Aquest dijous, 7 de novembre, a l'auditori de la Biblioteca Vapor Badia, ha tingut lloc l'acte commemoratiu del 10è aniversari de l'Agenda 21 Escolar de Sabadell, un dels programes més veterans de l'educació per la sostenibilitat de Catalunya.
L'acte ha comptat amb l'actuació de l'alumnat de l'escola Joan Maragall, que han interpretat la cançó "Planeta Terra", composada per una mestra d'Educació Infantil de l'escola; la benvinguda institucional a càrrec de Lluís Monge, regidor de Sostenibilitat, i Ramon Burgués, regidor d'Educació, així com del director de Serveis Territorials d'Educació, Lluís Baulenas.
El vídeo 10 anys educant per la sostenibilitat ha recollit les millors imatges d'aquest període, una taula-rodona amb participants històrics del programa moderats per la periodista local Paloma Arenós ha recalcat la importància del programa, dels seus valors i del treball en xarxa. A continuació, la conferència amb títol "Molta gent petita pot canviar el món", a càrrec de l'experta en Educació per la Sostenibilitat, Teresa Franquesa, de l'Ajuntament de Barcelona, ha destacat les cinc claus dels programes d'educació per la sostenibilitat, i ha interpelat l'alumnat assistent per tal que posin en valor el que fan i el per què ho fan.
Per últim, s'han lliurat els premis a les dues guanyadores dels concursos del 10è aniversari de l'Agenda 21 Escolar. Janina Alsina, de l'Escola Nostra Llar, ha guanyat el concurs de cartells, mentre que Laura Zulet de l'Escola Joaquim Blume, ha guanyat el concurs d'eslògans. A més, dues clowns han posat la cloenda a l'acte amb les seves pròpies klownclusions, amb un entorn desenfadat i animós.
Aquest acte s'emmarca en el programa d'actes específics del 10è aniversari que la comunitat educativa realitzarà durant el curs 2013-2014, que inclou l'edició d'una revista digital específica; jornada d'intercanvi i capacitació amb la participació d'alumnat i professorat i la dinamització d'una exposició de material generat durant aquesta dècada de projectes sostenibles.
10 anys educant per la sostenibilitat
Nascut al curs 2003-2004, el programa ha permès una "revolució verda" als centres educatius de Sabadell, que han adequat els espais oberts dels centres, instal·lat i dinamitzat més de 30 horts escolars, implantat la recollida selectiva de residus i adequat el consum d'aigua i electricitat, entre d'altres projectes inicials.
En una segona fase, i a partir de les millores inicials, es plantegen nous reptes com ara l'alimentació saludable, el compostatge a l'escola, l'aprofitament de les aigües pluvials o aspectes de prevenció de residus i/o consum responsable.
Més de 250 projectes executats, 68 centres i més d'11.000 alumnes participants de forma anual són algunes de les xifres que demostren l'abast i profunditat del programa, el quart de Catalunya en nombre de centres adherits.
De la totalitat de projectes executats, destaquen en quantia i diversitat aquells relacionats amb l'hort escolar, la jardineria sostenible, adequació d'espais oberts, recollida selectiva de residus i reducció de consums d'aigua i energia, amb títols tan "explícits" i captivadors com ara "Les dues cares del paper"; "Cada gota compta"; "Fem paper a l'escola"; "El verd és viu"; "Escola nova, escola verda", entre d'altres.
Cada centre recull una història particular i individual, amb els seus agents promotors (direcció de centre, professorat motivat, AMPA que ho sol·licita), però que sempre ha comptat amb un denominador comú, el compromís i participació de la comunitat educativa per una escola més sostenible. La tasca de les "comissions Agenda 21" ha estat de coordinar el pla d'acció del projecte, fer l'avaluació, millora contínua, i on l'alumnat ha tingut en molts casos un paper molt actiu. Educació en l'acció ha estat sense dubte un altre dels pilars del programa.
Tot aquest procés d'aprenentatge continu ha comptat amb aliats interns, i també d'externs, tota la formació aportada pel CRP, de forma més formal, i dels sis assessors externs del programa, de forma més personalitzada i al mateix epicentre del projecte, ha fet créixer, millorar i germinar els projectes i idees inicials.