públic Podrà la bicicleta arribar algun dia a ser tant popular com el cotxe? - La bicicleta es un mitjà de transport no contaminant que funciona des de l'any 1890. S'han de crear les mesures convenients per dotar de seguretat al ciclista. El nombre d'usuaris habituals creix en els entorns metropolitans i es tracta d'un mitjà de transport que ja forma part del paisatge de les nostres ciutats. Si aconseguim desfer-nos dels tòpics 'les bicicletes no solament son per l'estiu o el cap de setmana- i som capaços de fer respectar la seva circulació, tot evitant robatoris, aconseguirem que la bicicleta sigui un mitjà més de transport. I és ideal per a distàncies mitjanes d'entre 2 i 8 km! Què és el que més necessita la nostra xarxa ferroviària? - La xarxa de Renfe és totalment obsoleta. El primer que necessita és el traspàs urgent a la Generalitat. En alguns casos la xarxa continua igual que fa 150 anys! Recentment Renfe ha demanat disculpes a la ciutadania pel caos dels aiguats produïts a Catalunya el mes de setembre. El que ometen és que la xarxa de trens de la Generalitat ha funcionat sense interrupcions mentre que la xarxa de rodalies com la de llarg recorregut ha sofert grans interrupcions. Les prioritats han de ser el desdoblament de la línia Montcada i Reixac - Vic, l'eix transversal ferroviari i l'accessibilitat a les andanes i combois. Quin serà el mitjà de transport del futur? - S'ha teoritzat molt sobre aquests aspecte, aportant algunes idees inversemblants com el Segway o els vehicles unipersonals. La història és tossuda i serà aquell més eficient, menys contaminant i més respectuós amb el medi ambient. Per tant, l'anar a peu o en bicicleta continuarà sent un mitjà de transport en el futur.
AdjuntMida
Image icon [ articles de la sèrie ]21.29 KB

Relacionats

Butlletí