[VISIONS DE MOBILITAT] Ole Thorson: 'L'usuari del transport públic s'ha de sentir mimat'

26/09/2006 - 00:00
Faci una radiografia de la situació actual de la mobilitat... - A les ciutats va guanyant terreny l'espai dedicat als mitjans de transport més sostenibles. Ja apareix en els discursos de molts polítics. De totes maneres, la idea xoca amb les polítiques que estan posant en marxa i que consisteixen a impulsar més infraestructures pel transport privat... El que hem de tenir clar és que cal una reducció dels gasos que provoquen l'efecte hivernacle i això implica que des d'avui mateix -o des d'ahir- cal fomentar el transport públic. Les grans inversions que hi ha en aquest sentit són per d'aquí 10 o 12 anys i potser és massa enllà... Millorar aquest aspecte és un dels objectius de Kyoto i si es vol complir cal actuar ja. Que s'ha de fer per aconseguir una circulació més sostenible? - És necessari millorar l'accessibilitat i l'oferta de transport públic. La única opció és disposant més autobusos i donant-los prioritat quan existeixi un conflicte amb el transport privat. L'usuari de l'autobús ha de sentir-se compensat. És un canvi que ens hem de prendre seriosament i que ha d'arribar a tot el territori. Que hi hagi oferta de transport públic les 24 hores. Hi ha indicis que van en aquesta direcció però cal alguna cosa més... De moment els reglaments relacionats amb la llei d'urbanisme i la llei de la mobilitat ja van en aquest sentit... Quins països i quins models concrets haurien de ser la referència? - És difícil de dir. Hi ha països que potser tenen una oferta semblant a la que disposem a l'àrea metropolitana de Barcelona perquè hi ha un clima d'opinió favorable entre la població. Cal que siguem nosaltres mateixos els que fem la valoració, que contraposem els interessos privats tenint en compte els de la col·lectivitat. Cal veure el dret a moure's com un fet col·lectiu. La societat pública i política hi hauria de treballar. No pot ser que uns ciutadans hagin de pagar les conseqüències dels desplaçaments dels altres. S'hauria de regular l'ús del vehicle privat? Creu que la solució és pagar per aparcar i per circular com passa a algunes grans ciutats? - Diria que no és tant una qüestió de com cobrem sinó deixar clar que el conductor d'un vehicle privat o de mercaderies que es desplaça per carretera no compensa el que li costa a la societat. Anar amb vehicle privat té un cost en contaminació, consum energètic, soroll, sinistres... que els usuaris no paguen completament. Tot i els impostos hi ha un balanç negatiu per la societat. Cal que es pagui amb zona verda, zones blaves, aparcament... hi ha moltes maneres. Què li sembla el Dia sense cotxes? - És una manera més de conscienciar que cal una mobilitat més sostenible. Fins ara ha passat per davant la seguretat que la sostenibilitat. Hem de valorar els costos i veure com no calen tants vehicles a la ciutat. Cal aplicar una sèrie de mesures. Mira sinó Tarragona... el 75% dels carrers han de ser locals i tenir una velocitat màxima de 30km/h. De quines maneres s'hauria de potenciar el transport públic? - La prioritat és que els autobusos han d'arribar a tot el territori i allà on tinguin una demanda superior construir tramvia o tren. El que no pot ser és dir que es construirà un tren d'aquí 15 anys i de moment no fer res. Què li sembla que el bitllet integrat s'estengui a tot Catalunya el 2012? - La tarifa integral ha de ser un èxit. Fa 30 anys o més que ja es va implementar a metròpolis europees. Aquí hem anat tard. Cal aplicar unes tarifes senzilles per als usuaris i amb pocs greuges. Caldrà demanar comprensió perquè el sistema no és perfecte i no es pot anar ajustant cada dia. S'hauria d'obligar per llei també als municipis de menys de 50.000 habitants a disposar de transport públic? - Evidentment. És un límit que es va posar en un altre moment econòmic dels municipis. Ha quedat endarrerit de fa 10 o 15 anys. Cal una accessibilitat mínima per tothom a un distància raonable. Això ja consta a la llei de mobilitat de Catalunya però el desenvolupament és lent. El govern de Catalunya i el de Madrid haurien de dedicar més esforç al transport local. Podrà la bicicleta arribar algun dia a ser tant popular com el cotxe? - Popular ja és! (bromeja)... El que s'ha d'aconseguir abans és que els vianants es puguin moure bé amb unes bones voreres, amb pendents.... que estigui tant cuidat el carril bici com el paviment del cotxe. L'ordre de prioritats: primer aconseguir que sigui fàcil caminar, després ser usuari del transport públic i, com a tercera opció, que es posi facilitats a l'usuari de la bicicleta. Que és el que més necessita la nostra xarxa ferroviària? - Un bon pla d'infraestructures. Cal discutir que és prioritari: si l'eix ferroviari transversal o una connexió entre línies... com una línea orbital. Cal veure on hi ha més demanda i actuar. Però s'ha de fer. L'altra qüestió és que l'actual explotació ferroviària ha de millorar, sobretot en el servei de rodalies de Renfe, que deixa molt que desitjar. Hi ha sobrecàrrega en moltes hores del dia... No pot ser un tren on es vagi com a sardines! Hauria de ser un transport de qualitat que competís amb el cotxe. A més, cal combinar el sistema ferroviari amb un espai d'accés a les ciutats amb els autobusos. Hem d'aconseguir que els usuaris de transport públic se sentin mimats. Cal complementar el ferrocarril perquè no podrà arribar mai a un polígon o a una urbanització. El transport públic s'ha de veure com un sistema capil'lar i no pas troncal. Tots els racons han de ser accessibles amb transport públic. Quin serà el mitjà de transport del futur? - Hem de poder anar a peu i en el transport individual amb cotxe cal actuar, s'ha de restringir. No pot ser que l'ocupació mitjana d'un cotxe sigui d'1,1 o 1,2 persones per cotxe. És un malbaratament que la societat no pot permetre.
AdjuntMida
Image icon [ articles de la sèrie ]21.29 KB

Relacionats

Butlletí